طرز تهیه کباب بختیاری بهترین روش برای درست کردن کباب بختیاری پانی-گروه غذایی


بهتر است قطعات گوشت و مرغ را برای کباب بختیاری تابه‌ای کمی کوچک‌تر خرد کنید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای ۴ نفر کباب بختیاری تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب بختیاری تهیه کنید، کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

  • روی گوشت ضربه می‌زنند و آنها را در برای ۴ تا ۵ ساعت در یخچال می‌گذارند.
  • برای اجاره اقامتگاه در لرستان کافیست این منطقه را در هومسا جستجو کنید تا گزینه‌های موجود برایتان ظاهر شود.
  • در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.
  • سپس برنج و رشته پلویی، لوبیا چیتی پخته، خرماهای بدون هسته و کوفته ریزه‌های سرخ شده را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و قابلی پلو را برای حدود یک ساعت روی شعله ملایم گاز دم کنید.
  • زمانی که به خانه یک شخص لری بروید یا در اقامتگاه بوم‌گردی اقامت داشته باشید، از شما با این نان استقبال می‌کنند و در واقع آن را نوعی احترام به مهمان می‌دانند.

این نان نیز یکی از نان های محلی بختیاری ها می باشد که برخلاف نان تیری در تهیه آن از مایه خمیر یا خمیر ترش بکار برده می شود و در آخر ضخامت بیشتری نسبت به نان تیری پیدا می کند. خمیر نان را روی آتش می پزند سپس آنرا زیر خاکستر آتش می گذارند تا خوب پخته شود بعد کمی روغن به آن می زنند و می خورند. این آش به دلیل ترکیبات استفاده شده در آن یکی از بهترین غذا ها برای خون سازی و پاک کردن کبد است و رنگ رخسار را روشن و گل گون می کند. نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزئین کرده و آن را نوش جان کنید.

آش شولی در دو نوع تابستانی و زمستانی تهیه می‌شود که از ماش و شلغم (نوع زمستانه) یا عدس و چغندر (نوع تابستانه)، سبزیجات (اسفناج، شوید و شنبلیله) و آرد تشکیل شده و چاشنی آن معمولا سرکه یا رب انار است. سپس برنج را در آب گوشت باقی‌مانده در قابلمه بریزید و برنج را به‌صورت کته دم ‌کنید. در زمان سرو، برنج را ظرف بکشید و روی آن را با لپه تفت داده شده تزئین کنید. آش گوشت، یکی از غذاهای مجلسی شهرستان خرم آباد در استان لرستان است که معمولا برای عروسی‌ها و اعیاد طبخ می‌شود. این غذا برخلاف نام آن، یک آش نیست؛ بلکه یک مدل چلو گوشت است که به آن زیربرنجی نیز می‌گویند. زیر برنجی در سینی بزرگی که به‌ اصطلاح لری به آن مجمع می‌گویند، سرو می‌شود.

۲۴. غذاهای محلی استان تهران

اگر می‌خواهید طعم یک کباب خوشمزه را در لرستان امتحان کنید، به سراغ دنده کباب بروید. سس مخصوصی که همراه دنده کباب سرو می‌کنند، طعمی خاص به کباب می‌دهد و آن را از دنده کباب‌هایی که در سایر شهرها طبخ می‌شود، متمایز می‌کند. اگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده باشید حتما درختان گردو سر به فلک کشیده را دیده‌اید. گردوهایی که در این استان کشت می‌شوند دارای کیفیتی بالا هستند و مردم این استان نیز با استفاده از گردوهای خوشمزه خود غذاهای مختلفی می‌پزند. تاس کباب غذایی است که در استان‌های مختلف پخته می‌شد، اما گفته می‌شود از غذاهای چهارمحال و بختیاری است. کباب بختیاری امروزه به عنوان یکی از انواع کباب در بین ایرانیان محبوبیت دارد، این کباب معروف یکی از غذاهای چهارمحال و بختیاری است.

این غذا از جمله غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری است که به علت تولید مواد اولیه آن در مناطق مختلف استان به عنوان یک غذای بومی استان شناخته شده است. این غذا از طعم خاص رنگ و بو خواص فراوانی برخوردار و مانند دیگر غذاهای محلی استان چهار محال و بختیاری با توجه به تولیدات کشاورزی منطقه تهیه می شود. از غذاهای محبوب در استان چهار محال است و طرفداران بسیاری دارد.

طرز تهیه تارت خرمالو؛ خوشمزه‌ ترین و بهترین روش دستور پخت

پیاز، لوبیا، برنج، سبزی آش، کشک، نعنا، نمک و فلفل سیاه و زردچوبه از مواد تشکیل دهنده آن هستند. ابتدا گوشت با استخوان را به یک عدد پیاز خورد شده به همراه کمی روغن تفت داده شده سپس ادویه و فلفل را اضافه کرده و با مقداری آب روی حررات گذاشته تا کاملا پخته شود. برای تهیه این غذا ابتدا مغز گردو ، مغز بادام، پر زرد آلو را از قبل به صورت جدا گانه گذاشته تا خیس بخورد سپس ناردون را شسته و مقداری آب به آن اضافه کرده و به مدت 1 ساعت خیس بخورد. درست نیم ساعت قبل از آغاز پخت کباب بختیاری مقداری آب لیمو ترش تازه به گوشت و مرغ‌ها اضافه کنید. برای به سیخ کشیدن مواد باید از دو تکه گوشت و دو تکه مرغ در کنار هم استفاده کنید.

هم‌اکنون نیز به غیر از جنوب ایران، در معدود نقاطی از ایران از واژه قلیه استفاده می‌شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که شما نمی‌‌توانید در شهرهای مختلف ایران، قلیه‌های محلی را مزه کنید. اگر به لبو و کدو حلوایی دسترسی دارید، می‌توانید از هر دوی آن‌ها در تهیه این خورش استفاده کنید. این کوفته به‌صورت سنتی به‌شکل بیضی پخته می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را به‌شکل دایره‌های کوچک نیز درآورید. آبگوشت کرمانی مطنجنه، متنجنه یا متنجون، یک آبگوشت بسیار خوشمزه و محبوب در استان کرمان است که اصالت آن به رفسنجان برمی‌شود. این نوع آبگوشت به‌عنوان نذری در ایام محرم و صفر و به‌خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا در هیئت‌های عزاداری کرمان و بم طبخ می‌شود و برخی افراد آن را با نام آبگوشت امام حسینی می‌شناسند.

خورش سیب درختی

جالب است بدانید که اهالی قم به‌دلیل شوری آب این شهر و خاصیت کلم قمری در دفع املاح مضر از کلیه‌های بدن در بیشتر غذاهای خود از این ماده غذایی استفاده می‌کنند. آبگوشت قنبید با ترکیب نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، قنبید، لیمو عمانی، گوجه‌فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه طبخ شده و با سبزی‌خوردن، پیاز، ماست یا انواع ترشی سرو می‌شود. نحوه طبخ سنتی این آبگوشت در فهرست میراث ناملموس استان قم به ثبت رسیده است. لوبیا چیتی را از چند ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را به‌همراه پیاز داغ و زردچوبه و آب در قابلمه بریزید تا بپزد. پس از پخت کامل لوبیا چیتی، رب تفت داده شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب لوبیا چیتی کاملا تبخیر شود.