بهترین غذاهای شمال ایران خونه چی


از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده مانند گوشت چرخ کرده را از این سایت دریافت کنید. دمی لخلاخ هم بوی خوش و اشتهابرانگیزش را مدیون وجود سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص جنوبی است که در کره سرخ می‌شوند. این‌ها در کنار ماهی‌هایی مانند سرخو وعده غذایی مقوی و خوش‌طعمی می‌سازند. زردچوبه، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص جنوبی هم رمزوراز طعم خاص و خوشایند آن هستند.

معمولا برای مجلسی‌تر شدن خورش انار مسما، مرغ به کار رفته در آن را به طور کامل سرخ می کنند و از تکه تکه کردن آن خودداری می کنند. خوردن این غذا را علاوه بر طعم هیجان‌ انگیزش، به دلیل خواص بی‌ نظیر انار برای درمان سرماخوردگی، کرونا، دیابت و … توصیه می‌ کنیم. خورش ترش واش یکی از غذاهای پرطرفدار برای بومیان و مسافران به شمال کشور است. طرز تهیه ترش واش گیلانی و خورش ترش واش مازندرانی و حتی ترش واش لنگرود هم بسیار شبیه است.

دیبیجا، یکی از غذاهای محلی گیلانی است که با اشپل ماهی پخته می‌شود. این غذا دریایی با طعم و مزه‌ای متفاوت با انار ترش یا ترشی و کته سرو می‌شود. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار شمالی است که با طعم‌دهنده‌های مختلفی چون آب نارنج، رب انار و غیره طعم‌دار می‌شود. گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات معطر، آرد نخود چی از مواد تشکیل‌دهنده این غذای گیلانی هستند. این غذا که نوعی خورش به حساب می‌آید با کته و سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌شود و طرز تهیه بسیار ساده ای دارد. ترش کباب گیلانی یا «بی جی کباب»، یک نوع خورش است که شباهتی به اسمش ندارد و غیر گیلانی‌ها معمولا آن را با کباب ترش اشتباه می‌گیرند.

  • مواد تشکیل‌دهنده باقلا وابیج یا خشکابیج، شوید، باقالی های سبز، نمک، روغن، زردچوبه و تخم‌مرغ هستند.
  • درب قابلمه را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا تخم‌مرغ‌ها خودشان را بگیرند و پلا سر تره آماده شود.
  • گوشت را با فلفل، زردچوبه و کمی آب در یک قابلمه بریزید تا بپزد.
  • پس از تفت، مواد را از روی حرارت بردارید و خرما را به آن‌ها اضافه کنید.
  • یکی دیگر از غذاهای شمالی خوشمزه شوید قورمه است که مانند بیشتر غذاهای شمالی طعم ترش دارد.

نام این غذا ممکن است که کمی گمراه کننده باشد و شما فکر کنید که این غذا نوعی کباب است که با گوشت پخته می‌شود. اما باید بدانید که کال کباب به غذایی گفته می‌شود که با مواد اولیه بادمجان کبابی، سبزی‌های خشک محلی، سیر و انار پخته می‌شود. به طور کلی این غذای لذیذ کاملا با استفاده از مواد اولیه گیاهی پخته شده و برای افرادی که گیاه خوار هستند بسیار لذیذ و خوشمزه می‌باشد. البته باید بدانید که کال کباب نوعی پیش غذا است و آن را به همراه غذای اصلی سرو می‌کنند.

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر کاری، پودر فلفل قرمز را هم اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. سپس کوکو را در روغن داغ در تابه به‌صورت یک تکه یا یکی یکی سرخ کنید. برای درست کردن سس شامی، گوجه‌های رنده شده را در روغن تفت دهید.

قیسی و کشمش تفت داده شده را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا غذا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر با درب نیمه باز روی حرارت ملایم بپزد. مطمئناً ناردونی در لیست غذاهای شمالی جایگاه ویژه ای دارد زیر در کنار طعم بی نظیر، مناسب سرو برای مجالس نیز است. در این غذا از انار ترش، مرغ، رب انار دارچین و رب گوجه فرنگی استفاده می شود. جهت تهیه خورشت انار دون باید پیاز را به همراه ادویه جات کمی سرخ کنید سپس به آن رب گوجه و انار را اضافه نمایید.

غذاهای شمالی با ماهی

بهتر است خودتان باقالاقاتق را در سفر به شمال امتحان کنید؛ زیرا هیچ جمله‌ای نمی‌تواند طعم بی‌نظیر آن را آن طور که شایسته است توصیف کند. بهتر است بدانید اگر باقالاقاتق همراه با ماهی شور و اشپل بخورید، هیچ‌وقت طعم این ترکیب طلایی را فراموش نخواهید کرد. همچنین بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا با استفاده از چربی آن غذای شما رنگ و لعاب بهتری داشته باشد.

ترشی خمیر آش

این غذا از ترکیب گوشت اردک با گردو، رب انار و دانه‌های نرم شده انار پخته می‌شود. غذایی بسیار مقوی و متفاوت که حیف است به خطه شمال سفر کنید و طعم آن را نچشید. پختن این غذا زمان زیادی نمی‌برد به همین دلیل در شمال کشور خیلی زیاد پخته می‌شود.

در طرز تهیه آش ترش زنجان، کمی رشته آشی، سیب‌زمینی خرد شده، هویج رنده شده، آلوچه ریز آشی، زردآلو خشک و جو پرک هم به مواد اولیه اضافه می‌شوند. در نیم ساعت پایانی پخت خورش، گوجه فرنگی حلقه حلقه و سرخ شده را روی گوشت قیمه بچینید تا بپزند. برای سرو، قیمه را در کاسه بکشید و سیب‌زمینی سرخ شده را روی آن بریزید. در صورت تمایل می‌توانید این خورش را با بادمجان سرخ شده نیز سرو کنید. شیرین قورمه یا شیرین قاتوق، یکی از غذاهای محبوب و سنتی گیلانی است که با طعم ملس و لذیذ خود، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این خورش با گوشت خورشتی، پیاز، قیسی و ادویه‌جات و در صورت دلخواه با آلو و کشمش درست می‌شود.

ماهی شکم پر از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که در شمال و جنوب ایران به … ماهی سفید یا انواع دلخواه دیگر را می‌توان با رب انار، مغز گردو، ادویه و سبزیجات خاص شمال مانند خالواش، نعناع و چوچاق طبخ کرد. شکم ماهی را با این مواد پر کنید و آن را روی آتش یا در فِر بپزید.