دستپخت زنان بختیاری رنگین کمان سفره خانواده های چهارمحالی-گروه غذایی


استان چهارمحال و بختیاری، اقلیم و طبیعت زیبا و منحصر بفردی دارد، طبیعت خاص این استان، انواع مواد شامل میوه و غلات و دام و…. را در اختیار ساکنان قرار داده تا مردم این استان بتوانند با استفاده از این مواد غذایی غذاهای رنگین و لذیذ تهیه کنند. اسفناج خرد شده را در قابلمه ماش بریزید و آن را برای چند دقیقه همراه با ماش بپزید. سپس آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به‌همراه لوبیای پخته، سیر داغ، نمک، فلفل و زردچوبه به مخلوط اسفناج و ماش بیفزایید. پس از حدود ۲۰ دقیقه، کدو حلوابی یا لبوی نگینی خرد شده را در خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

این آش را بیشتر در فصل زمستان در لرستان پیدا خواهید کرد چون برای سرماخوردگی و بدن در فصل سرما مفید است. سبزی‌ای که در این آش استفاده می‌ریزند، مختص لرستان است و بلمک نام دارد. برای تهیه پرشکه ابتدا آرد را الک می‌کنند و مقداری آب به آن اضافه می‌کنند تا خمیری کم آب و خشک ایجاد شود.

  • پس در صورتی که از طرفداران پر و پا قرص گز هستید ودر آینده رزرو هتل در اصفهان انجام دادید و به این شهر سفر کردید اطمینان حاصل کنید که در صورت داشتن زمان به شهر بلداجی نیز سری بزنید.
  • تاكنون واژه نمد یا نمد مالی را شنیده اید؟ شهركرد شهر نمد است ونمد مالی از قدیمی ترین صنایع این شهر به حساب می آید در مركز استان، شهركرد می توان انواع نمد را به راحتی یافت.
  • قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید؛ سپس کف روی کله پاچه را با قاشق جمع کنید و دور بریزید.
  • قیمه نثار در استان قزوین در مجالس عروسی، نذری روزهای عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل سرو می‌شود و طعم و مزه‌ای بی‌نهایت لذیذ دارد.

به منظور تهیه کباب بختیاری باید اول پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید و بعد با سس سویا، نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه و روغن زیتون با گوشت قرمز آنها را مخلوط کنید و حدود یک شبانه روز داخل یخچال بگذارید. در ابتدا فیله گوسفند یا گوساله را به خوبی شستشو دهید و به طول روی سطح مناسبی قرار دهید و برش بزنید. فیله مرغ را نیز بعد از شستشوی کامل در ابعاد 3 در 2 سانتی متر مانند جوجه کباب خرد کنید. سپس تکه های گوشت و مرغ را کمی با گوشت کوب بکوبید تا نرم شوند.

تهیه غذای کوروش (روستای چلیوان)

چشمه‌دیمه، سرچشمه اصلی زاینده‌رود، در ۱۰ کیلومتری چلگرد و مجاور روستای دیمه قرار دارد. آب این چشمه از گواراترین آب‌های جهان است و خواص درمانی از قبیل جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه دارد. مناظر چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه، این مکان را در ردیف زیباترین گردشگاه‌های شهرستان کوهرنگ قرار داده‌است.

۳۱. غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی

روغن کرمانشاهی، گوشت، لپه، روغن، سیب‌زمینی نیم‌پز، تخم‌مرغ، گردو، کشمش، پیاز سرخ شده، آب لیمو، شکر، نمک و رب گوجه‌فرنگی از مواد تشکیل‌دهنده هلو کباب هستند. طبخ این غذا کمی زمان‌بر است؛ اما مطمئن باشید که طعم و مزه نهایی آن، تمام زحمت‌های شما را جبران خواهد کرد. عشایر استان کرمان در ادامه گوشت را می‌پختند؛ گوشت‌ و استخوان‌ و چربی‌ را همراه با کمی نمک و آب در قابلمه‌ای می‌ریختند و روی آتش روشن می‌گذاشتند تا چربی‌ آب شود. در این مرحله یک نان محلی را در ظرف می‌انداختند تا این چربی لذیذ به خرد نان برود. سپس صبر می‌کردند تا آب موجود در ظرف روی حرارت آتش به‌طور کامل بخار شود و گوشت‌ به روغن بیفتد. پس از پخت گوشت‌ و تمام‌شدن آب قابلمه، قرمه آماده می‌شد که برای نگهداری از آن، قرمه‌ها را در شکمبه تمیز بز یا گوسفند می‌ریختند، در آن را محکم می‌بستند و در محلی خنک قرار می‌دادند تا در فصل زمستان نوش جان کنند.

