بهترین و معروف ترین غذا‌های چهارمحال و بختیاری مجله اینترنتی فدانیک-گروه غذایی


از معروف ترین چوقاها می توان «كیارسی باف» را نام برد كه توسط زنان كیارسی بافته می شود. از دیگر سوغات های صادراتی این استان محصولاتی باغی از جمله گردو و بادام می باشد. بزرگترین باغ های گردو و بادام كشور در این استان به ویژه شهر «سامان» قرار دارند. به دلیل خواص زیاد و موارد مصرف بالا، این محصولات توانسته اند سهم به سزایی را در اقتصاد مردم این استان به دست گیرند.

  • بیشتر مردم این روستا عشایر و بعضی دیگر از آنها کشاورز هستند.
  • از غذاهای قدیمی شهر کرد می توان به تاس کباب اشاره کرد که ترکیبی از گوشت و سبزیجات است.
  • در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و نمک و فلفل به مواد اضافه کنید.

رستورانی دنج با دکوراسیونی سنتی و کادری خوش‌اخلاق که بهترین غذاها را برای شما آماده می‌کنند. در این رستوران می‌توانید هر نوع کبابی که بخواهید،‌ سفارش دهید و در حالی که روی تخت‌هایی با قالیچه‌های قرمزرنگ نشسته‌اید، غذایتان را با لذت نوش جان کنید. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این رستوران، جزو گران‌ترین رستوران‌های شهرکرد است. جاهای دیدنی شهرکرد که بسیارند؛ اما یکی از آن‌ها موزه باستان شناسی شهر کرد است. اگر در سفر خود به موزه های شهرکرد و خاصه موزه باستان شناسی سری زدید، بدانید که در نزدیکی شما رستورانی قدیمی و پر از غذاهای خوشمزه قرار گرفته است. منوی این رستوران سنتی کمی با دیگر رستوران‌های ایرانی متفاوت است.

گوشت مرغ و گوسفند را با روغن زیتون و پیاز مخلوط می‌کنند، با زعفران آغشته نموده و سپس یک تکه فیله گوسفند، یک تکه فلفل، یک تکه مرغ و یک تکه پیاز را در سیخ می گذارند و روی آتش کباب می کنند. این غذا از خوشمزه ترین غذاهای استان چهارمحال و بختیاری بوده و شهرت زیادی دارد. تاس کباب در سایر استان های دیگر نیز طبخ می شود ولی اصالت این غذا به استان چهارمحال و بختیاری بر میگردد. یکی از لذیذترین غذاهای محلی استان چهارمحال و بختیاری خوراک جگر است.

اردک شکم‌پر در استان گیلان نیز طبخ می‌شود و از طرفداران بسیاری برخوردار است؛ اما اصالت این غذا به استان مازندران برمی‌شود. مخلفات رنگارنگ و ترش‌مزه اردک شکم‌پر آن‌قدر لذیذ هستند که آب دهانتان را راه خواهند انداخت. پس در سفر به مازندران و در خانه محلی‌ها حتما سراغ این غذای خوشمزه را بگیرید و اگر تاکنون آن را نخورده‌اید، حتما آن را امتحان کنید.

اکنون باید پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت خلالی خرد کنید و 5 ساعت قبل از اینکه مرغ و گوشت را به سیخ بکشید آنها را هم داخل مواد مرغ و گوشت قرمز بریزید و در نیم ساعت پایانی کمی آبلیمو اضافه کنید. موقعی که گوشت را به سیخ می‌کشید کمی هم نمک روی آنها بپاشید. سپس گوشت سینه مرغ را با زعفران مخلوط کرده و آب پیاز و دو قاشق روغن مایع زیتون به همراه نمک و فلفل به آن اضافه کنید و آن را همانند گوشت حدود نصف تا یک روز کامل داخل یخچال بگذارید تا طعم بگیرد.

