غذاهای ایرانی لیست 65 غذای ایرانی خوشمزه و جدید مجله کوروش-گروه غذایی


خورش قیمه هم یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی خوشمزه است که در میان مردم طرفداران زیادی دارد. این غذا با استفاده از رب گوجه ، پیاز سرخ شده، لپه و گوشت قرمز یا سفید، لیمو عمانی طبخ می ‎شود. این خورش خوشمزه به همراه سیب زمینی سرخ شده سرو شده و می ‎توان گفت که ۸۰ درصد خوشمزگی این غذا به سیب زمینی‎ های سرخ شده اش است. قیمه یکی از رایج ترین غذاهای ایران است که در معمولا در مناسبت های خاص به عنوان نذری تهیه و توزیع می‎ شود. زرشک پلو یکی از بهترین غذاهای ایرانی است که اکثرا در مجالس سرو می ‎شود و معمولا آن را با گوشت مرغ طبخ می ‎کنند. این غذا با برنج به همراه زرشک و زعفران و یک سس مخصوص که ترکیبی از آب مرغ و رب گوجه است، سرو می ‎شود و طعمی بی نظیر دارد.

  • اناربیج یکی دیگر از خورشت‌های لذیذ و از غذاهای سنتی گیلانی است.
  • در این فهرست نشانی از فسنجان وجود دارد و مواد لازم برای پخت آن شامل گردو، گوشت مرغ و خروس و انار بوده که مواد اصلی پخت فسنجان هستند.
  • برای پختن ماهی شکم‌پر معمولاً روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود که در هرکدام از آن‌ها مواد تشکیل‌دهنده متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • غذاهای این رستوران کیفیت بسیار خوبی دارند و در دستور پخت آن از بهترین مواد اولیه، مخصوصاً زعفران استفاده می‌شود.

اسم این غذا هم مانند اسم انواع غذاهای ایرانی دیگر، از مدل به عمل آوردن گوشت این غذا گرفته شده است. مرصع پلو را می‌توان به ۳ روش کلی و با استفاده از مرغ، گوشت و ماهی درست کرد. این غذا یک غذای خوشمزه و مقوی و پر از رنگ و زیبایی است و می‌تواند رنگ لعاب متفاوتی به سفره شما بدهد. نام دیگر مرصع پلو، پلو نگین کار است که یک غذای شیک و مجلسی است که در بیشتر مهمانی‌ها درست می‌شود. مرصع در زبان عربی به معنای جواهر نشان است و برای این منظور نامگذاری شده است که در تهیه مرصع پلو از مواد رنگارنگ استفاده می‌شود. مرصع پلو غذایی است که تهیه آن نیاز به زمان و صبر زیادی دارد ولی نتیجه آن قطعا ارزش این زمان را دارد.

کوفته تبریزی غذای اصیل تبریزی

بوده که می‌توان آن‌را با گوشت،‌مرغ و ماهی پخت.به دلیل تزئینات درخشانی که روی این این غذا وجود دارد، این نام را به خود گرفته است.نام دیگر مرصع پلو، پلوی نگین کار است. است که از مغز گردوی آسیاب شده، رب انار ترش یا شیرین (یا رب آلبالو)، تکه­‌های کوچک مرغ یا گوشت قرمز تهیه شده و با برنج میل می­شود. گندم خیس‌خورده و گوشت را باهم می‌پزند و مرتب هم می‌زنند تا کاملا مواد له شود بعد مقداری کره به آن اضافه می‌کنند. لوبیا پلو از جمله محبوب‌ترین پلوهای ایرانی است كه همواره در طول تاریخ نه تنها از محبوبیتش كم نشده كه با طرز پخت‌های متنوع، لذیذتر و محبوب‌تر هم شده است.

قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید تا آلبالو آب بیندازد و بجوشد. سپس آلبالوها را آبکش کنید و آب آن را نیز جداگانه در ظرف بریزید تا بعداً برای تهیه شربت آلبالو و یا رنگ دادن به برنج آلبالو پلو استفاده کنید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه ته چین آلبالو خانگی به ۳ روش مختلف با مرغ یا گوشت می‌توانید رو لینک مقاله طرز تهیه ته چین آلبالو کلیک کنید. این غذا که اصالت جنوبی دارد یک غذای سنتی و خوش طعم و جذاب است. چراکه از انواع سبزی های معطر ماننند شنبلیله و گشنیز برای طعم دار کردن آن استفاده می شود. و ماهی مورد استفاده نیز اغلب ماهی صبور می باشد و البته چاشنی اصلی آن هم تمر هندی است.

