طرز تهیه آبریز یا اوبریز غذایی بختیاری


سپس آن را به‌همراه پیاز داغ و زردچوبه و آب در قابلمه بریزید تا بپزد. پس از پخت کامل لوبیا چیتی، رب تفت داده شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب لوبیا چیتی کاملا تبخیر شود. کف قابلمه کمی روغن بریزید و کدو حلوایی ورقه ورقه شده را به‌عنوان ته‌دیگر در قابلمه بچینید. سپس برنج و رشته پلویی، لوبیا چیتی پخته، خرماهای بدون هسته و کوفته ریزه‌های سرخ شده را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و قابلی پلو را برای حدود یک ساعت روی شعله ملایم گاز دم کنید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه روی حرارت زیاد گاز بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود.

  • در صورتی که دوست ندارید از گوشت مرغ در کباب بختیاری استفاده کنید می توانید گوشت مرغ را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن از ۸۰۰ گرم گوشت گوسفندی یا گوساله استفاده کنید.
  • پیاز داغ و ادویه‌های لازم را به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند آش خوب جا بیفتد.
  • غذايي است كه براي پختن آن ابتدا كشك را مي‌سايند و در آب ريخته و حرارت مي‌دهند.
  • البته بعضی افراد کباب مرسوم در رستوران ها را که از مخلوط گوشت قرمز و گوشت مرغ تهیه می شود را کباب بختیاری اصیل نمی دانند و بر این باورند که کباب بختیاری اصیل از گوشت گوسفندی تهیه می شود و دارای گوشت مرغ نیست.
  • اگر تا به حال فرصت این را نداشتید که در رستوران پدر خوب غذا بخورید، حالا در سفرتان به شهرکرد این فرصت فراهم شده است.

در ادامه طرز تهیه آبگوشت منتجنه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو بخوانید. این کوکوی خوشمزه از نظر ظاهر و طعم تاحدودی شبیه به کیک شربتی مخصوص قزوین است؛ اما در اصل یکی از مخلفات معروف در کنار غذای سنتی شیرین پلو به شمار می‌آید. در ادامه با ما همراه شوید و طرز تهیه کوکو شیرین قزوینی و دیگر انواع این دسر خوشمزه را در مجموعه غذاهای محلی کجارو بخوانید. خلال پسته و بادام را به زرشک سرخ شده در تابه بیفزایید و برای چند ثانیه تفت دهید.

کلم پلوی شیرازی، معمولا از کلم، برنج، سبزی‌های و ادویه‌های مختلف تشکیل می‌شود. کلم استفاده‌شده در کلم پلوی شیرازی، کلم قمری است که برخی آن را با نام کلم سنگ یا قنبید می‌شناسند. جالب است بدانید که در ایام محرم برای طبخ ته‌چین گوشت گرمساری، گوسفند را به‌صورت درسته در پارچه توری می‌پیچند و لای برنج در دیگ می‌گذارند تا مغزپخت شود.

جاذبه ی دیدنی پل تاریخی زمان خان شهرکرد

از جمله غذاهای مقوی و سالم است که در بخش هایی از استان چهارمحال و بختیاری به خصوص سامان پخته می شود. این شهرستان به دلیل دارا بودن تولیدات باغی به خصوص گردو و بادام در سطح ایران مشهور است.برنج، مغز گردو، گوشت گوسفندی، پیاز، زرشک، زعفران مواد تشکیل دهنده این غذای خوش مزه هستند. این غذا به واسطه ی وجود گردو و زعفران و گوشت جزو غذاهای مجلسی ایل بختیاری محسوب می شود. این کباب از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه ای، پیاز، روغن زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می شود. گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زیتون و پیاز مخلوط می کنند، با زعفران آغشته نموده و سپس تکه تکه کرده و یک قطعه مرغ و یک قطعه گوشت را به سیخ می کشند و روی زغال کباب می کنند. او ترشی یکی از غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری که بیشتر در فصول گرم سال در میان عشایر بختیاری پخته می شود و از جمله غذاهایی است که به سرعت و سادگی تهیه می شود.

جوجه بختیاری

سپس آب آن‌ها را خالی کنید و به‌همراه آب تازه در یک قابلمه بریزید. بلغور گندم را برای پنج تا ۶ ساعت روی حرارت ملایم گاز بپزید تا لعاب بیندازد و باز شود. حبوبات را نیز به‌صورت جداگانه از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود. حبوبات را نیز جداگانه در یک قابلمه با آب بپزید و زمانی که احساس کردید نرم شدند، آن‌ها را در قابلمه بلغور گندم بریزید.

چهارمحال و بختیاری

با کمک سایت هومسا هم به اقامتگاه‌های لوکس و خاص دسترسی دارید و هم می‌توانید از اقامت در آپارتمان‌ها و سوئیت‌هایی با قیمت‌های به صرفه لذت ببرید. ویلاهای استخردار، ویلاهای ساحلی و کلبه‌هایی با چشم‌انداز دریا و جنگل، سوئیت‌ها و آپارتمان‌های مبله، اکوکمپ‌ها و هتل‌های سنتی، اقامتگاه‌های ییلاقی، کوهستانی و کویری، تنوع اقامتگاه در هومسا را نشان می‌دهند. در ادامه زعفران دم کرده، روغن مایع، ماست چکیده و کمی فلفل سیاه و نمک روی گوشت ها می ریزیم و با دست همگی گوشت ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا مواد به همه نقاط گوشت ها آغشته شود و مزه دار شوند. در نیم ساعت آخر هم آبلیمو را به مواد اضافه کنید و هنگام سیخ زدن گوشت ها مقداری نمک روی آنها بپاشید. این شیرینی همان مواد فتیر را دارد (فتیر نوعی شیرینی که در همه جا پخته می‌شود. مواد آن تخم‌مرغ، شیر، شکر، روغن، آرد، مواد معطر شیرینی است) با این تفاوت که کمی شیرین‌تر است.

ارومیه خورش یا اورمیه خورش، یکی از خورش‌های سنتی ارومیه‌ای است که شباهت بسیاری به خوراک لوبیا چیتی دارد. این غذای لذیذ معمولا با بادمجان و سیب‌زمینی سرخ کرده و به‌همراه برنج سرو می‌شود. گوشت خورشتی، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، غوره، نمک و فلفل از مواد تشکیل‌دهنده ارومیه خورش هستند.

برای تهیه کباب بختیاری به راسته گوسفندی و سینه مرغ یا فیله ماهی نیاز دارید. البته کباب بختیاری اصیل با گوشت بره و دنبه بره به‌صورت یکی در میان در سیخ درست می‌شود و طعمی منحصربه‌فرد دارد. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را به‌همراه نمک در قابلمه ماش (و آب ماش) بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا برنج بپزد و نرم شود.