بهترین غذاهای ایرانی از نظر مردم + محبوبترین غذا لست سکند-گروه غذایی


اما قدیمی ترین نوشته‌ای که از این غذا نام برده شده به قرن 8 هجری (سنه 700 – 800 شمسی) بر می‌گردد. البته در نوشته‌های قدیمی با نام آبگوشت از این غذا یاد نشده و بیشتر با نام شورباج شناخته می‌شده. پیش‌تر از این‌ها هم، غذایی به نام نخودآب -یا یخنی- بین مردم رایج بود و عده‌ای می گویند آبگوشت امروزی، همان نخودآب است که دستخوش تغییراتی شده است. ایران طیف وسیعی از لهجه‌ها، سبک زندگی، سنت‌ و آداب و رسوم منطقه‌ای را در بر می‌گیرد. در شمال ایران بخاطر بارندگی‌های فراوان حاشیه دریای خزر مراتعی سرسبز و تنوع زیادی از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان وجود دارد.

  • برای همین تقسیم مواد درون هر ظرف قبل از پخت دیزی اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • البته بسته به محل زندگی و نوع ماهی می‌توانید مواد داخل آن را تغییر دهید.
  • مهمترین عامل لذیذ بودن غذاهای شمال را می‌توان به در دسترس بودن مواد اولیه و تازگی آنها ربط داد.
  • برای تهیه این غذا به جای آب از دوغ محلی ترش استفاده شده که باعث می‌شود طعم آن نسبت به قیمه ترشی بیشتری داشته باشد.
  • گاهی اوقات طعم‌هایی ایجاد می‌شود که به ذائقه همه خوش نمی‌آید.

این غذا با ماهی، مرغ یا گوشت قرمز و ماهیچه سرو می شود که بسیار خوش طعم می باشد. در شمال ایران سبزی پلو همواره در کنار ماهی و لیمو ترش تهیه می شود و ماهی را هم به صورت کبابی درست می کنند. تنوع غذایی ایران، مخصوصا غذاهای خوشمزه بسیار زیاد است، البته برای پخت خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی باید با دستور پخت آن‌ها آشنا بود. برای مشاهده دستور پخت انواع غذاهای خوشمزه ایرانی می‌توانید سری به دسته بندی آرسس کوک بزنید و در بخش وعده‌ اصلی غذا این دستور پخت‌ها را مشاهده کنید.

این غذاهای خوشمزه ایرانی را کجا بخوریم؟

برای پخت بادمجان ابتدا خودش را در روغن سرخ یا گریل می‌کنند و سپس با گوشت گوسفند، پیاز، گوجه فرنگی و ادیه جات می‌پزند. بادمجان نیز مانند تمام خورشت های ایرانی غلیظ است و همراه با برنج و قاشق صرف می‌شود. غذاهای محلی و سنتی از مهم ترین جاذبه های گردشگری بشمار می‌روند و اغلب مردمان هر شهر به فرهنگ غذایی خود تعصب خاصی دارند.

طرز تهیه قیمه نثار قزوینی

جالب است بدانید این غذا علاوه بر این جز غذاهای خوشمزه ایرانی است، طرز پختی بسیار ساده دارد و با کمترین مواد اولیه قابل تهیه است. طبخ فوق العاده خوشمزه زرشک ‌پلو در کنار ظاهر بسیار زیبای آن می ‌تواند هر سفره را به زیباترین شکل تغییر دهد. یکی از محبوب ترین و بهترین غذاهای ایرانی، زرشک پلو با مرغ بوده که در سراسر دنیا نیز شهرت کافی توانسته برای خود به دست آورد. غذای بعدی از لیست غذاهای مجلسی ایرانی، باقالی پلو با گوشت است که پایه ثابت شام خوشمزه عروسی و مهمانی‌های خانوادگی ایرانی‌هاست. باقالی پلو از مخلوط باقالی و شوید با برنج تهیه می‌شود که در کنار گوشت گوسفند یا گوساله سرو می‌شود.

نان های محلی به طعم بی نظیر و تجربه خاص آن کمک می‌کند. این غذای خوشمزه شباهت بسیار زیادی به قلیه ماهی دارد و در دسته بندی غذاهای دریایی قرار میگیرد. لذت نوش جان آن با منظره سواحل زیبای خلیج همیشه فارس و صدای نی همبون برای شما یه یاد ماندنی خواهد شد. در کل اگر بخواهیم نگاه اقتصادی به غذاها داشته باشیم قلیه میگو علاوه بر داشتن میگو، به خاطر داشتن سبزی های خاص فصلی و ادویه های خاص در زمره غذاهای گرانقیمت دسته بندی می شود. «شامی کباب» یا کتلت گوشت و سیب زمینی از محبوب‌ترین انواع غذاهای ایرانی است که معمولا به عنوان یک پیش‌غذا یا غذای ایرانی بدون برنج در مهمانی‌ها هم استفاده می‌شود. طرز تهیه شامی‌ کباب در شهرهای مختلف متفاوت است البته همه آن‌ها شباهت‌هایی به هم دارند.

خورشت زرشک آلو یک غذای خوشمزه و ملس شمالی است که برای ناهار گزینه خوبی است. این غذا را هم با گوشت و هم با مرغ می‌توانید درست کنید. ته چین مرغ از ترکیب ماست چکیده، زرده تخم مرغ، برنج، زعفران و برنج درست می‌شود. برای تهیه آن ابتدا مرغ که ترجیحاً سینه مرغ است را می‌گذاریم با پیاز و سیر بپزد.

لوبیا پلو یکی دیگر از انواع غذای ایرانی می باشد که سرو کردنش رسم و رسوم خاصی دارد. به عنوان یکی از پلوهای خوشمزه ایرانی لوبیا پلو را نمی ‌توانیم از قلم بیندازیم. لوبیا پلو را به طور معمول همراه با تزیین سیب زمینی و یا نان طبخ می‌ کنندن سالاد شیرازی، ماست و سبزی خوردن هم در کنار این پلو ترکیب بسیار خوشمزه و جذابی را ایجاد می ‌کند. برای تهیه کردن لوبیا پلو، لوبیا سبز خرد شده را همراه با گوشت، رب پیاز و ادویه جات و گوجه فرنگی ترکیب می‌ کنند و روی حرارت ملایم قرار می‌ دهند تا دم بکشد. زرشک پلو همیشه جز غذاهایی است که طرف‌داران زیادی دارد. این غذای ایرانی با برنج و زرشک و انواع خلال‌ها تهیه می‌شود.

خوراک مرغ و لوبیا سبز

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که بیش از ۴۰۰ نوع آش در ایران وجود دارد؛ اما آش رشته مشهورترین و پرطرفدارترین آن‌ها است. آش رشته را غالبا با کشک و گاهی با سرکه یا ترشی سرو می‌کنند. بدون شک حداقل هر ایرانی یا چندین بار خورش قیمه (در گویش عامیانه خورشت قیمه) را خورده و یا حتی آن را پخته است. کمتر شعری را از شاعران نامی ایران می توان یافت که شهرت جهانی نداشته باشند.