طرز تهیه غذاهای محلی استان گیلان؛ بهشت عاشقان غذا کجارو


پس از پخت عدس و سیب‌زمینی و جذب آب، مواد را از روی حرارت بردارید و در غذاساز بریزید تا به‌صورت پوره دربیایند. در ادامه سه عدد تخم‌مرغ را در ظرفی جداگانه بشکنید و هم بزنید. در آخر در وسط تابه سبزیجات، یک جای گرد باز کنید و یک عدد تخم‌مرغ باقی‌مانده را در آن بشکنید و نیمرو کنید.

  • یکی از غذاهای سنتی شمال ایران، مخصوصاً گیلان مرغ ترش است.
  • Apr 4, 2020 — با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود.
  • گیاهخوارها می‌توانند غذاهای خوشمزه‌ای را در آنجا میل کنند.
  • طرز تهیه خورش اناربیج یا انار آویج گیلانی با مرغ یا گوشت یکی از ۵ غذای ثبت شده جهانی آشپزی استان گیلان است.
  • ته قابلمه چند تکه چوب قرار داده، سپس ماهی شکم‌پر را به آرومی روی چوب قرار دهید.

شما می‌توانید علاوه بر شکر در مرحله آخر، دو قاشق غذاخوری سرکه هم به آش اضافه کنید. برخی افراد سبزی خشک را با دو قاشق برنج آسیاب کرده و آرد برنج را از طرز تهیه حذف می‌کنند. پس از پخت سبزی، آب نارنج یا آبغوره، نمک و فلفل را به خورش بیفزایید و آن را مزه کنید تا در صورت لزوم، نمک یا آبغوره بیشتری به خورش بیفزایید. در طرز تهیه اصلی این غذا از نصف قاشق چای‌خوری گلپر استفاده می‌شود.

تخت سلیمان کجاست؟ راهنمای جامع و کامل سفر + عکس

خاستگاه ناز خاتون در استان گیلان است، ولی این غذا را در بسیاری از استان‌های ایران به‌ویژه در استان مازندران نیز می‌توان پیدا کرد. مرغ را به‌صورت جداگانه همراه با کمی زردچوبه، نمک و فلفل و یک عدد پیاز چهار قاچ شده بپزید. پس از پخت کامل مرغ‌ها، آن‌ها را در یک تابه جداگانه سرخ کنید. سپس مرغ‌های سرخ شده را به‌همراه آب مرغ به مخلوط سیر و تخم‌مرغ بیفزایید تا خورش سیر قلیه گیلکی، جا افتاده و به روغن بیفتد.

۱. ترشه شامی و طرز تهیه آن

مایه شامی رودباری را از یخچال بیرون بیاورید و به‌اندازه یک نارنگی متوسط از مایه شامی بردارید. سپس مواد را با دست شکل دهید و در وسط آن، یک سوراخ ایجاد کنید. یک لیوان آب در تابه بریزید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید؛ سپس شامی‌ها را در تابه بچینید و آن‌ها را برای ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم گاز، مغز پخت کنید. برنج نیم‌دانه را از چند ساعت قبل از درست کردن آش در آب و کمی نمک خیس کنید.

۲۵. خورش ترش سماق گیلانی و طرز تهیه آن

کباب ترش شمالی یک غذای شمالی با گوشت گوسفندی بسیار عالی و خوشمزه که طرفداران زیادی دارد با سبزی های معطر شمالی که طعم و عطر کباب را بینظیر می کند. غذای شمالی با ماهی، برای تهیه این غذای خوشمزه می توانید از ماهی آزاد یا ماهی سفید استفاده کنید. در برخی از طرز تهیه‌ها از سیر رنده شده، گلپر و آب انار نیز استفاده می‌شود.