شهرهای استان چهارمحال و بختیاری بهمراه اطلاعات مفید و نقشه استان چهارمحال و بختیاری


در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید. لیست غذاهای آذری از انواع آش و کوفته گرفته تا خورش و کوکو معروف تبریز ادامه دارد. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای تبریز و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. وقتی پیاز طلایی شد، گوشت خورشتی، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را در غذا بریزید و روی شعله متوسط هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله دو پیمانه آب روی گوشت بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد.

  • غذاهایی دیگری هم از این گیاهان تهیه می شود که از مهمترین آن ها می توان به «علف پخته»، «علف ماستی»(مخلوط با ماست) و تلیکه نام برد.
  • این غذا بیشتر مناسب کسانی است که طرفدار غذاهای شیرین هستند؛ زیرا کشمش پای اصلی آن است.
  • برای اینکه گوشت مرغ و گوسفند، خوب طعم دار شوند و اصطلاحاً استراحت کنند، بر روی کاسه سلفون بکشید و کاسه را به مدت ۲ الی ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً مزه‌دار شوند.
  • برای تهیه یک قورمه سبزی جا افتاده می‌توانید یک بار سبزی را خوب سرخ کنید و سپس آن را با گوشت تفت دهید.

نان یوخا توسط زنان روستایی در منازل تهیه می شود شامل نان و شیره ای است که از شیره انگور، گردو، بادام روغن حیوانی و… تهیه ودر اصل این نان از محصولات تهیه شده خود مردم تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود. توله نوعی گیاه با برگهای نسبتا پهن است که در پاییز و زمستان در بیشتر مناطق خوزستان می روید. ابتدا اینکه توصیه می کنیم در مصرف و پخت این غذاها کمال میانه روی را داشته باشید چرا که برخی از این غذاها به علت وجود بعضی از مواد ممکن است برای افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند متناسب نباشد. نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که غذاها را در دمای مناسب نگه دارید و ترجیحا در دمای زیر پنج درجه سانتیگراد.

غذاهای خوشمزه استان دیدنی چهار محال و بختیاری را بشناسیم[قسمت دوم]

باقلاقاتق، یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است که گیلانی‌ها در پخت آن، تبحر خاصی دارند. این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند. باقلاقاتق یا باقالی قاتوق، یکی از قدیمی‌ترین خورش‌های محلی استان گیلان است که در تمام شهرهای شمالی، به‌خصوص شهرهای استان گیلان، پخته می‌شود. قاتق در زبان محلی به‌معنای خورش و خوراک است و باقلا یا «پاچ باقلا» که به نام باقلای سفید نیز شناخته می‌شود، ماده اصلی تشکیل‌دهنده این غذا است. غذاهای محلی و سنتی کرمانشاه با تنوعی بی‌نظیر، یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر تماشای تاریخ و طبیعت فوق‌العاده منطقه، غذاهایی لذیذ و متفاوت را مزه کنند. دو قاشق سوپ‌خوری روغن را در یک تابه دیگر بریزید و زرشک‌ها را روی حرارت ملایم گاز، کمی تفت دهید.

کباب کوبیده زعفرانی

زنان ایل از عدس، خوراکی را می پزند که آنرا اوگندی می گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویهبه همین نام تهیه می شود. می توانید با سماق و سبزیجات تازه و سالاد یا فلفل کبابی آن را سرو و میل کنید. گوشت ها یک تکه بره بعد یک تکه گوشت مرغ را به سیخ بچسبانید. شال مردان بختیاری به اندازه ۸متر از پارچه چلواری سفید است كه به صورت شال در آورده و دور كمر می پیچانند و گره های ریزی برای نمای آن از سر خود همان پارچه درست می كنند. كلاه نمدی هم یكی دیگر از اجزای لباس محلی مردان بختیاری است همینطور گیوه ملكی كه برای پوشش پاها مورد استفاده قرار می دهند. سفره‌خانه فردوسی و چلچراغ بهترین سفره‌خانه‌های شهرکرد هستند.

کباب بختیاری با کباب قفقازی شباهت هایی دارد، اما در کباب بختیاری از ماست و خامه استفاده نمی‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه کباب بختیاری و نکاتی برای خوشمزه تر شدن آن آشنا خواهیم کرد. مرغ را با پیاز رنده شده، سیر له شده، زردچوبه و فلفل در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا آب پیاز تبخیر شود و رنگ تکه‌های مرغ عوض شود. سپس مغز گردوی پودر شده را در قابلمه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید.