بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت


پس از جا افتادن فسنجان، کوکوها را در خورش بچینید و ۱۵ دقیقه بعد آغوز کوکو را با خورش فسنجان سرو کنید. یک و نیم لیوان آب، گوجه‌فرنگی‌های پوست کنده، سبزی خرد شده، سیر و پیاز خرد شده را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. مالابیج یا همان ماهی شکم‌پر، یک غذای بسیار خوشمزه شمالی است که از ماهی سفید دریای خزر و سبزیجات محلی خوش‌عطر این منطقه استفاده می‌شود. برای درست کردن این غذا ماهی سفید را تمیز کرده و شکم آن را با ترکیبی از سبزیجات معطر، رب انار، مغز گردو و ادویه‌جات پر می‌کنند. این غذا به طور سنتی بر روی آتش و با ذغال درست می‌شود، اما با توجه به شرایط زندگی امروزی اغلب بانوان شمالی ماهی را پس از آماده کردن در فر قرار می‌دهند تا گریل شود.

  • گشنیز و اسفناج و شوید را با سیر و نعنا می کوبند و با ماست مخلوط می‌کنند تا ماست دلال آماده شود.
  • همان‌طور که از نام آن مشخص است این غذا نوعی شامی است که در روستایی به همین نام پخته می‌شود.
  • سایت رهی نو امکان رزرو هتل در شهرهای مختلف شمال را برای راحتی شما عزیزان فراهم کرده است.
  • اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید.

بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال مخصوص آشپزخانه پهن کنید تا روغن اضافه آن‌ها کشیده شود. در صورت تمایل می‌توانید به سس شامی رودباری، یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی نیز اضافه کنید. شامی رودباری، یکی از غذاهای لذیذ گیلانی است که شباهت زیادی به کتلت دارد؛ اما در طرز تهیه آن از سبزیجات معطر استفاده می‌شود.

برای درست کردن این غذای خوشمزه و راحت که طرفداران بسیاری هم دارد، کافی است پوست ماهی کولی را بکنید، شکم آن ا خالی کنید و آن را با فلفل و نمک سرخ کنید. برای این کار، روی شعله گاز یک توری بگذارید و ماهی کولی را برای چند لحظه روی آن قرار دهید. ماهی را چند بار برگردانید و سپس آن را از روی حرارت بردارید و پوست آن را بکنید. در این روش، گاز کثیف می‌شود و آشپزخانه بوی بد می‌گیرید. برای همین بهتر است از روش دوم برای کندن پوست ماهی کولی استفاده کنید. آرد برنج را در یک کاسه با آبغوره مخلوط کنید و هم بزنید تا گلوله‌ای از آرد باقی نماند.

۸. شش انداز گیلانی و طرز تهیه آن

اگر کباب‌خور باشید، محال است که به شمال کشور سفر کرده باشید و کباب ترش نخورده باشید. سبزی گیجا واش یک سبزی خودرو است که در ارتفاعات شمال کشور یافت می‌شود. بعد از این که لوبیا خوب پخته شد و غذا جا افتاد تخم مرغ را درون آن شکسته و هم می‌زنند. برای پختن این غذا ابتدا سیر و شوید را با هم تفت می‌دهند و سپس به آن لوبیای رشتی را اضافه کرد و روی آن آب می‌ریزند.

شامی کباب

از جمله غذاهای محلی شمال (به ویژه گیلان) می توان به اناربیج، شش‌انداز، شیرین تره، چخرتمه، نازخاتون، لونگی، واویشکا، ترش شامی، خولی آش و … کال کباب گیلانی شباهت زیادی به ناز خاتون دارد که یک غذای مازندرانی و گیلانی است. تفاوت این دو غذا در این است که در ناز خاتون، گردو حذف می‌شود و به‌جای آن، آبغوره به این چاشنی اضافه می‌شود.

عاشق غذای شمالی با دستچخت محلی‌های خوش‌سلیقه هستید؟ سراغ اجاره اقامتگاه بوم گردی گیلمار شفت بروید که سر ظهرش با عطر دستپخت مادران هنرمند گیلک همراه است. بادمجان، رب انار و دانه های انار به همراه گردو، ترکیبی برای شما خواهند ساخت که باور نخواهید کرد. مرینیت کردن کباب ترش و زمانی که برای آماده شدن این غذا صرف می شود، نشان دهنده ی اهمیت غذا و نوع طبخ آن در شمال ایران در گذشته است.