خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایران و شهرهای معروف را کجا بخوریم؟ + عکس مجله جاباما-گروه غذایی


اگر به این رستوران مراجعه کنید خواهید دیدکه دورتادور رستوران با اشیا عتیقه و نفیس تزیین شده است. اگر مایل باشید می‌توانید با مراجعه به فضای عکاسخانه رستوران، تصاویری به‌یادماندنی از هم‌نشینی‌های دوستانه و خانوادگی خود ثبت کنید. اگرچه ممکن است ظاهر زیبایی نداشته باشد، اما بسیار خوشمزه و لذیذ است. نگران روغن روی خورش نباشید، این روغن از تفت دادن و پختن گردو به دست می‌­آید و سالم است.

  • در سفر به کیش می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و بین‌المللی را در رستوران های کیش میل کنید.
  • اگر دچار یبوست هستید می‌توانید ماهی شکم‌پر خود را با مواد بخارپز شده‌ای مثل هویج و قارچ بپزید و به جای برنج، آن را با نان سبوس‌دار میل کنید.
  • دقت کنید برای سوپ شیر زردچوبه را باید خیلی کم اضافه کنید.
  • نگران روغن روی خورش نباشید، این روغن از تفت دادن و پختن گردو به دست می‌­آید و سالم است.
  • کباب که از گوشت گوسفند, گاو و گوساله تهیه می شود گوشت را با نمک فلفل و پیاز و آب لیمو تازه طعم دار می کنند و بر روی زغال کباب می کنند.

خورش قیمه، غذایی پرطرفدار در میان ایرانیان این خورش سنتی که یکی از غذاهای اصیل تهرانی نیز به شمار می‌آید. می‌توان به گوشت قرمز، رب گوجه‌فرنگی، پیاز سرخ‌شده، لپه و لیمو عمانی اشاره کرد. بهترین نوع گوشتی که می‌توان برای طبخ قیمه استفاده کرد، مغز ران گوساله یا گوشت سردست گوسفندی است. البته برای طبخ قیمه از گوشت مرغ نیز می‌توان استفاده کرد. قیمه همراه با برنج ساده یا رشته ‌پلو و با سیب‌زمینی و گاهی بادمجان سرخ کرده سرو می‌شود.

پیش غذای سنتی ایرانی

در این آش انواع حبوبات نظیر لوبیا قزمز، عدس و نخود، برنج و دوغ چکیده می‌ریزند. سیر داغ و پیاز داغ هم برای تزئین و هم برای خوشمزه شدن روی آش ریخته می‌شود. آش دوغ را در بسیاری از دیگر شهرهای ایران هم درست می‌کنند.

طرز تهیه کوکو چند لایه مجلسی و خوشمزه شیک

بلکه هدف از چنگال انگشتان دست است که باید برای تهیه این غذا مورد استفاده قرار بگیرد. نان بیات خرد شده، عسل یا شکر تنها موادی هستند که برای پختن چنگالی نیاز دارید. برای تهیه چنگالی باید نان‌ها را در روغن سرخ کنید و هر کدام از شیرینیجات که گفتیم (یعنی عسل یا شکر) را به آن اضافه کنید. طعم این کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه است و شباهت زیادی به سایر کوفته‌های ایرانی دارد. شما می‌توانید این غذا را هم برای وعده ناهار و هم شام آماده کنید و همراه با نان یا برنج سرو کنید.

همچنین طعم مطبوع آن در کنار سادگی آن را به یکی از محبوب ترین سالادهای ایرانی تبدیل کرده است. سالاد شیرازی از خیار، گوجه فرنگی و پیاز قرمز تشکیل شده است. علاوه بر این، گزینه‌های مختلفی برای چاشنی این سالاد وجود دارد.

پوست پرتقال را چندبار می جوشانیم و آب آن را عوض می کنیم تا تلخی آن گرفته شود و به سایر مواد آجیلی اضافه می کنیم. یک لایه برنج، سپس گوشت پخته شده و دوباره برنج و در انتها با خلال پسته و بادام وپرتقال و زرشک آن را تزیین می کنیم. در آذربایجان، آش‌های زیادی وجود دارد اما در بین آنها آش یخ از همه خاص‌تر است. پس از اینکه آش پخته شده، آن را از روی شعله برمی‌دارند و داخل یخچال می‌گذارند. برای درست کردن این خورش هم می‌توان از گوشت و هم مرغ استفاده کرد.

اما در کل ترکیب اصلی این غذا همان ترکیبی است که همه ما از قیمه می‌شناسیم. خلال بادام و پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک از دیگر موادی هستند که با هم تفت داده می‌شوند و همراه قیمه میل می‌شود. اگر در روزهای ماه محرم و صفر به شهر مشهد سفر کنید و خیلی خوش‌شانس باشید ممکن است موفق به خوردن شله لذیذ مشهدی‌ها شوید. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای اصیل مشهد است که در مناسبت‌های مذهبی بیشتر از روزهای دیگر پخته می‌شود.