بهترین غذاهای شمال ایران خونه چی-گروه غذایی


برای درست کردن این غذا از گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار و دانه های ساییده شده ی انار استفاده می شود. باید چند ساعتی زمان بدهید تا این غذا حسابی جا بیفتد و بعد آن را به همراه برنج و ترشی های محلی میل کنید. یکی از مقاصد اصلی کشور، شهرهای شمالی ایران است که هر ساله بسیاری از مسافران و گردشگران این شهرها را میعادگاه اصلی خود می دانند.

این غذای مازندرانی بسیار لذیذ بوده و طرفداران بسیاری دارد. برای تهیه این غذا به موادی همانند گوشت اردک، گردو، دانه ساییده شده انار، رب انار، پیاز، ادویه و آب نیاز است. ماهی سرشار از خاصیت است و طعمش هم با شیوه‌های پخت مختلف طرفداران بسیاری دارد. همین باعث شده که از شمال تا جنوب، غذاهای متنوعی با آن پخته شود و محبوب سفره‌های ایرانی باشد.

  • طرز تهیه خوراک کدوبره مازندرانی را بصورت کامل و اصلی برایتان قرار داده ایم تا در کنار خانواده خود ، این غذای خوشمزه را طبخ کرده و با عزیزانتان نوش جان کنید.
  • در مرحله بعد مقداری آب به غذا اضافه می‌کنند تا جوش بیاید و پس از آن دانه‌های ساییده‌شده انار و پودر گردو را به ترکیب می‌افزایند.
  • این جذابیت بصری بر سر میزها و سرو غذا در ظروف سفالی هم وجود دارد و در نهایت به طعم خوب‌ غذاها خاتمه پیدا می‌کند.
  • همانطور که متوجه شده اید خورشت غذاهای محلی مازندران را برایتان قرار داده ایم.
  • بادمجان، گوجه فرنگی، آلو بخارا، آلو سیاه، رب گوجه ترش، شکر و ادویه مواد دیگر مورد استفاده برای طبخ این غذا هستند.

آش‌های خطه مازندران تمامی ندارد و هر کدام در نوع خود دارای طعمی بی‌نظیر و فوق‌العاده هستند. همانطور که از نام این غذا مشخص است، ترش ترشو دارای طعمی ترش و متفاوت بوده که باید حتما آن را امتحان کنید. برای طبخ این آش از مواد غذایی جعفری، گشنیز، تره، چغندر، کدو حلوایی، پیاز، سیر، سیب‌زمینی، دانه انار، رب انار ترش، برنج، روغن و نمک استفاده می‌شود. برای پخت این آش خوشمزه معمولا به یک ساعت و نیم الی ۲ ساعت زمان نیاز است.

حتما آن را مطالعه کرده و این خورشت خوشمزه را برای عزیزانتان در منزل تهیه نمایید. آغوز مسما به علت داشتن گوشت اردک و گردو سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین می باشد. این خورشت را همراه نان یا برنج سرو می کنند و حداقل دو ساعت طول می کشد تا خوب پخته شود. در ادامه طرز تهیه آغوز مسما را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

این خورشت یکی دیگر از غذاهای شمالی با انار است که مزه ترش انار جذابیت آن را چندبرابر می‌کند. سیر انار را مردم تنکابن، آمل، بابلسر و … تهیه و در مهمانی‌ها سرو می‌کنند. باقلاقاتق یکی از معروف‌ترین غذاهای شمالی بدون گوشت است که طرفداران بسیاری دارد. این غذای سنتی شهرهای رشت، انزلی، فومن و … را حتماً امتحان کنید تا متوجه محبوبیت بالای آن شوید. شامی یا شامی کباب یکی دیگر از انواع غذاهای خوشمزه گیلانی است که با سس و مخلفات دیگر تهیه می‌شود. در ادامه طرز تهیه خورشت ترش سماق را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.

ترش آش

شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است. مالابیج یکی از آن غذاهای شمالی دریایی است که هم در گیلان و هم در مازنداران پرطرفدار است و برای درست کردن آن از ماهی سفید، سبزی‌ های معطر، مغز گردو و رب انار استفاده می شود. ماهی ها بر روی آتش یا ذغال درست می شوند اما از آنجایی که امروز بیشتر خانواده ها فر دارند تهیه ی آن کمی راحت تر شده است. در واقع برای آماده کردن این غذا شکم یک ماهی سفید نر با رب انار، سبزیجات و گردو پر می شود و در آخر هم ماهی بر روی زغال کبابی می شود. شامی رودباری، از جمله محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران است که اصالت آن به شهر رودبار برمی‌گردد.

۱۲. رستوران زیتون رودبار

گوشت تازه چند ساعت با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار غلتانده می شود تا خوب مواد در داخل گوشت بماند و سپس آن را روی زغال کباب می‌کنند. این غذا نیز علاقه مندان زیادی دارد که طعم لذیذ و متفاوت کباب را تجربه می کنید. یکی دیگر از غذاهای شمالی که برای گردشگران آن چنان معروف نیست سیرواویج است.

آب و هوای مناسب و رویش انواع گیاهان و محصولات ارگانیک باعث شده است شهرهای شمالی ایران مملو از غذاهای رنگارنگ با طعم‌های بی نظیر و منحصر به فرد باشد. امروزه رستوران‌های سنتی زیادی در شهر رشت و سایر شهرهای شمالی ایران، با کیفیت و ویژگی های متفاوت وجود دارد. برای شناخت بهترین رستوران رشت و بهترین رستوران گیلان در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. حال که به تنوع بی‌نظیر غذاهای محلی گیلان پی‌بردید، حتما در سفر خود به پایتخت خلاق غذا سری بزنید و طعم‌های بی‌نظیر غذاهای سنتی گیلان را بچشید. به همین دلیل پس از طبیعت سرسبز و بکر و آب و هوای عالی گیلان، غذاهای محلی این استان به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر قلمداد می‌شود. طعم انار بیج مانند اکثر غذاهای محلی گیلان به علت وجود رب انار و سبزی محلی شمالی، ترش است.

این آش را با ماهی شور سرو می‌کنند که بسیار خوشمزه می‌شود. ترشه آش را معمولاً در وعده عصرانه سرو می‌کنند اما می‌توانید به‌عنوان ناهار نیز این غذای خوشمزه را میل کنید. پیش غذاهای شمالی انواع مختلفی از سوپ‌ها تا در برخی موارد غذاهایی همچون میرزاقاسمی را شامل می‌شوند. بادمجان کباب، آش قلیه، ترشه آش، اشپل کوکو و … از پیش غذاهای شمالی هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتماً امتحان کنید.

مطنجن، متنجن یا متنجان ازخورش های محلی گیلانیو متعلق به شمال کشور است که با گوشت، روغن، آلو، قیسی و … تهیه می شود. این غذا به خاطر محبوبیت بالایی که دارد و به خاطر این که سلیقه افراد بیشتری را پوشش دهد، با مواد متنوعی درست می شود. خورش عدس یا «مرجو خورش»، غذای اصیل شهرستان طالقان و گیلان به شمار می‌ رود و می‌ ‌توانید آن را در کنار خوراک عدسی در برنامه غذایی خود قرار دهید.