خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما-گروه غذایی


اکبر جوجه رامسر از معروف‌ترین شعب اکبر جوجه و یکی از بهترین رستوران‌های رامسر است. اکبر جوجه یک نوع مرغی است که داخل کره محلی سرخ شده و همراه با رب انار محلی همراه با نان یا برنج سرو می‌شود. ترشی تره یکی از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران است که بدون گوشت پخته می شود و معمولا با برنج یا آنچوی سرخ شده سرو می شود. این غذای شمالی خوشمزه، مناسب برای افراد گیاه خوار نیز می باشد؛ چراکه در این غذا از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده است. در عین حال غذایی سیر کننده و بسیار خوشمزه ای است که به حتما باید در سفر به این منطقه سرسبز و زیبا، آن را امتحان کنید.

  • اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید.
  • در شمال کشور، مخصوصاً گیلان دیبیجا را به همراه برنج کته و ترشی سرو می‌کنند.
  • مالابیج یکی از آن غذاهای شمالی دریایی است که هم در گیلان و هم در مازنداران پرطرفدار است و برای درست کردن آن از ماهی سفید، سبزی‌ های معطر، مغز گردو و رب انار استفاده می شود.
  • در تهیه این غذا از بادمجان کبابی، سیر، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود که انتخاب بسیار خوبی برای کسانی است که محدودیت در مصرف گوشت دارند.

باقلاقاتق، اناربیج، کال کباب به عنوان غذای ساده شمالی شناخته می شود. همچنین اگه علاقه مند به آموزش سایر غذاهای گیلانی هستید می توانید طرز تهیه شامی لپه گیلانی را در مجله اسنپ اکسپرس مطالعه بفرمایید. میرزاقاسمی، کدو بره، شامی و … از غذاهای نونی شمالی هستند که طرفداران بسیاری دارند.

با ۱۰ کبابی معروف بازارهای تهران آشنا شوید

غذاهای محلی مازندران در نوع خود بی‌نظیرند و تعریف از آن‌ها تمامی ندارد. اسفناج مرجی که یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران به شمار می‌رود، علاوه بر داشتن طعم بی‌نظیر، خاصیت درمانی هم دارد. اسفناج، عدس، سیر و انار ترش جزء مواد اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد. این غذا به دلیل داشتن اسفناج و عدس، سرشار از آهن بوده و مصرف آن برای کسانی که دچار فقر آهن هستند، بسیار مفید هستند. حتما این غذا را در برنامه غذایی خود قرار داده و از طعم آن لذت ببرید.

سبزیجات مورد استفاده در این غذا ترکیبی از خالواش، اسفناج، گشنیز، جعفری، نعناع و شوید می‌باشد. سیر واویج، یک غذای خوش‌عطر و طعم گیلانی است که از برگ سیر تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا برگ سیر خرد شده را در مقداری روغن تفت داده و تخم‌مرغ زده‌شده به همراه نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنند.

۵- خورش سیرابیج گیلانی

بی‌جهت نیست که شهر رشت به‌عنوان یکی از شهرهای مهم شمالی به شهر خلاق غذا معروف شده و در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و مازندران هم به یکی از مراکز گردشگری غذا تبدیل شده است. نزدیکی استان های شمالی ایران به دریای خزر و طبیعتا کشورهای حاشیه دریای خزر سبب اشتراک فرهنگی بین این مناطق شده است. واویشکا یکی از این نشانه های اشتراک فرهنگی است که غذایی اصالتا روسی است. در ادامه 15 غذای معروف شمالی را ببینید و سعی کنید که حتما هر کدام از آن ها را یکبار امتحان کنید و لذت ببرید.

مواد اولیه تشکیل دهنده این غذا سبزی‌های خشک محلی، گوشت، روغن زیتون، ادویه‌جات و سس پوره گوجه پخته می‌شود. اگر شما به رشت سفر کنید می‌توانید این غذای لذیذ را در رستوران‌های رشت پیدا کنید و از آن لذت ببرید. این غذا کاملا شبیه به کباب است اما بسیار متفاوت‌تر از آن پخته می‌شود. پلا هم همان پلویی است که به همراه این غذا طبخ می‌شود اما بهتر است که برنج را کته طبخ کنید. در زمان سرو بهتر است که به همراه این غذا گردو، باقلا خام، اشپل، زیتون و پیاز هم بگذارید تا نهایت لذت را از پلا کباب ببرید. پیشینه هر شهری را می‌توان با توجه به غذای محلی آن شهر تشخیص داد.

مواد اصلی این غذا سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی،سیر و تخم مرغ است. این غذای ساده پیشنهاد خوبی برای سفره‌های شما نیز می‌تواند باشد. از دیگر غذاهای شمالی است که کمتر مسافران آن را می شناسند. آشپز شوید تازه و خرده شده را تفت داده به آن گوجه سبز و لوبیا اضافه می‌کند.