طرز تهیه خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی و جنوبی با ماهی


زیتون مناسب برای تهیه این پیش غذا، باید بدون هسته و ریز باشد. در برخی از مناطق به‌جای آبغوره از سرکه استفاده می‌کنند. در مازندران، نازخاتون را به‌عنوان چاشنی در کنار لوبیا پلو مصرف می‌کنند.

  • برای سرو، قیمه را در کاسه بکشید و سیب‌زمینی سرخ شده را روی آن بریزید.
  • رستوران آویشو در فلکه اول تهرانپارس، خیابان امیری طائمه قرار دارد.
  • سپس ماهی را برای یک ساعت در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد.

اگر شما هم معتقد هستید که غذا یکی از جاذبه‌های گردشگری است با ما همراه باشید. در ادامه با خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان آشنا می‌شویم. شهرهای شمالی ایران غذاهای دریایی زیادی دارند که معمولا آن ها را با چاشنی بی نظیری تهیه می کنند.

به همین دلیل برای چشیدن طعم واقعی این غذاها راهی جز سفر به این شهر زیبا و پرطراوت نیست. غذاهای شمالی | رشت به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شده است. البته شمالی ها انواع ترشی، کلوچه، رب و مربا نیز دارند که بسیار خوش طعم و لذیذ هستند. در این برنامه بیش از 80 نوع غذاهای گیلانی و شمالی را به شما آموزش داده ایم. ترشی خمیر آش یا آش ترش مازندرانی را با ترکیب سبزی شامل شوید گشنیز، سیر و برگ چغندر، نخود، لوبیا، باقالی، رشته آش، لبو، کدو حلوایی، رب انار و ادویه طبخ می کنند.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها

برای تهیه این غذا از ماهی‌سفید، سبزی‌های معطر، مغز گردو، رب انار و گلپر استفاده می‌کنند. در اصل باید ماهی شکم‌پر شده را با حرارت آتش و زغال کباب کنند؛ اما امروزه پخت این غذا با سرعت بیشتری در فرها و ماکروفرها صورت می‌گیرد. بومی‌ها ماهی سفید نر را برای این غذا ترجیح می‌دهند چرا که معتقدند این نوع ماهی گوشت سفت تر و خوشمزه‌تری دارد. برای طبخ این غذا از ماهی قزل‌آلا، سیر، پیاز، سبزی شامل گشنیز، جعفری و شنبلیله،، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و آن‌قدر تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را در تابه بریزید و تفت دهید تا بوی ادویه‌ها دربیاید.

طرز تهیه دختر لوس، غذای خوشمزه شمالی با بادمجان

البته محبوبیت این غذا به‌قدری بالاست که در تمام طول سال سرو می‌شود. این غذا انتخابی سالم برای همه است به خصوص زمانی که حوصله آشپزی ندارید شما را نجات می دهد. معمولا این غذا را در مراسم ها و یا مناسبت ها درست می کنند.

در ظرفی جداگانه سیر له شده را تفت داده و سبزیجات خردشده را به آن اضافه می‌کنند. سپس ترکیب سیر و سبزی را به برنج اضافه کرده و زمانی که آب خورشت کمی تبخیر شد، رب نارنج را نیز به آن می‌افزایند. در ظرفی دیگر سیر را کمی تفت داده، تخم‌مرغ را به همراه ادویه‌جات اضافه می‌کنند و در انتها در خورشت می‌ریزند. سبزیجات مورد استفاده در این غذا ترکیبی از خالواش، اسفناج، گشنیز، جعفری، نعناع و شوید می‌باشد. باید گفت نام اصلی و محلی این غذا “شوید خالی یا خولی” است.

۸. شش انداز گیلانی و طرز تهیه آن

یکی از غذاهای سنتی شمال ایران، مخصوصاً گیلان مرغ ترش است. علت تمایز مرغ ترش با سایر غذاهای مشابه استفاده از سیر، نارنج، لپه و تخم مرغ در طبخ آن است. حالا ۱ قاشق غذاخوری رب آلوچه جنگلی و ۱ قاشق غذاخوری رب انار ملس و ۱ قاشق چای خوری پودر هسته انار ترش اضافه کنید و کاملا تفت دهید. اردک باسترما یا باسترماپلو، یکی از غذاهای محلی شهر آستارا و اردبیل است و امکان ندارد در سفر به این مناطق در رستوران‌های محلی با این غذا روبه‎رو نشوید. «باسترما» به‌معنای «دفن شده» یا «فشار دادن به‌سمت پایین» است و این غذا شباهت زیادی به ته چین دارد.

گوشت فیله، سبزی و رب انار از جمله مواد لازم برای پخت گمج کباب هستند. بهتر است بدانید این غذا به دلیل طبع گرمش در زمستان‌ها طرفداران زیادی دارد. در این رستوران انواع غذاهای گیلانی سرو می‌شود ولی بیشتر برای کباب‌هایش مشهور است. ماهی‌های این رستوران و پیش غذاهای دل‌چسبش را نیز نمی‌شود نادیده گرفت.