طرز تهیه کباب بختیاری بهترین روش برای درست کردن کباب بختیاری پانی


برای آشنایی با طرز تهیه این پیش‌غذا یا دسر لذیذ با ما همراه شوید. آش دوغ از آن دسته آش‌هایی است که کافی است فقط یک‌بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید؛ به‌خصوص اگر به طعم ترشی در غذا علاقه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه آش دوغ اردبیلی، نکات طلایی پخت آش دوغ و انواع آن در ایران آشنا کنیم تا بتوانید یک آش دوغ خوشمزه در خانه درست کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید. اردبیل با آب‌و‌هوایی سرد و کوهستانی در شمال غرب ایران، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. شاید با شنیدن نام قلیه ذهنتان به این سمت برود که احتمالا با یک خورش شبیه قلیه جنوب مواجه می‌شوید.، در حالیکه شاید برایتان جالب باشد بدانید به طور کلی در دوران صفویه به همه خورش‌ها قلیه می‌گفتند که به معنای سرخ شده است. رفته رفته و در دوران قاجار قلیه جای خودش را به خورش می‌دهد و تنها غذاهای جنوبی دیگر با این نام خوانده می‌شدند.

  • گوشت‌های قلقلی را در روغن سرخ کرده و بعد آن‌ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.
  • اسم یزد با قطاب و لوز و پشمک گره خورده است؛ سوغاتی‌های خوشمزه‌ای که بخشی از خاطرات ما شده‌اند.
  • ابتدا پیازهای خردشده را در کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند.
  • گوشت خورشتی را همراه با کمی دارچین و فلفل و زردچوبه در مقداری روغن سرخ کنید و سپس آب روی آن بریزید تا گوشت بپزد.
  • در ادامه زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دادن را برای یک دقیقه دیگر ادامه دهید تا بوی ادویه دربیاید.

خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند گز، عسل، نبات، کشک، قره قوروت از سوغاتی‌های خوراکی‌اش هستند. گلیم‌ها، جاجیم‌ها و فرش‌های دستبافت (معروف به بی‌بی باف) هم از صنایع دستی زیبای این استان هستند. به‌علاوه از یاد نبرید که طعم غذاهای محلی خوشمزه مثل کباب بختیاری، آش اوماج، کالاجوش، آش دوغ را هم حتما بچشید؛ اگرنه طعم‌های بی‌نظیری را از دست خواهید داد. در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و نمک و فلفل به مواد اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست را نیز به کاسه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. برای این که مواد خوب مخلوط شوند با دست گوشت‌ها را زیر و رو کنید.

شهید شهرانی مأموریت را با ذوق هنرمندانه در هم می آمیخت

پیازهای نگینی یا خلالی خرد شده را در همان تابه بریزید و سرخ کنید تا طلایی و سبک شوند. سپس زردچوبه را به پیاز داغ بیفزایید و تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود. در ادامه گوشت مکعبی خرد شده را در تابه بریزید و شعله گاز را کم کنید تا گوشت‌ها با پیاز و زردچوبه تفت بخورند و رنگ آن‌ها تغییر کند. فلفل و دارچین را به‌همراه رب گوجه‌فرنگی به گوشت‌ها بیفزایید و مواد را تفت دهید تا رنگ رب باز شود و طعم خامی آن گرفته شود.

رستوران خانه سنتی آزاده

برنج را از حدود یک تا دو ساعت قبل، بدون نمک خیس کنید و قلم را هم با کمی نمک به‌صورت جداگانه بپزید. آب برنج را خالی کنید و آن را همراه با آب قلم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا چند جوش بزند. سپس عدس از قبل خیس شده، گشنیز خرد شده و مقداری نمک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آش روی حرارت ملایم گاز بپزد و جا بیفتد. برای تهیه گردو پلو با گوشت، گردوها را درشت خرد کنید و آن‌ها را برای یک ساعت در آب خیس کنید تا پوست روی آن‌ها به‌راحتی جدا شود. گوشت رشته‌ای خرد شده را با فلفل سیاه و زعفران مخلوط کنید و برای چند ساعت کنار بگذارید تا مزه‌دار شود. یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و در یک قابلمه روی حرارت متوسط تفت دهید تا آب آن بخار شود.

