سوغات استان چهارمحال و بختياری، از ترش ترين تا شيرين ترين طعم ها-گروه غذایی


هیچ‌گاه در زمان اولیه مزه‌دار کردن گوشت از نمک استفاده نکنید، این کار موجب سفت شدن گوشت می‌شود. برای همین بهتر است گوشت و مرغ را در دو ظرف جداگانه قرار دهید. آش کلونک یکی از آش‌های معروف شهر الیگودرز است که به دلیل نوع سبزی‌ای که در آن استفاده می شود، فقط در فصل بهار طبخ می‌شود. سبزی این آش به صورت خودرو رشد می‌کند و فقط در فصل بهار می‌توان آن را پیدا کرد. حالا سیخ ها را روی جای صافی قرار می دهیم و با پشت کارد یا بیف کوب کمی روی گوشت ها می کوبیم تا کمی تخت شوند و زمان پخت یکدست پخته شوند. منقل را آماده می کنیم و زغال ها که بطور یکدست روشن شدند سیخ ها را روی منقل می چینیم.

  • روغن حیوانی یا کره را در یک تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود.
  • غذاهای محلی و سنتی کرمانشاه با تنوعی بی‌نظیر، یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر تماشای تاریخ و طبیعت فوق‌العاده منطقه، غذاهایی لذیذ و متفاوت را مزه کنند.
  • پودر گردوی به روغن افتاده را با کشک خیس خورده مخلوط کنید و آن‌ها را بسابید.
  • اگر تهیه آرد برای شما مشکل است، از آرد معمولی استفاده کنید.

این رستوران در بین بهترین رستوران‌های شهرکرد قرار دارد و غذایی با طعمی متفاوت و کیفیتی باورنکردنی در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر در روزهای سفرتان هوس یک دیزی سنگی باکیفیت و عالی کردید، حتماً به سفره‌خانه چوبین سر بزنید. این سفره‌خانه مانند تمام رستوران‌های شهرکرد منویی متنوع از غذاهای ایرانی دارد که نام دیزی سنگی بیش از همه شما را به وسوسه خواهد انداخت.

خروج سامانه بارشی از آسمان چهارمحال‌وبختیاری

برای تهیه خورش آلو به سبک مردم چهارمحال و بختیاری، گوشت گوسفند همراه با پیاز، ادویه و رب انار پخته می‌شود و مقدار زیادی آلو سیاه خشک شده به آن اضافه می‌شود. گوجه‌پلو یک غذای ساده و از محبوب‌ترین غذاهای چهارمحال و بختیاری است. گوجه‌پلو غذایی شبیه به استانبولی است که گوشت آن به صورت جداگانه پخته می‌شود و به این ترتیب افرادی که علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارند نیز می‌توانند این غذای محلی استان چهارمحال و بختیاری را امتحان کنند. آبریز از غذاهای سنتی منحصر به فرد چهارمحال و بختیاری به شمار می رود. این غذا خوراک روزانه خانواده ایل این منطقه است که با استفاده از گیاهانی همچون آویشن و سیر و تره پخته می‌شود و طعم دلپذیری دارد. جالب است بدانید که در طبخ این غذا از آب استفاده نمی شود بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می گردد.

طرز تهیه آب ترشی غذای محلی چهارمحال و بختیاری

اگر یکی از شعبه‌ها شلوغ بود، با خیال راحت به شعبه دیگر سر بزنید. گردشگاه چشمه زنه هفشجان در دامنه کوه جهان بین و مجاور هفشجان و ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده‌است. در روز طبیعت هرسال بیش از ۱۰ هزار نفر از گردشگاه چشمه زنه و طبیعت زیبای آن دیدن می‌کنند.[۴۷]این گردشگاه نزدیک به شهرکرد مرکز کنونی استان چهارمحال و بختیاری است. آب معدنی و لاله‌های واژگون آن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌باشد. به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی دشت هفشجان، سدی بر روی این چشمه احداث شده‌است.

غذاهای خوزستانی معمولا تند و پرادویه هستند و گل سرسبد غذاهای آن را غذاهای دریایی نظیر قلیه ماهی و قلیه میگو تشکیل می‌دهند که به شیوه‌های مختلف مانند کبابی یا همراه با پلو طبخ و سرو می‌شوند. برای تهیه خمیر، ماست را در یک کاسه بزرگ بریزید و زردچوبه و سیاه دانه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس آرد را کم کم در کاسه بریزید و مواد را مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاورید که به دست نچسبد. روی خمیر را بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای اتاق برای دو ساعت استراحت کند. خمیر را پس از گذشت این زمان به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و روی یک پارچه تمیز بچینید.

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای قزوین و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان سیستان و بلوچستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. برای تهیه گوشت قورمه، گوشت خورشتی را با دو لیوان آب در قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. در ادامه یک عدد پیاز درسته، لپه از قبل خیس شده و روغن را در قابلمه بریزید و صبر کنید تا گوشت و لپه روی حرارت ملایم گاز به‌آرامی بپزند.