اصفهان و بریانی‌اش!

بر اساس سنگ نوشته های قدیمی که متعلق به 515 سال قبل از میلاد است، بر روی برخی از آنها مواد اولیه و طرز تهیه فسنجان هک شده است. پودنی هم غذایی است که با گوشت ماهی پخته می‌شود؛ اما نوع کوسه سواحل کیش. برپومیان کیش برای این که بتوانند گوشت را کاملا بپزند ابتدا آن را در آبلیمو و زردچوبه می‌پزند. سپس پوست کوسه را می‌کنند و گوشت آن را فشار می‌دهند تا آب داخل گوشت خالی شود. سپس آن را با ادویه و سبزیجات معطر تفت می‌دهند و همراه با برنج سرو می‌کنند.

انواع کباب از گذشته مخصوص سفره های ایرانی بوده است و طرفداران پرشماری هم بین ایرانیان دارد. به طوری که امروزه تا حدودی به یک جاذبه توریستی تبدیل شده و بسیاری از توریست های خارجی مشتاق امتحان انواع کباب های خوشمزه ایرانی هستند. مشکوفی هم یک دسر قزوینی است، البته در مازندران هم مشکوفی را می‌پزند.

خورشت تره کوهی ازلحاظ ترکیب و رنگ، شباهت بسیاری به قورمه‌سبزی دارد. این غذا از گوشت گوسفندی, لوبیا سفید, لیمو, زعفران و سیب‌زمینی و انواع ادویه‌ها طبخ می‌شود. این غذای سنتی شباهت بسیاری به خورشت خلال کرمانشاه و خورشت قیمه دارد، تنها مورد اضافی در این خورشت خلال بادام و تخم‌مرغ است.

اما اصفهانی‌ها به غیر از کباب، غذاهای خوشمزه دیگری می‌خورند. در ادامه چند مورد از غذاهای معروف اصفهان را معرفی می‌کنیم. بادمجان، تخم‌مرغ، سیر فراوان و گوجه‌فرنگی از جمله موادی است که در ترکیب میرزاقاسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایرانی ها عاشق گوشت هستند و در اکثر غذاهای ایرانی گوشت مرغ یا گوسفند و گوساله حتما وجود دارد. زرشک پلو مانند غذاهای مثل کباب کوبیده ، جوجه کباب و … به عنوان یک غذای مجلسی محسوب می شود که برای پذیرایی در مراسم های مهم استفاده می شود.

هر کدام از این غذاهای سنتی و خوشمزه طعم و مزه ای خاص دارد به طوریکه شما نمی ‎توانید یک مزه تکراری در میان این طیف وسیع از غذاهای لذیذ و بسیار خوشمره پیدا کنید. یکی از پیش‌ غذاهای سنتی ایرانی بادمجان شکم پر است که مردم تبریز به آن قارنی یاریخ می‌گویند. بادمجان‌های کشیده و درشت برای قارنی یاریخ مناسب‌تر هستند. آن‌ها را به دونیم کنید و پوست بگیرید اما دقت کنید پوست کنارهای بادمجان‌ها را نگیرید.

ته‌چین یكی از غذاهای ایرانی محبوب و رایج است كه معمولاً در پخت آن از ماست، برنج، زعفران و تخم مرغ استفاده می‌شود. این غذا از ترکیب گوشت خورشتی، لیمو عمانی، لپه و رب درست شده است که اگر جا بیفتد می‌توان برای تزیین روی آن از سیب‌زمینی سرخ کرده یا چیپس خلال استفاده کرد. اگر بادمجان سرخ شده هم به آن اضافه کنید، قیمه بادمجان می‌شود. همان میرزاقاسمی، باقلاقاتق و کباب ترش که از جمله غذاهای محلی گیلان و بسیار معروف این شهر است. نمی‌شود که شما به گیلان سفر کنید و کباب ترش را که در رب انار و ادویه غلتیده شده است، مزه نکنید. اگر به بادمجان حساسیت نداشته باشید، میرزا قاسمی که عطر بادمجان کباب شده از آن بلند می‌شود، می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای پیش غذا باشد.