دستپخت زنان بختیاری رنگین کمان سفره خانواده های چهارمحالی-گروه غذایی


دوغ از جمله محبوب‌ترین لبنیات در بین مردم استان چهارمحال و بختیاری است. تفاوت این خورش آلو با خورش آلوی شهرهای دیگر این است که مردم چهارمحال و بختیاری خورش خود را بسیار غلیظ و با مقدار زیادی آلو می‌پزند. همچنین برخلاف شهرهای دیگر که در طبخ خورش آلو از آلو بخارا استفاده می‌شود، مردم این استان از آلو سیاه خشک شده استفاده می‌کنند. در استان چهارمحال و بختیاری کوفته را با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات محلی طبخ می کنند. مردم چهارمحال و بختیاری به طور معمول کوفته را دو شب قبل از تحویل سال نو می‌پزند.

  • مجمع به سینی گرد و لب کنگره‌دار از جنس رویی یا استیل گفته می‌شود.
  • اشکنه، پیش‌غذایی است که به سرعت و به‌سادگی در آشپزخانه طبخ می‌شود و شما می‌توانید انواع آن را برای مهمانی‌های خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه درست کنید.
  • برای اینکه آش جا بیفتد نیاز هست چند ساعتی روی شعله ملایم بپزد.
  • برخی از این غذاها شناخته شده نیستند؛ در حالی که برخی دیگر کماکان در خانه‌های تهرانی‌ها طبخ می‌شوند.

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای مشهد و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. عدس را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نغخ عدس گرفته شود و زودتر بپزد. برنج را نیز از چند ساعت قبل در مقداری آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن‌ها را خالی کنید و برنج و عدس را با یک لیتر آب تازه در قابلمه بریزید و آن‌ها را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا با هم بپزند. پس از پخت برنج و عدس، سبزی خرد شده، پیاز داغ و شلغم را در قابلمه بریزید تا با هم بپزند. در همین حین، گوشت چرخ‌کرده، پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه را در یک کاسه مخلوط کنید و ورز دهید.

آش دوغ را می‌توان به‌صورت گیاهی یا همراه با کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده یا گوشت ریش ریش شده به‌عنوان یک میان وعده و پیش‌غذا یا حتی در وعده ناهار سرو کرد. آش دوغ، به‌دلیل دارا بودن کلسیم و ویتامین، گزینه‌ای مناسب برای وعده افطار در ماه مبارک رمضان نیز به شمار می‌آید و در برخی نقاط ایران، این آش را در مراسم‌های نذری می‌پزند. خورشت هویج معمولا در شهر تبریز با زردک که شباهت بسیاری به هویج دارد، طبخ می‌شود، اما به‌دلیل در دسترس نبودن زردک در بسیاری از شهرها، هویج جایگزین این ماده غذایی در این خورش شده است. از دیگر مواد تشکیل‌دهنده خورش هویج، یکی از انواع خورش تبریزی می‌توان به گوشت خورشتی، پیاز، آلو و زعفران اشاره کرد. این خورش را می‌توان با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون نیز طبخ کرد. در ضمن، گیاه‌خواران هم می‌توانند نسخه گیاهی خورش هویج را درست کنند و از طعم آن، لذت ببرند.

خورش سیب درختی

این خوراکی بسیار مقوی از ترکیب خرما، گردو، کشمش، پیاز، تخم‌مرغ و شیره انگور تشکیل می‌شود و به خاگینه خرما شباهت دارد. این غذا اغلب در فصل سرد تهیه می‌شود؛ زیرا مواد اولیه آن طبع گرمی دارند و از کالری بالایی برخوردار هستند و از همین رو انرژی بدن را افزایش می‌دهند. فلافل اهوازی، یکی از غذاهای جنوبی و عربی مشهوری است که در سراسر کشور، تهیه و سرو می‌شود. فلافل اصل، متشکل از نخود و مقدار بسیاری ادویه‌های تند است. فلافل خوزستانی با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود و آن را با نان، گوجه‌فرنگی، خیارشور و انواع ترشی سرو می‌کنند. در همین حین، گردوها را با سنگ گرد و مخصوص یا آسیاب پودر کنید تا گردوها به روغن بیفتند.

فست فودها و کافه‌های شهرکرد

قیمه نثار، یکی از غذاهای مشهور و محلی استان قزوین است که با تکه‌های گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، پیاز داغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود و برای سرو، آن را روی برنج می‌ریزند. این غذای خوشمزه برخلاف نام آن، شباهت بسیاری به خورش قیمه سنتی ندارد و در تهیه آن از لپه یا حبوبات دیگری استفاده نمی‌شود. قیمه نثار، بیشتر شبیه به مرصع پلو و آجیل پلو است و مجلسی‌ترین غذای استان قزوین به شمار می‌آید.

غذاهای محلی گلستان، بسیار متنوع هستند و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به این استان را برای شما به ارمغان خواهند آورد. مرغانه تچین، خورش ساک، ماش پتی خارش، کئی ترشک، چکدرمه، باسترمه، بروک، انواع آش و نان‌های محلی از جمله غذاهایی هستند که می‌توانید در رستوران‌های محلی گلستان مزه کنید و از طعم آن‌ها لذت ببرید. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان گلستان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. پیاز خرد شده را با یک قاشق غذاخوری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز تفت دهید تا سبک و طلایی شود.

غذاهای محلی شهرکرد و طرز تهیه آنها

در زمان پخت برای جلوگیری از خشک شدن کباب چند بار ترکیب زعفران و کره را با کمک فرچه روی کباب بزنید. در نهایت کباب‌ها را به صورت یکپارچه از سیخ جدا کنید و با ریحان و گوجه فرنگی تزئین کنید. بعد از اضافه کردن پیاز­های حلقه شده به گوشت؛ زعفران دم کرده، ماست، روغن مایع و میزان مناسب فلفل را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه می کنیم. به خوبی مخلوط می کنیم تا تمامی مواد به خوردِ گوشت بروند و طعم دار شوند. دقت کنید اضافه کردن نمک در این بخش موجب سفت شدن گوشت می شود. بهتر است زمانی که می خواهیم گوشت ها را به سیخ بکشیم و کباب کنیم، نمک را اضافه کنیم.