طرز تهیه آب ترشی غذای محلی چهارمحال و بختیاری-گروه غذایی


کباب بختیاری تابه‌ای را با انواع سبزیجات بخارپز یا گریل شده سرو کنید. یکی دیگر از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، کله جوش است. غذايي است كه براي پختن آن ابتدا كشك را مي‌سايند و در آب ريخته و حرارت مي‌دهند. سپس در ظرف ديگري پياز سرخ مي‌كنند و سپس پيازهاي خرد شده را با نعناع داغ درون كشك حرارت داده شده؛ ‌ريخته و غذا را آماده مي‌كنند. اين غذا را ميتوان بر حسب سليقه و ذايقه با گردو وكشمش هم مصرف نمود . غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری، بسیار متنوع و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشند.

  • کباب سلطانی از یک سیخ کباب برگ و یک سیخ کباب کوبیده تشکیل می­شود و در واقع اسمی است که بر روی این ترکیب گذاشته اند.
  • مردم این استان برای طبخ خورش به، گوشت گوسفند را همراه با زعفران، ادویه و پیاز می‌پزند و سپس به آن آلو بخارا، به، شکر و آبلیمو اضافه می‌کنند.
  • فلافل‌ها ی سرخ شده را روی دستمال مخصوص آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود.
  • خوراک شوربای قیمه ریزه یکی از غذاهای لذیذ استان چهار محال و بختیاری است که طرفداران زیادی دارد .
  • آش شولی از معروف‌ترین آش‌های سنتی یزد به حساب می‌آید که پای ثابت سفره شب یلدای یزدی‌ها است.

دارای طعم و مزه ملس متمایل به ترش است و عطر و بوی اشتها بر انگیری دارد. استان چهارمحال و بختیاری به دلیل مواد اولیه ارگانیک که در غذاهایشان استفاده میکنند، جزء معروف ترین استان ها در خوشمزه و متنوع بودن غذا شناخته شده اند. از فيله گوسفند، سينه مرغ، فلفل دلمه‌اي، پياز متوسط، روغن زيتون، پودر سير و زعفران تهيه مي شود. اين غذا از خوشمزه ترين غذاهاي استان چهارمحال و بختياري بوده و از شهرت زيادي برخوردار است. این غذا از جمله خوراک هایی است که در استان چهار محال و بختیاری پخته و به علت تولید مواد اولیه آن در مناطق مختلف استان به عنوان یک غذای بومی استان شناخته شده است. این غذا از طعم خاص رنگ و بو خواص فراوانی برخوردار و مانند دیگر خوراکها استان چهار محال و بختیاری با توجه به تولیدات کشاورزی منطقه تهیه می شود.

کشک سالاری

با شنیدن نام این خورش، ممکن است فکر کنید که این غذا ربطی به قلیه ماهی یا قلیه میگوی مشهور جنوب کشور داشته باشد؛ اما باید بدانید که خورش قلیه ترش، یک خورش کاملا متفاوت از غذاهای جنوبی است. میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ درست می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود. لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیاها گرفته شود.

نان كاكولي

برخی افراد برای تهیه این خورش، تخم‌مرغ را روی خورش می‌شکنند و اجازه می‌دهند تا تخم‌مرغ در خود خورش بپزد؛ در حالی که برخی تخم‌مرغ را جداگانه نیمرو می‌کنند و آن را در هنگام سرو، روی خورش پیچاق قیمه می‌ریزند. پیچاق قیمه مانند دیگر نسخه‌های خورش قیمه، همراه با برنج سرو می‌شود و معمولا آن را با پیاز داغ تزئین می‌کنند. با مراجعه به مقاله انواع خورش قیمه در مجموعه غذاهای محلی کجارو، می‌توانید با طرز تهیه انواع این خورش و همچنین پیچاق قیمه (خورش بادام) آشنا شوید و آن‌ها را در منزل درست کنید. لوبیا چیتی را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود و زودتر بپزد. در ادامه گوشت، زردچوبه و فلفل را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند.

سپس فلفل دلمه‌ای خرد شده را به پیازها بیفزایید و آن‌ها را نیز تفت دهید. برای درست کردن کوفته‌ها، لپه‌های از قبل خیس شده را با دو پیمانه آب تازه در قابلمه نیم‌پز کنید. سپس یک عدد مغز گردو و چند عدد کشمش (و در صورت تمایل آلو بخارا) را در مغز کوفته قرار دهید و آن را ببندید. دنده کباب یکی از انواع کباب‌های اصیل و لذیذ ایرانی و بسیار شبیه به شیشلیک است که اصالت آن به شهر تاریخی کرمانشاه برمی‌شود.