در بعضی از مواقع نام کباب ها را با یکدیگر اشتباه می­گیریم، در صورتی که تفاوت­های آشکاری دارند. کباب سلطانی از یک سیخ کباب برگ و یک سیخ کباب کوبیده تشکیل می­شود و در واقع اسمی است که بر روی این ترکیب گذاشته اند. در این مقاله دستور پخت کباب بختیاری را توضیح دادیم، کباب بختیاری از دو نوع گوشت سفید و قرمز تهیه می شود و در کنار هم پخته می شوند؛ نه به صورت مجزا. آش شولی از معروف‌ترین آش‌های سنتی یزد به حساب می‌آید که پای ثابت سفره شب یلدای یزدی‌ها است. این آش که قدمتش به ۵۰۰ سال قبل می‌رسد، در فهرست آثار غیرمملوس فرهنگی یزد به ثبت رسیده است. از آنجا که آش مذکور شل است، آن را با نام «شولی» می‌شناسند.

نان کلانه در کشورهای همسایه مانند افغانستان، آذربایجان و ترکیه نیز با روش طبخی مشابه نان کلانه ایرانه، درست می‌شود؛ اما نام‌های متفاوتی دارد. به‌طور مثال، به این نان در کشور افغانستان، «بولانی»، در ترکیه، «گزلمه» و در آذربایجان، «سبزله گوتاب» می‌گویند. سس کوفته را روی کوفته‌ها بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا کوفته‌ها برای ۲۰ دقیقه بپزند. پس از خنک شدن کوفته‌ها، آن‌ها را در ظرف سرو بچینید و روی آن‌ها را با جعفری تازه تزئین کنید.

در منوی این رستوران انواع غذاهای ایرانی از انواع کباب‌های مختلف تا خورش‌های خوش‌آب‌و‌رنگ پیدا می‌شوند. مطابق با نظر مردم از جمله اهل شهر، رستوران شمال شهر از بهترین رستوران‌های شهرکرد است. با این توصیف دیگر رفتن به این رستوران جای هیچ شک و تردیدی ندارد. راستی، این رستوران دو شعبه دارد که فقط دو کوچه با یکدیگر فاصله دارند.

قدم به قدم با نحوه آماده سازی کباب بختیاری آشنا می شویم و نکات مهمی که در کیفیت این غذا تأثیر می گذارند را بررسی می کنیم. این غذا معولا گوشت كوبیده ندارد و مواد آن به‌همراه آب آن خورده می‌شود؛ اما می‌توان آن را شبیه آبگوشت ساده نیز سرو کرد. اگر مرغ شما پخت، اما خورش به روغن نیفتاد، مرغ را از غذا دربیاورید تا خورش غلیظ و جا افتاده شود. ترکمن‌ها یکی از اقوام ترک‌تبار ایران هستند که در حاشیه شرقی دریای خزر در استان گلستان و بخش‌هایی از استان خراسان موسوم به ترکمن صحرا زندگی می‌کنند.

پس از چند دقیقه تفت دادن، سه تا چهار پیمانه آب جوش را در قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت و لپه برای یک ساعت بپزند. پس از گذشت این مدت، لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کنید و در خورش بیندازید. درب قابلمه را ببندید و خورش را برای یک ساعت دیگر بپزید تا به روغن افتاده و جا بیفتد. آب را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا به جوش آید. سپس بلغورهای تفت داده شده را در قابلمه بریزید و آن‌ها با یک قاشق چوبی، به‌صورت دورانی هم بزنید تا زمانی که آب آن کم شود. در این مرحله، روی درب قابلمه دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید تا گمنه بوشهری برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد.