طرز تهیه کباب بختیاری به روش زغالی یا تابه‌ای و فوت و فن تخصصی آن مجله کوروش-گروه غذایی


این آش در طباخی‌های شيراز به‌عنوان صبحانه تهيه می‌شود؛ ضمن اینکه از نذری‌های معروف ایام ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان است. این آش از گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزی‌های تشکیل می‌شود و از همین نظر شباهت بسیاری به آش شله‌قلمکار دارد. طرز تهیه هویج پلو شیرازی ساده هم بسیار ساده است؛ با این تفاوت که مرغ یا گوشت از آن حذف می‌شود. پوشش گیاهی استان فارس را درختان جنگلی، گیاهان دارویی و صنعتی تشکیل می‌دهد.

چرتمه، یکی از خورش های محلی استان سمنان است که با استفاده از اعضای درونی بدن گوسفند از جمله دنبه و جگر سیاه پخته می‌شود. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذای متفاوت، چرب و پرکالری می‌توان به سیر، ماست، نمک و ادویه‌های مخصوص اشاره کرد. رژیم غذایی سنتی استان سمنان، به‌دلیل حضور غذاهای متنوع و لذیذ و استفاده از مواد غذایی بومی و محلی، ارزش غذایی مطلوبی دارد. غذاهایی همچون سبزی ‌پلو دامغانی، خورش هویج و پسته، خلال پلو، ته‌چین گرمسار، چرتمه ‌پلو، تاک ‌پلو، ته‌چین کشمش و لپه سمنان، ته‌چین شهمیرزاد، مانی پلو، چلوگوشت و …

  • برای تهیه خورش آلو به سبک مردم چهارمحال و بختیاری، گوشت گوسفند همراه با پیاز، ادویه و رب انار پخته می‌شود و مقدار زیادی آلو سیاه خشک شده به آن اضافه می‌شود.
  • منقل را آماده می کنیم و زغال ها که بطور یکدست روشن شدند سیخ ها را روی منقل می چینیم.
  • دنده کباب با گوشت دنده گوسفند تهیه می‌شود و نسخه اصیل کرمانشاهی آن را با رب گوجه‌فرنگی، زعفران و ادویه‌جات طعم‌دار می‌کنند؛ در حالی که می‌توان این کباب خوشمزه را با انواع سس‌های دیگر نیز مزه‌دار کرد.

سپس گوشت ها را با پشت کارد بکوبید تا کمی سطح آن صاف شود تا هنگام کباب شدن به صورت یک‌دست پخته شود. برای پخت کباب بختیاری به روش زغالی باید آتش یا منقل را روشن کنید. یک ظرف از کره آب شده با کمی زعفران را در کنار خود داشته باشید.

روستای سراقا سید، با قدمت ۶۰۰ ساله در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌است. بیشتر مردم این روستا عشایر و بعضی دیگر از آنها کشاورز هستند. روستای سرآقاسید به دلیل معماری پلکانی خود به ماسوله زاگرس شهرت دارد.

طرز تهیه جگر مرغ خوشمزه

یكی دیگر از صنایع دستی كه با زندگی عشایر عجین شده سیاه چادر است. سیاه چادر در واقع همان سر پناه و خانه عشایر است كه در مقابل باد و باران و سرما و گرما از آنها محافظت می كند. سیاه چادر بافته شده از موی بز است و از رسوب باران به داخل خود داری كرده و بسیار مقاوم است.

آشنایی با غذاهای محلی کردستان و سنندج

اگر هوس کردید از آبشارهای لرستان بازدید کنید، چشیدن طعم غذاهای لری را از دست ندهید. غذاهای خوش و رنگ لعابی که بر سر سفره لرها چیده می‌شود و یک تجربه بی‌نظیر می‌سازد. خودداری از مصرف غذاهای سرخ شده و روغن‌های جامد، حیوانی و نباتی یکی از توصیه‌های مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است. نیاز به سرخ کردن اکثرفست فودها، استفاده بیش از حد سس‌های چرب و استفاده کمتر از سبزیجات منجر به چاقی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح، ناراحتی‌های گوارشی و در نهایت بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد می‌شود.

کله جوش از غذاهای مورد علاقه عشایر این منطقه می باشد و در بین آنها بیشتر رونق دارد. این غذا نیز همچون سایر آش های ایرانی طبخ می شود به طوری که از شنگ و موچه، سیر صحرایی و پاغلاغ به جای سبزیجات رایج آش ها داخل آن به کار برده می شود. گوشت خرد کرده با روغن سرخ می کنند و با آب می پزند و مقداری گیاهان کوهی نظیر آویشن و سیر و تره به آن می زنند و می خورند این غذا خوراک روزانه خانوار ایل است. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور BOSORیا لیز Lisکه لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. برنج را خیسانده و گوشت را می پزند بعد برنج و گوشت و زیره و نمک را داخل کرده در آن آب می‌ریزند و روی آتش می گذارند تا جوش آید بعد از پختن در حالیکه کمی آب داشته باشد آنرا می کوبند و تقریباً مثل حلیم برنجی می شود.

چشم‌انداز بدیع و پرواز پرندگان مهاجر و بومی، این تالاب را در ردیف یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگری کشور و چهارمحال بختیاری قرار داده‌است. کباب یکی از محبوب ترین غذاهای اصیل ایرانی است که در بسیاری از مهمانی های مجلل و مراسم ها و مناسبت های مختلف انواع مختلف کباب را برای پذیرایی از مهمانان و برگزاری رسومات تهیه می کنند. در این مرحله به ترتیب دو تکه گوشت قرمز و دو تکه گوشت مرغ را به سیخ بکشید.