بهترین غذاهای شمالی لیست ۱۵ غذای معروف و خوشمزه شمال ایران


برای تهیه غذا از این رستوران می‌توانید به یکی از دو شعبه آن بروید. شعبه اصلی رستوران گمج در مجموعه رستوران‌های سیاوش قرار دارد. وقتی به خیابان حقانی رسیدید و جهان کودک را رد کردید، از بلوار شهیدی به کوی کمان شرقی بروید و آنجا می‌توانید تابلوهای مجموعه را ببینید.

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید. سپس گشنیز و جعفری ریز خرد شده، نعنا خشک و آرد نخودچی را در کاسه بریزید و با دست مواد را برای هفت تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا یک مایه چسبناک و منسجم داشته باشید. روی در کاسه را با سلفون بپوشانید و به‌مدت یک ساعت، آن را در یخچال قرار دهید تا مایه شامی استراحت کند. «سیر قلیه» یا سیر چغرتمه یک خورش خوشمزه گیلکی است که با برگ سیر تازه، تخم‌مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و کمی آبغوره درست می‌شود. این خورش خوشمزه در فصل پاییز و زمستان که فصل سیر تازه است، یکی از پایه‌های ثابت سفره گیلانی‌ها است.

  • این غذای خوشمزه و مقوی از باقلای رشتی، شوید و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود و معمولا آن را با برنج کته، سیر تازه، ماهی شور و اشپل ماهی سرو می‌کنند.
  • در میان خوراکی‌های گیاهی، بادمجان جزو پرمصرف‌ترین‌هاست و البته انار و سیر جایگاه ویژه ای برای طعم‌دهی به غذاها دارند.
  • این غذای شمالی خوشمزه، مناسب برای افراد گیاه خوار نیز می باشد؛ چراکه در این غذا از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده است.
  • برای تهیه این غذای لذیذ از مواد اولیه برگ‌های تازه، تخم مرغ، پیاز، گوشت مرغ و ادویه استفاده می‌کنند.
  • سپس شعله گاز را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزند.
  • وقتی مواد تفت داده شد رب انار را اضافه کنید و هم بزنید تا رب باز شود.

هنگامی که آب سیر گرفته شد آن را داخل تابه‌ای بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و تفت دهید البته حواستان باشد تا سیرها سرخ نشوند. دیگر غذای ایرانی بدون برنج که در لیست غذاهای شمالی قرار دارد، بادمجان شکم پر است. در این غذا شما نیاز به بادمجان بیدانه، مغز گردو، سبزی های معطر شمالی، رب انار و سیر دارید. جهت آماده سازی بادمجان شکم پر باید بادمجان ها به صورت عمودی برش داده شود و سپس آن ها را در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود. پیاز و گردو آسیاب شده نیز باید به همراه سبزی های معطر تفت دهید.

۱۵. مطنجن مرغابی و طرز تهیه آن

سپس مرغ‌ها را در تابه بریزید و همراه با پیازها کمی سرخ کنید تا تغییر رنگ دهند. سبزی خرد شده را در تابه بریزید و مواد را هم بزنید تا سبزی هم کمی تفت بخورد. سبزی را نیز در قابلمه بریزید و غذا را برای نیم ساعت روی شعله ملایم بپزید تا جا بیفتد و بوی خامی آرد از بین برود. توجه داشته باشید که خالو آبه را باید مرتب هم زد تا ته نگیرد. عدس را از چند ساعت قبل در آب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ عدس گرفته شود. سپس عدس را با یک عدد پیاز خرد شده، سیب‌زمینی و سه پیمانه آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا با هم بپزند.

لیست 8 غذای شمالی

همین مساله باعث شده تا 10 غذای گیلانی به ثبت ملی برسد و این شهر در سال 1394 هجری شمسی به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شود. سنت اقتضا می کند که مهمانان یا بازدیدکنندگان فقط بهترین غذای موجود را ارائه دهند. روایات مسافران اولیه به ایران نشان می دهد که ظرف های سرو شده در طول قرن ها تغییر محسوسی نداشته است. فضای داخلی رستوران بهزاد شیک و مدرن است و حس راحتی دارد. پرسنل رفتار خوبی دارند و برخوردشان با مشتری مناسب است. همان اول که تازه سر میز نشسته‌اید، با یک نوشیدنی سنتی از شما پذیرایی می‌کنند.

کباب ترش و جوجه ترش

سپس پوست ماهی‌های کولی را بگیرید و سر و شکم آن را خالی کنید. در ادامه ماهی‌های کولی را به نمک، فلفل و گلپر آغشته کنید و در روغن فراوان و داغ، سرخ کنید تا دو طرف آن‌ها برشته و طلایی شود. ماهی مالاتا معمولا با ماهی سفید نر درست می‌شود؛ زیرا گیلانی‌ها معتقد هستند که ماهی سفید نر، لذیذ‌تر و خوشمزه‌تر از ماهی ماده است و گوشت سفت‌تری دارد. کوکو فسنجان گیلانی یا آغوز کوکو فسنجان گیلانی، یکی از غذاهای محلی گیلان است که با گردوی سابیده شده، سبزیجات، آرد و پیاز رنده شده درست می‌شود. برای تهیه این کوکو، یک خورش مشابه فسنجان پخته می‌شود و سپس کوکوهای سرخ شده در آن قرار می‌گیرند تا طعم خورش فسنجان به خورد کوکوها برود.