طرز تهیه غذاهای محلی استان گیلان؛ بهشت عاشقان غذا کجارو


آش ترش تبریز نام «آش آبغوره»، یکی از انواع این آش است که در تهیه آن فقط از تره و جعفری به مقدار مساوی استفاده می‌شود. چغندر نگینی خرد شده و سبزی‌های خرد شده را در قابلمه خورش بریزید تا همراه با گوشت و حبوبات بپزند. در نیم ساعت آخر، مخلوط پیاز و قیسی تفت داده شده و در صورت تمایل، زعفران دم‌کرده را به قابلمه خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

همانطور که می دانید مناطق شمال کشور دارای غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد. مردم شهر های شمالی انواع مختلفی غذا با استفاده از مرغ درست می کنند. در این مقاله طرز تهیه غذاهای شمالی با مرغ به شما ارائه می شود. اگر غذاهای ملس دوست داشته باشید حتما خورشت آلو یکی از محبوب ترین غذاهای شماست. برای تهیه ی این غذا از مرغ، دانه‌ های انار، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و گردو استفاده می شود.

مقداری روغن در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. پوست کدوی پخته شده را بگیرید و آن را با چنگال پوره کنید. در آخر، سیر و کدوی تفت داده شده را با کمی گلپر در قابلمه بریزید و خوب هم بزنید تا یک خورش غلیظ به دست بیاورید. مرغ ترش از غذاهای شمال سنتی ایران است که وجود دو ماده ی سیر و نارنج آن را از دیگر خورشت های ایرانی متمایز کرده است.

  • در این حین، پیازها را در کمی روغن در یک تابه دیگر تفت دهید تا سبک شوند.
  • اگر قصد پخت این غذای ترش گیلانی را دارید بهتر است که به همراه آن برنج هم سرو کنید.
  • اسفناج، سیر، عدس و پیاز مواد اصلی این غذای لذیذ که از بهترین غذاهای شمالی محسوب می‌شود را تشکیل می‌دهند.
  • این غذا که نوعی خورش به حساب می‌آید با کته و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود و طرز تهیه بسیار ساده ای دارد.

در طرز تهیه سنتی فیبیج در کف دیگ یا گمج، نان یا فویل قرار می‌دهند و ماهی را روی آن می‌گذارند. سپس پوست ماهی را با چاقو برش سطحی می‌دهند و لا به لای آن‌ها کره می‌گذارند. در ادامه ماهی شکم پر را روی حرارت ملایم گاز می‌گذارند تا کاملا بپزد. آب مرغ را اضافه کنید و با آرد هم بزنید تا گلوله‌ای باقی نماند. سپس رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل را به سس بیفزایید و هم بزنید.

پس از طلایی شدن سیر و پیاز، زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود. شیرین تره، یک خورش لذیذ گیلکی و متعلق به مناطق شرق گیلان است که با تره، سیر، تخم‌مرغ، کره محلی و ادویه‌جات درست می‌شود. مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده، پنج غذای محلی استان گیلان هستند که نحوه طبخ سنتی آن‌ها به ثبت ملی رسیده است. جالب است بدانید که سن امید به زندگی در گیلان، چند سال بیشتر از میانگین کشوری است و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مسئله، مصرف زیاد ماهی در این منطقه است.

اطلاع از آخرین مطالب جذاب و پرطرفدار

سیر واویج یکی از غذاهای شمالی رشت محسوب می‌شود که از ترکیب برگ سیر تازه و تخم‌مرغ درست می‌شود. این غذا البته فقط مخصوص رشت نیست و در بسیاری از شهرهای شمالی همچون سیاهکل، ماسال، رودسر، لاهیجان و … نیز در لیست غذاهای محبوب قرار می‌گیرد. آلو مسما گیلانی با گوشت مرغ طبخ می‌شود و ازاین‌جهت می‌توان آن را یکی از غذاهای شمالی با مرغ دانست.

رستوران آویشو

کمی آبغوره یا آب نارنج، آب، رب گوجه‌فرنگی تفت داده شده، پیاز و سیر رنده شده را در قابلمه‌ای دیگر بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش آید. سپس نمک، فلفل، زردچوبه و مرغ‌های سرخ شده را در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا مرغ به‌آرامی بپزد. خورش مرغ ترش، یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که در مناطق شمالی کشور بسیار محبوب و پرطرفدار است. مرغ، سیر، پیاز، لپه، سبزی خورش مرغ ترش (گشنیز، جعفری، تره) و نعنای خردشده از مواد تشکیل‌دهنده این خورش هستند.

مجی خورش

اگر خواستید آن را میل کنید در ابتدا بپرسید که که با گوشت مرغ است یا گوشت مرغابی چون با هر دو گوشت غذا پخته می شود. این غذا رشتی مرغ یا مرغابی با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت پخته می شود سپس آب مرغ را به آن اضافه کرده و می‌پزند. آلو مسما از معروف ترین غذاهای شمالی به حساب می آید که خوب است یکبار آن را تجربه کنید. مگر می شود به رشت و گیلان سفر کرد و غذای خوشمزه ی اناربیچ را نوش جان نکرد. اناربیچ یکی از غذاهای شمالی است که مسافران زیادی از طعم خوشمزه آن در بسیاری از وب سایت ها نظر داده اند.