در همین حین، رب گوجه‌فرنگی را به‌همراه کمی روغن در یک تابه تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و رنگ آن باز شود. سپس زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل را به رب بیفزایید و مواد را خوب مخلوط کنید. پس از یک دقیقه، غوره را در تابه بریزید و آن‌ها را نیز تفت دهید. کباب یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است و در واقع کباب نماد غذای ایران است. در بین طیف گسترده کباب‌های ایرانی کباب بختیاری یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌ها است. معمولاً در تهیه‌ی کباب بختیاری از گوشت راسته گوسفند یا فیله گوسفند استفاده می‌کنند، که آن را به صورت یکی در میان با گوشت فیله مرغ به سیخ می‌کشند.

خورش عدس طالقان (مرجو خورش)

وجــــود سه قوم اصیل در چهارمحــال و بختیـاری (بختیاری، فارس، ترک قشقایی) تنوعی از فرهنگ های مختلف را در این استان بوجود آورده است. آرد را الک می کنند کمی آب به آرد می زنند و می مالند تا دانه دانه شود. آب را جوش آورده نوعی سبزی کوهی بنام بوسور یا لیز که لعاب دارد و برای سرماخوردگی مفید است شسته به آب جوش می زنند و آرد را اضافه می کنند. کوفته از ترکیب گوشت چرخ کرده، ادویه، سبزی، پیاز، گردو، کشمش درست می شود.البته کوفته های عید مخصوص هستند و فقط با این مواد پخته نمی شوند. توله یک نوع گیاه با برگ های نسبتا پهن است که در فصل پاییز و زمستان در خوزستان می روید و از آن آش بسیار خوشمزه و لذیذی درست می کنند.

تباهگ در واقع، یک روش نگهداری از گوشت است که پس از آماده شدن، از آن یک خوراک لذیذ یا پلو بلوچی درست می‌کنند. تباهگ، از گوشت گوسفند یا بز ورقه‌شده، نمک، فلفل و پودر انار درست می‌شود و طعمی فوق‌العاده دلچسب دارد. تباهگ خشک‌شده را می‌توان بدون استفاده از هیچ وسایل سرمایشی، برای چند ماه و حتی یک سال در منزل نگهداری و استفاده کرد. نمی‌توان از غذاهای جنوبی گفت و حرفی از سمبوسه و فلافل معروف خوزستان نزد که در اکثر شهرهای جنوب کشور طرفدار دارد و غذاهای تند و اشتهاآوری هستند که طعم واقعی آن‌ها را می‌توانید در خوزستان بچشید. علاوه بر این، ردپای غذاهای تند هندی و عربی نیز در گوشه ‌و کنار مناطق مختلف خوزستان به چشم می‌خورد که خوردن هر یک از آن‌ها لذتی دوچندان را نصیبتان می‌کند.

دستور تهیه کباب بختیاری اصیل به چندین روش منحصر بفرد

استفاده كردن از این لبنیات به صورت تنها و یا حتی در غذا ها و آش های معروف و سنتی این شهر طعمی به یاد ماندنی را در ذهن هر مسافر و گردشگری بجا می گذارد. البته از خواص پزشكی آنها كه سرشارترین منابع كلسیم و پروتئین میباشند نیز نباید چشم پوشی كرد. در صورت تمایل می‌توانید لیمو عمانی نیز در خورشت بریزید که برای این منظور باید با چنگال تعدادی سوراخ در آن ایجاد کنید و برای نیم ساعت در آب جوش قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. شما می‌توانید در انتهای پخت کمی زعفران دم‌کرده یا رب سرخ کرده به آبگوشت اضافه کنید تا رنگی زعفرانی یا قرمز به آن بدهید.

۱۱. غذاهای محلی استان کرمان

غار سراب در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و مجاورت شهر ‘باباحیدر’ در مسیر دره‌ای زیبا و در مجاورت روستای امیدآباد قرار گرفته‌است. این غار شگفت‌انگیز دو دهانه دارد و به دلیل وجود موانع طبیعی بیش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسی نیست. این تفریحگاه، دارای چشمه‌ای است که منابع آبی آن در زیر کوه سیاسرد واقع شده‌اند. این چشمه در سال‌های آبسالی دارای حجم آب زیاد و گوارایی است.