شیر صنعتی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | کسری ساران


شیر صنعتی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | کسری ساران

به این شیر در زبان انگلیسی Cock Valve و در زبان آمریکایی Plug Valve می‌گویند. لازم به ذکر است که به دسته گرداننده یا هندل شیر توپی در اصطلاح Wrench Sleeve می‌گویند. در مواقعی که حرکت ساقه احتیاج به نیروی زیاد دارد می‌توان بدون استفاده از موتور از چرخ دنده استفاده کرد که به این حالت Gear Operator می‌گویند. در مواقعی که شیر در ارتفاع قرار گرفته و دسترسی به آن از روی زمین ممکن نیست، از دستگاه زنجیر و چرخ جهت بکارگیری شیرها استفاده می‌گردد که به این حالت Chain Operator می‌گویند.

  • از همین روی استفاده صحیح از شیرها در مسیرهای لوله کشی بین تجهیزات و خطوط پایپینگ انتقالی از اهمیت بسزائی در پیش برد فرایندها برخوردار است.
  • معمولا در اندازه‌های بزرگ از این شیرها استفاده می‌شود و عموما دارای فعال کننده الکتریکی، پنوماتیکی یا هیدرولیکی می‌باشند و در صورت استفاده از نیروی دست از چرخدنده کمک می‌گیرند.
  • در مواقعی که باز و بسته کردن اين نوع شيرها با کمک نيروی انسانی امکان پذير نباشد از نيروی الکترو موتور و يا هوای فشرده استفاده می‌شود.
  • اجزای اصلی شیرآلات شامل بدنه، درپوش یا بونت، مجرابند، یوک، کلاهک، شفت، دیسک، نشیمنگاه، تریم و عملگر است.
  • بال ولو، پلاگ ولو، گلاب ولو، باترفلای ولو و گِیت ولو همه دارای انواع دستی نیز می‌باشند.

این شیر باعث تغییر جهت جریان سیالی که از شیر عبور می کند می شود و در حقیقت حرکت یک دیسک که در مسیر جریان واقع می شود، عمل باز و بسته نمودن (یا نیمه باز و نیمه بسته بودن) را انجام می دهد. در این نوع شیر چون بند آور و نشیمنگاه آن طوری طراحی شده که بطور سریع روی هم قرار می گیرند، بنابراین وسیله مناسبی است برای جریان هایی که مرتب باز و بسته می شوند. در کارهای ساختمانی شیرهای چدنی، برنزی، برنجی و گاهی استیل استفاده می شود. در کارخانجات مانند، نیروگاه ها، کارخانه های پتروشیمی، پالایشگاه ها، کشتی سازی و بنا به کاربرد، مصالحی که در ساخت شیر صنعتی به کار برده می شود مختلف است. شیرهای صنعتی از جنس فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ نیز تولید می شوند. از شیر دروازه‌ای معمولا نمی‌توان برای تنظیم جریان سیال استفاده کرد.

دسته بندی محصولات

در مواقعی که با توجه به محیط بهره برداری استفاده از موتور برقی ممکن است باعث آتش سوزی گردد، از هوای فشرده جهت بکارگیری شیرها استفاده می‌شود که به این حالت Air Operator می‌گویند. برند شیرآلات چدنی در این فروشگاه شامل میراب، وگ ایران بی همتا، فاراب، سام، زتکاما و اکون می‌شوند. کیز ایران، سیم ایتالیا، کیتز، سام، امین، شامین و شیلان نیز برند شیرآلات برنجی موجود در این سایت هستند.

اتصالات متداول انتهایی شیر

لازم به ذکر است که نشیمنگاه‌های فلزی نیز تولید شده اند که مخصوص دماهای بالا می‌باشند و نوعی شیر توپی به نام Trunnion Mounted Ball Valve ساخته شده است که تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد کار می‌کند. شیر سماوری یکی از قدیمی‌ترین انواع شیرهای صنعتی است که دلیل نامگذاری آن، شباهت ساختمان آن به شیر سماور است. پلاگ نام قسمتی از این شیر است که وظیفه تنظیم مقدار جریان را انجام می‌دهد.

۲- حداکثر فشار کار کردن با طراحی شده (Max . Working Or Design Press) حداکثر فشاریست که در موقع عملیات تحت آن فشار قرار می گیرد. این شیر که مصرف بیشتری دارد دارای بدنه و درپوش است که درون آن دیسکی وجود دارد که تکی یا دوتاییست و بوسیله پین مخصوصی به بدنه لولا شده و آویزان است. اگر سرويس باز و بسته شدن كامل لازم باشد از شيرهاي زير استفاده مي‌كنيم. قبل از هر چيز ابتدا بايد تعيين كرد كه شير براي چه عملي مي‌بايست به كار رود. با اين معلومات20 درصد كار را انجام داده‌ايم زيرا كليه شيرها به طبقه از نظر مناسب بودن براي كار مخصوصي بكار مي‌روند.