بهترین غذاهای شمال ایران بهترین غذای ایرانی استان‌های شمالی کایت-گروه غذایی


امکان طبخ انواع غذاهای نونی شمالی، غذا با گوشت و بدون گوشت برای شما میسر است و ما در این مقاله قصد داریم به شما دستور پخت ۱۵ غذای مختلف را معرفی کنیم. ترکیب بادمجان کبابی با آب انار ترش و سبزی‌های معطر شمالی بی‌شک شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر در سفر به گیلان اقامتگاه‌های بوم گردی را برای اقامت انتخاب کردید، می‌توانید این پیش غذای خوشمزه را از آشپزخانه این اقامتگاه‌ها تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. همچنین رفتاری بسیار مودبانه و محترمانه با مشتریان دارند. غذاهای این رستوران همان طعم ۵۰ سال پیش را می‌دهد و هنوز مشتریان را شگفت‌زده می‌کند. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای گیلکی و محلی را سفارش دهید؛ اما شیشلیک رستوران اردشیر شهرت بسیاری دارد.

  • این رستوران دو شعبه دارد که یکی از آن‌ها در رودبار، خیابان گلدیان و کنار سینما زیتون واقع شده است.
  • طرز تهیه خورش بیج بیج مازندرانی اصلدر این بخش ، طرز تهیه خورش بیج بیج مازندرانی اصل را بصورت کاملا حرفه ای و مخصوص باریتان قرار داده ایم.
  • مرغ ترش یکی از غذاهای گیلانی است که با گوشت مرغ، سیر، آب نارنج، پیاز، لپه، تخم مرغ، گشنیز، جعفری، تره و نعناع درست می‌شود.
  • به شما پیشنهاد می کنیم به جای سرخ کردن بادمجان ها، آن ها را کبابی کنید تا مزه دودی بی ‌نظیری میرزا قاسمی شما بگیرد.
  • دمی لخلاخ هم بوی خوش و اشتهابرانگیزش را مدیون وجود سیر، پیاز و ادویه‌های مخصوص جنوبی است که در کره سرخ می‌شوند.
  • ته چین گوشت مازندران بسیار متفاوت‌تر از ته چین‌هایی بوده که تابه‌حال میل کرده‌اید و حداقل یک بار ارزش امتحان کردن را دارد.

شمالی‌ها در غذاهای خود نه‌تنها از حبه‌های سیر بلکه در بیشتروقت‌ها از برگ سیر تازه نیز استفاده می‌کنند. کئی پلا، کاملاً بر پایه سبزی‌های و گیاهان پخته می‌شود؛ بنابراین هم برای گیاه‌خوران و هم برای افرادی که دارای رژیم‌های کاهش وزن و یا رژیم‌هایی خاص هستند مناسب است. پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه و مقوی را حتماً امتحان کنید. گیجا واش یا گیجا واش تره یکی دیگر از غذاهای شمالی و مخصوص گیلان است که در آن از نوعی سبزی پرفایده و کمیاب به نام گیجا واش و تخم اردک استفاده می شود. در این شهرها برای تهیه مرغ ترش از سبزی‌های معطر محلی استفاده می‌کنند که همین امر باعث لذیذتر شدن این غذا می‌شود. برای لذت بردن بیشتر از این غذای خوشمزه پیشنهاد می‌کنیم یک گوجه‌فرنگی خام را روی برنج خود خرد کنید و از ترکیب آن با باقلا وابیج لذت ببرید.

جمع‌بندی در مورد غذاهای محلی مازندران

این غذا در میان گردشگران نیز طرفداران زیادی دارد و از خوشمزه ترین غذاهای شمالی نیز از سوی گردشگران گفته می شود. مواد اصلی باقله قاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید هست که یک کدبانوی رشتی می تواند آن را برای شما بپزد و شما آن را نوش جان کنید. سیر قلیه یکی دیگر از غذاهای محبوب رشت و گیلان است که مردم محلی آن را همیشه سر سفره خود سرو می‌کنند. برای تهیه این غذای لذیذ از مواد اولیه برگ‌های تازه، تخم مرغ، پیاز، گوشت مرغ و ادویه استفاده می‌کنند. مالابیج یا همان ماهی شکم‌پر، یک غذای بسیار خوشمزه شمالی است که از ماهی سفید دریای خزر و سبزیجات محلی خوش‌عطر این منطقه استفاده می‌شود.

اناربیج

اجزای اصلی شامی ترش سیر ریز یا رنده شده، تخم مرغ، گوشت، زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و در صورت دلخواه، چوچاق است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است سرو می‌ کنند. سایر اهالی گیلان هم پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌ دانند. مواد اصلی شامی پوک را هم گوشت چرخ کرده گوسفندی بدون چربی، لپه، پیاز، تخم مرغ و ادویه های دلخواه تشکیل می دهند.. «خورش انار» یک غذای گیلانی اصیل و خوشمزه است که اتفاقا طرز تهیه آن هم شباهت زیادی به طرز تهیه خورش انار و بادمجان تهرانی دارد. از طرفی خورش انار مسما گیلانی به نوعی پسر عموی خورش مرغ ناردون مازندرانی است که آن هم بیشتر برای غذای شب یلدا و در فصل وفور انار پخته می‌ شود.

کباب ترش، طعمی بسیار دل‌چسب و مانند دیگر غذاهای شمالی مزه‌ای ترش دارد. کباب ترش پیشنهاد مناسبی برای طرفداران کباب است که از طعم سایر کباب‌ها خسته شده‌اند و دنبال یک طعم جدید هستند. ترش تره یعنی معنای واقعی ترش بودن و باید بدانید که این غذا مثل کباب ترش و مرغ ترش جزو غذاهای ترش شمالی است اما با این تفاوت که ترشی، مزه ی غالب در این غذا است.