خوشمزه ترین غذاهای شمالی را کجا بخوریم؟ گیلان یا مازندران؟ جاباما


با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود. این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است. مواد اصلی باقلاقاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است. ماهی سرشار از خاصیت است و طعمش هم با شیوه‌های پخت مختلف طرفداران بسیاری دارد.

سپس آرد برنج مخلوط شده با آب سرد را در قابلمه خورش بریزید و اجازه دهید تا خورش جا افتاده و به روغن بیفتد. کافی است سیر و سبزی را در روغت تفت دهید و به غذا اضافه کنید. طرز تهیه خورش بادمجان مسما نیز به همین تریتب است؛ فقط به‌جای غوره از آبغوره یا آب نارنج استفاده می‌کنند. شما می‌توانید، پیش از اضافه کردن گوجه‌فرنگی، یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی نیز به خورش اضافه کنید.

برنج آبکش شده را در تابه بریزید و با بقیه مواد مخلوط کنید. توجه داشته باشید که نباید در این مرحله به برنج، فشار زیادی وارد کنید، زیرا له می‌شوند. پس از پنج دقیقه، برنج مزه‌دار شده را در یک قابلمه بریزید و آن را برای ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم کنید. دوش خرد شده را برای ۲۴ ساعت در پیاز رنده شده و فلفل سیاه بخوابانید تا مزه‌دار شود.

  • این غذا از ترکیب سبزیجات خرده شده، گردوی چرخ شده، رب انار و سیر رنده شده با گوشت درست می‌شود.
  • هر دوی این غذاها بسیار لذیذ هستند و در صورت میل کردن به هیچ عنوان مزه آن‌ها را فراموش نمی‌کنید.
  • انواع غذا با گوشت چرخ کرده شامل کباب و شامی ها را می توانید در لیست این غذا ها مشاهده کنید.
  • نصف لیوان آب جوش در قابلمه بریزید، درب آن را ببندید و شعله گاز را کم کنید.
  • شاید در اسامی بسیاری از غذاهای گیلانی کلمه «بیج» را شنیده باشید.

باقلاقاتق، ترشه تره، میرزا قاسمی، سیر وابیج و … از غذاهای بدون گوشت شمالی هستند. ماهی سفید، سبزی‌های محلی و گردو مواد اصلی این ماهی خوشمزه را تشکیل می‌دهند. این غذا در شهرهای رودسر، رامسر و … طرفداران بسیاری دارد. این غذا کاملاً ارگانیک بوده و برای افرادی که نگران چاقی هستند گزینه‌ای مناسب است.

– کال کباب گیلانی

البته سبزی محلی چوچاق نیز به آن اضافه می‌کنند که طعم و عطر کال کباب را دگرگون می‌سازد. آغوز مسما در واقع همان خورشت فسنجان است که با گوشت اردک یا مرغابی تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، پیاز را طلایی کرده و گوشت اردک را در آن سرخ می‌کنند.

لپه باید بعد از خیس خوردن کمی نیم پز شود تا بوی نامطبوع آن از بین برود. همچنین مرغ ها در این غذا باید به خوبی سرخ شود سپس به محتویات داخل ظرف اضافه گردد. آبغوره می تواند به عنوان چاشنی در این غذا استفاده شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شمال حتما سبزی مخصوص مرغ ترش را بخرید و با انجام مراحل زیر، این غذا را به وعده‌هایتان اضافه کنید.

طرز تهیه ایزگارا بالیک، ماهی تنوری خوشمزه به روش ترکیه ای

برای ترشی آش هم معمولا آب نارنج تازه به آن اضافه می‌ کنند. در این آش حبوبات باید خوب بپزند و برنج له شود و لعاب پس دهد. گیلانی‌ها آش ترش را با ترب سفید و ماهی کولی سرو می‌ کنند. برای خواندن مراحلطرز تهیه آش ترش شمالی یا گیلانی یا ترشه آش روی لینک مطلب کلیک کنید. خورش سیر قلیه گیلکی با مرغ را می توانید با برنج، ترب سفید، انواع ترشی، سالاد و زیتون سرو کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه خورش سیر قلیه گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

سپس ادویه، سبزیجات مخصوص، لپه، آب و آب نارنج را به آن اضافه کنید. 10 دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن بشکنید. بادمجان نیز مانند سیر و تخم مرغ در غذاهای شمال زیاد استفاده می‌شود.

۲۱. بورانی پلو و طرز تهیه آن

سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا خورش با درب بسته بپزد و جا بیفتد. پس از یک ساعت، خورش را بچشید و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. در ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورش، بادمجان‌ها و گوجه‌های سرخ شده را در خورش بریزید تا ترشه واش روغن بیندازد. وقتی اسم گیلان و شهرهایش به میان می آید، فقط طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری گیلان در ذهنمان نقش نمی بندد بلکه تنوع غذایی این خطه سرسبز هم شهره عام و خاص است. طعم لذیذ و خاص غذاهای محلی گیلان، باعث شد در سال ۹۴ نام شهر رشت به عنوان «شهر خلاق خوراک شناسی» در یونسکو نیز به ثبت برسد. با مجله کوروش همراه باشید تا یک لیست منوی غذای گیلانی را به شما معرفی کنیم.