غذاهای ایرانی لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و جدید مجله کوروش-گروه غذایی


«خورش فسنجان» در منوی غذای ایرانی، جایگاه ویژه‌ای دارد. در طرز تهیه خورش فسنجان، نکته مهم، به روغن افتادن غذا است. برای یک غذای شام مهمانی مجلسی طرز تهیه این غذای ایرانی خوشمزه را پیشنهاد می‌کنیم. فهرستی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی از جمله غذاهای ایرانی با برنج و فهرستی مفصل از دستور انواع غذاهای ایرانی را برای شما گردآوری کرده‌ایم. برای یاد گرفتن طرز پخت انواع غذاهای ایرانی این مطلب را تا انتها بخوانید. راستی برای دیدن طرز تهیه هر کدوم از این غذاها کافیه روی عنوان غذا کلیک کنین.

“آبگوشت یا دیزی” از جمله غذاهای خوشمزه سنتی است که با استفاده از گوشت گوسفند، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، لوبیا، نخود، رب گوجه فرنگی و پیاز درست می شود. این غذا که جز غذاهای شیک و مجلسی ایرانی نیز محسوب می‌شود، طرفداران زیادی دارد و در بیشتر رستوران‌ها به عنوان غذای اصلی پخت می‌شود. مزه خوب و متفاوت خورش فسنجان به علت مواد اولیه آن است. از موادی هستند که این غذا را به عنوان خوشمزه‌ترین غذای ایران قابل مصرف می‌کنند. تجربه سفر به شمال در تعطیلات سال برای همه ایرانی‌ها یک خاطره مشابه است.

  • کله جوش که با نام کال جوش هم شناخته می شود یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه کشورمان است که در شهرهای مختلف با ترکیبات و رسپی های متنوعی پخته می شود.
  • از ترکیب اسفناج، گوشت و آلو بخارا خورشتی خوشمزه به نام خورشت آلو اسفناج تهیه می‌شود که با برنج کته‌ای آن را میل می‌کنند.
  • سرزمین کهن ایران که با فرهنگ گسترده و غنی در دنیا زبانزد است جاذبه های بسیار فراوانی در خود جای داده است که همه ساله شاهد حضور گردشگران فراوانی از سراسر دنیا می باشد.

استفاده از ادویه‌هایی مانند دارچین باعث طعم خاطره‌انگیز این غذای خوشمزه می‌شود. در ادامه این مقاله با دستور پخت این غذای خوشمزه آشنا می‌شویم. در دستور انواع غذاهای ایرانی «خورش گیجاواش» هم یکی از خوشمزه‌ٰترین‌ها است.

غذایی که از بدو کودکی در جمع‌های خانوادگی و آداب سنتی در ذهن ما نقش بسته است و از غذاهای محبوب محسوب می‌شود. در ادامه خواهیم دید که # معروف ترین غذاهای ایرانی از نظر این سرآشپز آمریکایی کدام یک هستند و این با بار طرز تهیه ی این غذاها از زبان او آشنا شویم. در میان انبوهی از غذاهای ایرانی، انتخاب بهترین غذاها با توجه به اینکه هر فرد دارای ذائقه خاصی است، می‌تواند کاری مشکل باشد. با این حال بدون تردید برخی از آن ها دارای محبوبیت بالاتری بین تمام افراد بوده و می توانیم آن ها را به عنوان بهترین غذاهای ایرانی معرفی کنیم. سپس گوشت را به آن اضافه کرد و ادویه‌های لازم را می‌ریزیم. در ماهیتابه‌ای جدا انواع خلال‌ها یعنی خلال پسته، بادام، پوست پرتقال و زرشک را سرخ می‌کنیم.

آیا غذاهای خوشمزه ایرانی برای همه خوشمزه هستند؟

در مرحله اول برای تهیه خورشت آلو اسفناج، پیازها را پوست بگیرد و بشویید. سپس آن‌ها را با یک چاقوی مناسب به صورت خلالی خرد کنید. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود.

طرز تهیه دمی گوجه یا استامبولی پلو

اگر اهل مهمانی و دورهمی‌های رسمی باشید، می‌دانید که «زرشک پلو با مرغ» یکی از بهترین انتخاب‌های غذا با مرغ در بین انواع غذاهای ایرانی است. اگر در طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نکات کلیدی گرفتن بوی زهم مرغ را رعایت کنید، یک غذای ایرانی عالی مجلسی برای مهمانی‌ها خواهد بود. لوبیا پلو یکی از غذاهای همه‌پسند و خوش طعم و بوی ایرانی است. برای آماده کردن این غذا، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه‌های مختلف را با هم سرخ کرده و با لوبیا سبزِ خرد و پخته شده و برنج آبکش شده مخلوط می‌کنند و می‌گذارند که دم بکشد. ته دیگ سیب‌زینی یا نان لواش در این غذا بسیار معروف است و همه برای آن سر و دست می‌شکنند. خوردن این غذا همراه با مخلفات دیگری همچون سبزی خوردن، ماست، سالاد شیرازی یا ترشی بسیار فوق‌العاده است.

برای تهیه آن کافی است گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر و رب گوجه فرنگی در منزل داشته باشید. برای مواد داخل رولت نیز ار گردو، جعفری، تخم مرغ و زرشک استفاده کنید. سماق پلو یک غذای اصیل و خوشمزه ایرانی است که با سماق قرمز و آب لبو درست می‌شود. این غذا را با کباب خانگی که به صورت سرخ کرده است، درست می‌کنیم.

به غذاهای ترش علاقه دارید؟ترشی تره بدون شک جز بهترین غذاهایی است که می‌توانید میل کنید. این غذا در استان‌های شمالی طبخ شده و به طعم ترشش مشهور است که این طعم برای برخی افراد جذاب و برای برخی خوشایند نیست. ماهی شکم پر غذایی محبوب در شهرهای جنوبی و شمالی کشورمان است که در فرآیند طبخ آن، از انواع سبزیجات و طعم دهنده‌ها برای پر کردن شکم ماهی استفاده می‌کنند. بیشتر ایرانیان سال جدید خود را با وعده غذایی سبزی پلو با ماهی شروع می‌کنند. منشا این غذا به استان مازندران باز می‌گردد اما در حال حاضر توسط مردم کلیه شهرها طبخ می‌شود.

ایران هم از این قائله مستثنی نیست و ایرانی‌­ها بستنی را به عنوان دسر یا یک میان وعده بی­نظیر استفاده می‌­کنند. اما بستنی سنتی در میان دیگر بستنی­های موجود در بازار تاریخچه بلند و بالایی دارد و قدمت آن به صدها سال پیش باز می‌­گردد. همان­طور که از اسم این غذای ایرانی پیدا است، این غذا از ترکیه، در دوره قاجار به ایران آمده است. در زمان قدیم تهیه این غذا به زمان و زحمت زیادی نیاز داشت. زیرا آن روزها از دیگ‌ها و شعله‌های مرغوب و مناسب کنونی و دستگاه‌های صاف کننده حلیم خبری نبود. بنابراین حلیم­پزها مجبور بودند که با امکانات کم و صبر و حوصله زیاد و تلاش طولانی، حلیم را بپزند.