خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما-گروه غذایی


واویشکا از غذاهای خوشمزه گیلانی است که به‌ راحتی پخته می‌شود اما غذای سنگینی است. برای پخت این غذا از مواد اولیه پیاز، جیگر گوسفند، سیب زمینی‌های متفاوت و گوجه استفاده می‌کنند. شهرهای دیگر مانند تبریز غذایی مشابه واویشکا دارند که با نام جغور بغور یا جزجز شناخته می‌شود اما واویشکا یکی از غذاهای لذیذی است که حتماً باید آن را امتحان کنید. اگر قصد سفر به رشت را دارید می‌توانید این غذا را در غذا خوری‌های قدیمی رشت پیدا کنید. یکی از غذاهای محلی گیلان کوکوی اشپل است که در سفر به این استان حتما باید طعم این کوکوی خوشمزه را بچشید.

  • این غذا به دلیل وجود سبزی و لوبیا قرمز شباهت بسیار زیادی به خورشت قرمه سبزی دارد.
  • برای تهیه این کوکوی خوشمزه به تخم مرغ، زعفران، مرغ، پیاز، آبلیمو، فلفل و نمک نیاز است.
  • اغلب غذاهای شمال ایران مزه‌ای ترش دارند که از آب انار تازه یا آب نارنج تازه به دست می‌آید.
  • واویشکا با نام های جغور بغور و جزبز در تبریز هم شناخته می شود که می توان آن را با دل جگر مرغ، گوسفند و حتا روده و جگر سفید گوسفند هم تهیه کرد.
  • شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است.
  • امیدواریم این غذای خوشمزه را در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و با آنان میل کنید.

راز خوشمزگی غذاهای سنتی گیلان، در موقعیت جغرافیایی و آب و هوای عالی آن نهفته است که خواستگاه رویش سبزی‌های متنوع است و بهترین شرایط را برای پرورش حیوانات دارد. به همین دلیل برای چشیدن طعم واقعی این غذاها راهی جز سفر به این شهر زیبا و پرطراوت نیست. زردچوبه، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص جنوبی هم رمزوراز طعم خاص و خوشایند آن هستند. این غذا را در رستوران‌های شهرهای مختلف می‌توانید امتحان کنید. همان‌طور که گفته شد، شهرت و محبوبیت آن در همه‌جای کشور زیاد است.

غذاهای شمالی را بشناسیم

اگر می‌خواهید گردشگر را حتی در خانه‌تان تجربه کنید، با من همراه باشید. صرف این غذا درصد بالایی از پروتئین‌های مورد نیاز بدن را تامین کرده و از خواص ارزشمندی برخوردار است. جالب است بدانید که مازندرانی‌ها این غذا را در بسیاری از مراسمات مذهبی مختلف و مناسبت‌های خاص طبخ می‌کنند. اگر گیاهخوار هستید و در عین حال وقت کمی هم برای پخت غذا در اختیار دارد، کدو بره مازندران می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. این غذا علاوه بر گیاهخواران مورد پسند بسیاری از افراد دیگر هم بوده و طعم لذت‌بخشی در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر کباب‌خور باشید، محال است که به شمال کشور سفر کرده باشید و کباب ترش نخورده باشید.

در این غذا از انار ترش، مرغ، رب انار دارچین و رب گوجه فرنگی استفاده می شود. جهت تهیه خورشت انار دون باید پیاز را به همراه ادویه جات کمی سرخ کنید سپس به آن رب گوجه و انار را اضافه نمایید. مرغ را باید داخل مواد تفت داده شده بچینید و اجازه دهید پخته شود.

تضمین بهترین قیمت بلیط هواپیما، بلیط قطار و رزرو هتل  در تمامی نقاط جهان فقط در الی گشت.

جالب است بدانید باقلا در زبان محلی به نام باقلای سفید و قاتق به معنای خورش و خوراک است. اگر قصد میل کردن این غذای خوشمزه را دارید بهتر است که در کنار آن ماهی شور، ماهی کولی و یا هر ماهی که علاقه دارید سرو کنید و از غذا لذت ببرید. ترش تره از دیگر غذاهای محلی رشت محسوب شده اما این غذای محلی در بسیاری از نقاط گیلان پخته می‌شود. در مواد اولیه ترش تره گوشت وجود ندارد بنابراین افرادی که گیاه خوار هستند می‌توانند با خیال راحت این غذای لذیذ را امتحان کنند.

باقلا وابیج را هم با نان و هم با برنج کته می‌توانید سرو کنید. خوردن یک گمج کباب چرب و لذیذ در اقامتگاهی مانند اقامتگاه بوم گردی لاکوجان سنگر که همه غذاها با دستپخت محلی و تازه‌ترین مواد اولیه درست می‌شوند، طعم دیگری دارد. غذاهای شمالی را بی‌تردید باید در صدر لیست غذاهای خوشمزه ایرانی دانست. کسی را پیدا نخواهید کرد که غذاهای خوشمزه شمالی را دوست نداشته باشد. این آش که از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز درست می‌شود پیشنهادی ویژه برای یک عصرانه لذیذ در روزهای سرد زمستان است.

آنها با اضافه‌کردن رب انار، پیاز، سیر و سبزیجات معطری مانند گشنیز و شنبلیله، غذایی آماده می‌کنند که همه را راضی نگه می‌دارد. حتی اگر ماهی دوست نداشته باشید هم نمی‌توانید از عطر و طعم خوش ماهی‌های شکم‌پر مازندرانی بگذرید. رستوران دلیجان یکی از معروف‌ترین رستوران های رشت به حساب می‌آید. ای نرستوران غذاهای گیلکی را به بهترین شکل ممکن سرو می‌کند. فضای داخل رستوران کاملاً به سبک و سیاق سنتی و مدیترانه‌ای طراحی شده است.

رستورانی که اگر چه به خاطر کیفیت مناسبش شلوغ است اما فضایی دلنشین و تر و تمیز در دو طبقه دارد. انواع کباب‌های خوشمزه، غذاهای سنتی گیلان و دورچین‌ها و مخلفات خوشمزه گیلکی را می‌توانید سفارش دهید و از طعم عالی‌اش لذت ببرید. رستوران ضیافت در میدان معلم، ابتدای جاده لیلاکوه قرار دارد و می‌توانید ماشینتان را هم همان در خیابان کنار رستوران پارک کنید. را سرو می‌کند به کباب‌هایش معروف است اما ماهی‌هایش، پیش‌غذاهای خوشمزه‌اش و پلو محلی‌اش زبانزد مشتری‌هاست.

رستوران گیلانه در خیابان جردن تهران از رستوران‌های لوکس به سبک شمالی است. رستورانی که با دکوراسیون تلفیقی سنتی و شمالی، پنجره‌های چوبی، نور آبی و گل‌های شمعدانی سعی کرده تا تداعی‌کننده حال و های شمال کشور باشد. کباب ترش رستوران گیلانه از معروف‌ترین کباب‌ترش های تهران است.