در یک ساعت آخر پخت نخود و لوبیا، عدس و برنج خیس و آبکش‌شده را به قابلمه بیافزایید و بگذارید مواد کاملاً بپزند، اما له نشوند. گوشت، ماست، نخود، نمک، سیر، پیاز داغ، برنج، شوید و شنبلیله مواد این غذا هستند. ابتدا نخود و گوشت را با هم می پزیم، سپس برنج را اضافه می کنیم. سپس بقیه مواد را اضافه کرده و آنها را روی حرارت می گذاریم. این غذا سریع آماده می شود و برای زمان هایی که در زمان کم باید غذا حاضر باشد، بسیار مناسب است. گردو، رب انار، شکر، روغن، نان خشک، زردچوبه، پیاز، تخم مرغ و نمک و فلفل از مواد تشکیل دهنده این غذای فوری هستند.

برای تهیه این غذا ابتدا برنج را با مقداری آب، روی حرارت ملایم می گذاریم تا برنج مانند شیر برنج شود. سپس آن را با سیب زمینی که ریز رنده کرده ایم مخلوط می کنیم یا چرخ می کنیم. کباب بختیاری و کباب کوبیده و کباب تابه ای از انواع غذا های ایرانی هستند که بهتر است هر کدبانویی طرز تهیه این نوع کباب ها را یاد بگیرد تا بتوانید در برنامه غذایی خانواده خود با پخت این کباب های لذیذ تنوعی را ایجاد کند.

یک پیمانه شهد را روی برنج بریزید، درب قابلمه را با دم‌کنی ببندید و اجازه دهید تا شیرین پلو دم بکشد. این پلوی خوشمزه را در دیس بکشید و روی آن را با کره آب کرده و بقیه مخلوط زرشک و خلال‌ها تزئین کنید. هویج پلو شیرازی مجلسی را می‌توان به‌جای مرغ با گوشت قلقلی یا حتی بوقلمون هم درست کرد.

در این سری از نوشتار قصد داریم شمارا با غذاهای محلی شهرکرد آشنا کنیم.با درناتریپ همراه باشید تا در مقاله ای شمارا با آنها اشنا کنیم. در ادامه به معرفی تعداد ی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری می پردازیم. غذای خوب خوردن در سفر، یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که کیفیت و حال خوب سفرتان را چند برابر می‌کند.

فکرش را بکنید که این سفر،‌ رفتن به یکی از زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین شهرهای کشورمان باشد. می‌خواهیم در این شهر گشت‌و‌گذار کنیم و با رستوران‌های شهرکرد آشنا شویم. از رستوران‌های سنتی که بوی کباب و نان داغ در آن‌ها می‌پیچید تا فست‌فودها و کافه‌هایی با فضا و غذاهای مدرن، همگی در این لیست قرار دارند. بعید است که در میان تمام این رستوران‌ها، جایی مطابق سلیقه خود پیدا نکنید.

در نهایت نیز یک قطعه پیاز و کمی نمک در سینی می‌گذارند و غذا را با نان می‌پوشانند تا سرد نشود. استان قزوین، یکی از قدیمی‌ترین استان‌های مرکزی کشور است که قدمت و ریشه آن به دوره ساسانی برمی‌شود. این استان به‌دلیل احاطه شدن توسط رشته‌ کوه‌های البرز مرکزی از موقعیت جغرافیایی و آب‌و‌هوای منحصربه‌فردی برخوردار است و همین موضوع، علاوه بر تاریخ کهن این شهر، تاثیری بی‌نظیر روی غذاهای محلی قزوین گذاشته است.