بهترین رستوران های استان چهار محال و بختیاری با نقد و بررسی و تصاویر لست سکند-گروه غذایی


بیشتر غذاهای لری مانند دیگر استان‌های غربی از گوشت درست می‌شود یا معمولا شامل چند آش است که در آن از سبزیجات محلی استفاده و طعمی متفاوت خلق می‌کنند. علاوه بر اضافه کردن بوسور به برنج و تهیه یک سبزی‌پلو خاص، مردم استان چهارمحال و بختیاری با این سبزی نوعی آش نیز طبخ می‌کنند که آش اماج نام دارد. برای تهیه آو تفتاله برگه زردآلو را همراه با دانه انار و پیاز سرخ می‌کنند و با اضافه کردن کمی آب یک آش ساده اما خوشمزه تهیه می‌کنند که از معروف‌ترین غذاهای جهارمحال و بختیاری است. طبیعت خاص این استان انواع میوه، سبزی، غلات و دام را در اختیار ساکنین این منطقه قرار می دهد تا بتوانند با این نعمت‌های طبیعی غذاهای رنگین و خوش‌طعم تهیه کنند. با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعت خاص استان چهارمحال و بختیاری تنوع غذایی بالایی به چشم می خورد و غذاهای محلی این مرز و بوم از ارزش بالایی برخوردار هستند که می توان گفت یک میراث ناملموس برای این منطقه به شمار می‌رود.

  • شما می‌توانید برای ترش مزه کردن این آش یا سوپ از کمی آبغوره نیز استفاده کنید.
  • سفره‌خانه فردوسی و چلچراغ بهترین سفره‌خانه‌های شهرکرد هستند.
  • این غذای مقوی و سرشار از مواد مغذی با بلغور گندم، پیاز و ادویه درست می‌شود.
  • گوشت‌های قلقلی را در روغن سرخ کرده و بعد آن‌ها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.
  • مرغانه تچین، خورش ساک، ماش پتی خارش، کئی ترشک، چکدرمه، باسترمه، بروک، انواع آش و نان‌های محلی از جمله غذاهایی هستند که می‌توانید در رستوران‌های محلی گلستان مزه کنید و از طعم آن‌ها لذت ببرید.

در نهایت، پس از پخت گوشت و لپه، زعفران سابیده را با یک قاشق غذاخوری آب جوش مخلوط کنید و به‌همراه نمک در قابلمه بریزید. لپه‌ها را از دو تا سه ساعت قبل خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ لپه گرفته شود. مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای ریز خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شوند.

شوربای قیمه ریزه

نان بلیط یا نان بلوطی، قدیمی‌ترین نان محلی کهگیلویه و بویر احمد است. برای تهیه‌ این غذا پوسته‌ سخت بلوط را می‌گیرند و آن را خشک می‌کنند. سپس پوسته‌ نازک بعدی را که به آن جفت می‌گویند، نیز جدا می‌کنند. این پوسته خاصیت درمانی دارد و برای درمان دردهای معده مفید است. اگر از گوشت برای تهیه کشک سالاری استفاده نمی‌کنید، در پایان یک عدد تخم‌مرغ هم‌زده را در غذا بریزید و آن را پس از چند دقیقه سرو کنید.

۲۶. غذاهای محلی استان ایلام

به جرات می‌توان گفت که عدسییکی از مقوی ترین غذاهایی است که در اکثر شهرهای ایران طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. عدسی را هم می توان با گوشت چرخ کرده و هم بدون گوشت طبخ کرد و پس از پخته شدن با مقداری آویشن و سیر می توان آن را طعم دار کرد. بختیاری ها این غذای خوشمزه را با نان خشک می خورند و معمولاً آن را برای صبح زمستان آماده می‌کنند. پلو هزاری یکی از انواع غذاهای سنتی جنوبی است که اصالت آن به بندرعباس برمی‌شود؛ البته هزاری در استان‌های مختلف کشور با مواد و دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا می‌توان از انواع ماهی‌های جنوبی از جمله سالمون، رشکو، سرخو و شیر یا حتی قزل آلا استفاده کرد.

سپس کاسه محتوی گوشت ها را از یخچال بیرون می آوریم و اول یک تکه از فیله های مرغ را سیخ می کنیم و بعد یک تکه از فیله های گوشت قرمز را قرار می دهیم تا یکی در میان سیخ شوند.همه گوشت ها را به همین شکل سیخ می کنیم. نان یوخا توسط زنان روستایی در منازل تهیه می شود شامل نان و شیره ای است که از شیره انگور، گردو، بادام روغن حیوانی و… تهیه ودر اصل این نان از محصولات تهیه شده خود مردم تهیه می شود و در بین تمامی اهالی روستا توزیع می شود. تغذیه از دیرباز در فرهنگ چهارمحالی ها از ارزش بسیاری بالایی برخودار بوده چرا که زندگی در گذشته این استان نیازمند قدرت بدنی بالا بوده است.