بتن چیست؟ شرکت دانش بنیان توسعه پایدار سلمان


بتن چیست؟ شرکت دانش بنیان توسعه پایدار سلمان

حداکثر میزان استفاده از افزودنی های بتن‌ ۵ درصد وزن کارخانه قالب بتن سیمان است. حتی اگر آب اضافی سبب کاهش مقاومت بتن‌ شود، این نسبت باید رعایت شود. سیمان انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین نوع آن، سیمان پرتلند است. سیمان در اثر ترکیب با آب، طی واکنش شیمیایی هیدراتاسیون به تدریج شروع به سفت شدن می‌کند. اگر شرایط مناسب باشد سخت شدن بتن‌‌ به صورت پیوسته و با گذشت زمان، حتی تا سال‌ها ادامه پیدا می‌کند. در مرحله گرفتن و سخت شدن بتن، ژله سیمان با گذشت زمان غلیظ‌تر شده و حجم آن نیز کم می‌شود، در تمام جرم آن بلورهایی ایجاد می‌شود که ماده سختی را به وجود می‌آورد.

  • «ضد خوردگی» (Corrosion-Inhibiting)، یکی از انواع ویژه افزودنی‌ها محسوب می‌شود.
  • سیمان نیز انواع مختلف، با ویژگی های مختلف دارد ولی پایه های تشکیل دهنده آن آهک و خاک رس می باشد؛ حال که با مفهوم سیمان آشنا شدیم، به بررسی نقش سیمان در بتن بپردازیم.
  • «کاهنده آب» (Water-Reducing)، امکان ایجاد یک اسلامپ دلخواه در نسبت آب به سیمان پایین‌تر از حد معمول را فراهم می‌کند.
  • حتی اگر این کار سبب کرمو شدن بتن و افزایش میزان نفوذپذیری شود.
  • مشخصات بتن، علاوه بر این که به خصوصیات اجزای تشکیل‌ دهنده آن وابسته است، به سطح مشترک (حد فاصل) میان آن‌ها و اثر متقابلشان نیز بستگی دارد.

با این مقدار آب بتن فاقد کارایی لازم خواهد بود و معمولا نسبت آب به سیمان مورد استفاده در کارگاههای ساختمانی بیش از این مقدار است. در تعیین نسبت اختلاط بتن پارامتری لحاظ می‌شود که مقدار رطوبت سنگدانه‌ها را نیز قبل از افزودن آب به بتن لحاظ می ‌کند که در تعیین مقدار آب مورد نیاز حائز اهمیت است. این رطوبت اضافی (یا کمبود رطوبت) مقدار رطوبت مازاد (کمبود رطوبت) سنگدانه ‌ها از حالت اشباع با سطح خشک SSD یا است. با ادامه یافتن هیدراتاسیون (ترکیب شیمیایی آب و سیمان) مقاومت بتن افزایش می‌یابد و این واکنش عامل افزایش مقاومت بتن یا همان گیرش سیمان است.

عیار بتن چیست ؟

از جمله نوآوریها در صنعت بتن شاتکریت است که با استفاده از یک نازل بر روی یک سازه و یا قاب اجرا می‌شود. در این نوع بتن به دلیل نیروی هوا، بتن‌ریزی و فشردگی همزمان انجام می‌گیرد. بتن خیلی متراکم در ساخت دیوارهای حفاظتی نیروگاه های اتمی و وزنه های تعادل و دیوارهای دریایی با استفاده از مصالح سنگی متفاوت به کار می رود. مصالح مصرفی شامل باریت ها (سولفات باریم)، همتایت (کریستال اکسید آهن)، ساچمه های آهنی و ساچمه سربی و فولادی می باشند.

بتن آماده

در ادامه به بررسی انواع بتن می‌پردازیم و توضیحاتی درباره آن‌ها ارائه می‌دهیم. طراحی اعضای سازه‌ای مرکب، مانند تیرها و ستون‌ها، موقعی که عضو شامل بتن و نیمرخ های فولادی است کاربرد دارد. نسبت‌های دقیق اختلاط مصالح سنگی، مقدار آب، سیمان و نیز حداکثر قطر دانه‌ها باید باتوجه به نوع سازه تعیین شود. برای دستیابی به ویژگی‌های گفته شده با نسبت آب به سیمان معین، حداقل میزان مصرف سیمان بسته به قطر مصالح درشت‌دانه بتن‌ باید به گونه‌ای باشد تا در کارگاه امکان ویبره زدن وجود داشته باشد.

این بتن بیشتر شبیه یک آهن شکل پذیر رفتار می کند تا یک شیشه ترد و شکننده، که باعث به وجود آوردن کاربرد های فراوانی در ان شده است. دارای مواد افزودنی مخصوصی است که به آن استحکام و مقاومت خوبی می بخشد. آلودگی محیط‌ زیست، مسئله جدیدی نیست منتهی ابعاد آن از حالت منطقه‌ ای به وسعت جهانی رسیده است. در نتیجه همین امر، از سال 1990 تعداد قابل توجهی از شدیدترین فجایع آب‌ و هوایی در نقاط مختلفی از کره زمین به ثبت رسیده است. بنابراین، علاوه بر این‌ که منابع طبیعی در کره زمین رو به اتمام است بلکه محیط‌ زیستی که زندگی و توسعه پایدار را تامین می‌ کند نیز رو به زوال شدیدی قرار دارد.

برای پمپ کردن بتن نیاز است تا ذرات ریز دانه به اندازه کافی در طرح اختلاط وجود داشته باشند. همچنین برای آنکه بتن قابلیت پمپ کردن داشته باشد باید حدود اندازه ذرات سنگدانه رعایت شود. خاکستر بادی و مواد جذاب هوا کارایی و قابلیت هدایت بتن در پمپ را افزایش می دهند. آب برای واکنش شیمیایی با سیمان (هیدراتاسیون) لازم است و رابطه مستقیم با کارایی بتن دارد. میزان آب مصرفی در بتن بر حسب میزان سیمان بیان می شود که به آن نسبت آب به سیمان گفته می شود.