طرز تهیه 23 غذای گیلانی برنجی و نونی با فیلم آموزش تهیه مجله کوروش


برای درست کردن آن باید ابتدا بادمجان را کبابی کرد و سپس مواد دیگر را به آن افزود. اگر می‌خواهید برای رژیم غذایی سبزیجات یک ترشی خوشمزه انتخاب کنید، نازخاتون انتخاب بسیار درستی است. برای درست کردن کال کباب بادمجان کباب شده در گمج (ظرف سنتی سفالی) با گوشت کوب کوبیده می‌شود. سپس مواد به آن افزوده شده و کوبیدن ادامه داده می‌شود تا مواد کاملاً با هم مخلوط شوند. واویشکا غذای محلی استان گیلان که اصالتا به کشور روسیه برمی‌گرده، پس از جنگ جهانی دوم به وسیله ی روس ها به غذاهای شمالی وارد شد. بادمجان‌ها را پس از شست‌و‌شو با پوست، روی منقل یا گاز کباب کنید.

  • یک یا دو پیمانه آب در قابلمه بریزید، درب آن را ببندید و اجازه دهید خورش به‌آرامی و روی حرارت ملایم بپزد.
  • باقلا قاتق از غذاهای ملی و محبوب شمال است که با لوبیا رشتی، شوید، سیر و تخم مرغ درست می شود و معمولا با برنج کته سرو می شود.
  • کال کباب به‌صورت سنتی در ظرفی به اسم نمکیار، نمیار یا نمکار درست می‌شود.
  • برنج، خلال کدو که در زبان محلی به آن بورانی می‌گویند، شیر (برای کته کردن برنج)، کمی شکر، زردچوبه و کره از مواد تشکیل‌دهنده این غذا هستند.

باقلا وابیج با باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر و کره درست می شود و معمولا با برنج خوش عطر شمال، زیتون پرورده و ماهی شور خورده می شود. در سفر به این منطقه شمالی به رستوران‌های محلی بروید و غذاهای محلی سفارش دهید. تنوع غذاهای گیلان آن‌قدر زیاد است که اگر بارها هم به این منطقه سفر کرده باشید، باز هم غذای جدید برای سفارش دادن در منو وجود دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که بدون نگرانی، غذاهای محلی را سفارش دهید و مطمئن باشید که ذائقه و سلیقه شما را راضی خواهند کرد. وینگوم ماست، یک همراه غذای گیلانی است که با ماست محلی، بادمجان کبابی، سبزیجات معطر، سیر، نمک و ادویه‌جات درست می‌شود.

۸- خورش ترش تره

ناز خاتون یا بورانی بادمجان، یک پیش غذا و چاشنی شمالی است که با بادمجان، سیر، ریحان یا نعنا و آبغوره درست می‌شود. ناز خاتون را معمولا با غذاهایی چون شامی کباب، مرغ و عدس پلو به‌عنوان چاشنی سرو می‌کنند. تاس کباب، یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در هر نقطه‌ای از کشورمان به یک شکل طبخ می‌شود. یک لیوان آب در تابه بریزید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا واویشکا روی حرارت ملایم گاز برای ۲۰ دقیقه جا بیفتد. برای سرو، واویشکا را در ظرف بکشید و با سیب‌زمینی سرخ کرده، نان یا برنج سرو کنید.

پس از جذب شدن شیر، مقداری کره در قابلمه بریزید و دم‌کنی بگذارید. در ادامه یک پیمانه جعفری و نعنای ساطوری خرد شده را در تابه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید. شش انداز گیلانی یا شیش انداز بادمجان، یک غذای گیلانی خوشمزه است که با مغز گردو، بادمجان، رب انار و پیاز درست می‌شود.

بهترین غذاهای شمالی (لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران)

این آش ترش را در کنار ماهی شور میل کنید تا نهایت لذت را ببرید. ترش آش مازندران کمی با ترش آش گیلان تفاوت دارد ولی هر دو خوشمزه هستند. اکثر افراد، بندر انزلی را به خاطر تالاب انزلی زیبایی که دارد دوست دارند. اگر به آنجا سفر کرده باشید، قطعاً رستوران گیلکی و دریایی نیلوفر آبی را می‌شناسید. این رستوران در بندر انزلی واقع شده که اگر سری به بندر انزلی زدید، حتماً باید سراغ غذاهای خوشمزه این رستوران نیز برید. قیمت مناسب و کیفیت غذاهای این رستوران بسیار خوب است و خاطره دل‌چسبی را برایتان به ثبت خواهد رساند.

پس از شستشوی کامل سیرهای تازه، اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. سپس آن‌ها را خرد کنید و همراه با آب، نمک، فلفل روی حرارت ملایم برای پنج تا ده دقیقه بپزید تا برگ‌های سیر کاملا نرم شوند. توجه داشته باشید که اگر برگ‌های سیر ضخیم بودند، باید آن‌ها را برای زمان بیشتری بپزید.

بورانی بادمجان کبابی

سپس مایه کوکو را به‌صورت یک‌جا یا یکی یکی در روغن بیندازید و روی حرارت ملایم گاز سرخ کنید. پس از چند دقیقه و برشته شدن کوکو، آن را برگردانید و طرف دیگر آن را نیز سرخ کنید. مخلوط پیاز داغ و دانه انار را به‌همراه سبزی تفت داده شده، نمک و فلفل به گوشت غاز پخته شده اضافه کنید و آن را برای دو ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز بپزید. در انتهای پخت، نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و در صورت تمایل، کمی رب انار ترش به آن بیفزایید.