خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها-گروه غذایی


پس از آماده شدن خورشت، مرغ‌ها را در ظرف چیده و آلوها را در کنار آن قرار می‌دهند و به همراه برنج سرو می‌کنند. ماهی شکم پر شمالی را می توانید در فر و ماهیتابه آماده کنید. در این غذا از ماهی سفید، گردو، رب انار، سبزیجات معطر و گلپر استفاده می شود. جهت تهیه ماهی شکم پر شمالی باید ابتدا ماهی را بخوبی بشویید و سپس در آب لیمو ترش و نمک و فلفل آن را مزه دار کنید. سبزیجات و پیاز را باید به خوبی تفت دهید و به آن سیر رنده شده را اضافه کنید. بادمجان نیز مانند سیر و تخم مرغ در غذاهای شمال زیاد استفاده می‌شود.

  • سبزی که خود گیلانی‌ها برای پخت این غذا استفاده می‌ کنند شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز است.
  • برای طعم دهنده می توانید از آب نارنج یا آبغوره در این غذا استفاده کنید.
  • برای تهیه این غذا از مواد اولیه دانه‌های انار، رب انار، سبزیجات معطر، گردو و گوشت قلقلی استفاده می‌کنند.
  • غذایی بسیار مقوی و متفاوت که حیف است به خطه شمال سفر کنید و طعم آن را نچشید.

غوره مسما غذایی است خوش رنگ و لعاب که از ترکیب بادمجان با گوشت مرغ سرخ شده، غوره و گوجه فرنگی و ادویه تهیه می شود. سبزی، گزینه خوبی برای سرو در کنار غوره مسما به شمار می رود. واویشکا از غذاهای غیر بومی گیلان به شمار می رود که در زمان نفوذ روس ها در ایران وارد فرهنگ غذایی مردم گیلان شد. واویشکا با نام های جغور بغور و جزبز در تبریز هم شناخته می شود که می توان آن را با دل جگر مرغ، گوسفند و حتا روده و جگر سفید گوسفند هم تهیه کرد. پیاز، ادویه جات، رب، سیب زمینی و تخم مرغ از مواد تشکیل دهنده این غذا هستند. خورش فسنجان رشتی یکی از خورش‌های مجلسی و معروف و متداول گیلان است که در عروسی‌ها و مهمانی‌های رسمی آن را تهیه می کنند.

ترش آش

البته اگر دوست دارید در سفر به این شهر، اقامتی لوکس را تجربه کنید، می توانید از صفحه هتل های پنج ستاره رشت کمک بگیرید و با این هتل ها بیشتر آشنا شوید. این خورشت بسیار خوشمزه با گوشت قلقلی، سبزیجات معطر نظیر تره، جعفری، گشنیز ، گردو، رب انار و خود دانه های انار تهیه می شود. ظاهر این خورشت مثل فسنجان به نظر می رسد و باید حسابی غلیظ و جا افتاده باشد. عطر و طعم برنج گیلان در کنار این خورش، آن را خواستنی تر می کند. ته چین معمولا در بسیاری از استان‌ها طبخ می‌شود و در هر منطقه‌ای روش پخت متفاوتی دارد. ته چین گوشت مازندران بسیار متفاوت‌تر از ته چین‌هایی بوده که تابه‌حال میل کرده‌اید و حداقل یک بار ارزش امتحان کردن را دارد.

غذاهای معروف و خوشمزه گیلان

به همین خاطر غذاهای شورکولی طعم بسیار عالی و خوشمزه دارند. اگر علاقه‌ای به غذاهای دریایی ندارید، می‌توانید انواع مختلف کباب از جمله کباب ترش و همچنین فسنجان آلو سفارش دهید. البته به یاد داشته باشید غذاهای دریایی شورکولی آنقدر خوشمزه هستند که حتی کسانی که علاقه‌ای به غذاهای دریایی ندارند نیز از طعم آن‌ها لذت خواهند برد. برادران روحی ماسولهدر شهر زیبای ماسوله، هیچ غذایی به اندازه غذاهای سنتی گیلان نمی‌چسبد.

انواع کباب گیلانی

پس از سرخ شدن گوشت، مقداری گوجه‌فرنگی خردشده به خورشت اضافه می‌شود. گوجه‌ها که له شد، رب گوجه فرنگی را به همراه مقدار بسیار کمی آب در خورشت می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خوب جا بیفتد. در برخی موارد نیز سیب‌زمینی سرخ شده در کنار این خورشت قرار می‌گیرد. خانم‌های شمالی زمانی که وقت زیادی برای تهیه غذا ندارد، خورشت بیج بیج را آماده کرده و به همراه برنج یا نان سرو می‌کنند. اگر خواستید آن را میل کنید در ابتدا بپرسید که که با گوشت مرغ است یا گوشت مرغابی چون با هر دو گوشت غذا پخته می شود. این غذا رشتی مرغ یا مرغابی با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت پخته می شود سپس آب مرغ را به آن اضافه کرده و می‌پزند.