انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها مجله ایرانگرد


در ادامه رب گوجه‌فرنگی را به‌همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در تابه تفت دهید تا رنگ رب باز شود و بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه کشمش و قیسی را در یک تابه با کمی روغن سرخ کنید و تفت دهید و سپس در قابلمه آش بریزید. پس از چند دقیقه شکر را در آش بریزید و اجازه دهید تا اش چند جوش دیگر بزند و به لعاب بیفتد. آش را در کاسه سرو بکشید و با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزیین کنید. در ابتدا پیاز را با کمی روغن و زردچوبه در تابه تفت دهید تا نرم و سبک شوند.

  • گیجا واش تره را در شهرهایی مانند رشت می‌توانید امتحان کنید.
  • به استان مازندران رفتیم و با خوشمزه های این دیار به سفرمان رنگ و طعم دیگری دادیم.
  • این غذای خوشمزه شمالی همان‌طور که از اسمش پیداست درون گمج که یکی از ظرف‌های معروف شمالی برای پخت غذا است، تهیه می‌شود.
  • خورش مرغ ترش ظاهری شبیه به قرمه سبزی دارد؛ برای طبخ این غذا از سبزیجاتی همچون گشنیز، جعفری، تره و کمی نعناع استفاده می شود.
  • در واقع، ترکیب سبزی این خورش شبیه به ترکیب سبزی خورش قورمه سبزی است که کمی نعنا هم به آن اضافه می‌شود.

برای درست کردن مرغ ترش، ابتدا مرغ را با ادویه‌جات طعم‌دار کرده و سرخ می‌کنند. در ظرف دیگری سبزیجات خردشده را با مقدار کمی روغن تفت می‌دهند تا آب آن خشک شده و کمی سرخ شود. پیاز را سرخ کرده، گردو و رب انار را به آن اضافه می‌کنند و پس از کمی تفت دادن، سبزی سرخ شده را به همراه آب به آن می‌افزایند. در این مرحله مرغ‌ها را درون خورشت قرار داده و اجازه می‌دهند غذا خوب جا بیفتد و روغن بیندازد.

غذای شمالی با مرغ و بادمجان (خورشت کدو و بادمجون با مرغ ترش)

برخی افراد از رب گوجه‌فرنگی در این خورش استفاده نمی‌کنند. شما می‌توانید به‌جای مرغ، این خورش را با گوشت مرغابی بپزید. در زمان پخت مرغ می‌توانید از چند حبه سیر و یک تکه زنجبیل تازه هم استفاده کنید.

رستوران گیلکی محرم در رشت

در مواد اولیه ترش تره گوشت وجود ندارد بنابراین افرادی که گیاه خوار هستند می‌توانند با خیال راحت این غذای لذیذ را امتحان کنند. ترش تره با انواع سبزیجات محلی، تخم مرغ، سیر، آب نارنج و آبغوره پخته می‌شود که در کنار آن نان یا برنج هم سرو می‌کنند. اگر قصد میل کردن این غذا را دارید حتما در کنار آن سیر، ترب سفید، زیتون و باقالا خام هم سرو کنید. حتما تا به حال فهمیدید که دانه های انار و رب انار چقدر در غذاهای شمالی نقش مهمی دارد.

اسپناساک، همان خورشت اسفناج است که از ترکیب گوشت گوسفند یا گاو و اسفناج تازه تهیه می‌شود. مازندرانی‌ها علاوه بر اسفناج از سبزیجات معطر دیگر مانند جعفری، گشنیز، تره، برگ سیر و نعناع نیز در این غذا استفاده می‌کنند که طعمی متفاوت به آن می‌دهد. اسپناساک به دلیل داشتن اسفناج، بسیار مغذی بوده و دارای انواع ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات‌ها و و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و … خورشت مرغ ترش نیز یکی از غذاهای شمال است که بسیار معروف و اصیل می باشد.

واویشکا یکی از این نشانه های اشتراک فرهنگی است که غذایی اصالتا روسی است. کوکوی مرغ به سبک شمالی از غذاهایی است که هم طعم بسیار خوشایندی دارد، هم اینکه خیلی سریع آماده سرو می شود. فراموش نکنید از این رستوران حتما کباب‌هایش را امتحان کنید و در درجه دوم اناربیج را. این رستوران شاید ظاهر جدیدی نداشته باشد اما کیفیت غذاهایش همه‌چیز را جبران می‌کنند. لاکان جزو رستوران‌های غذای گیلکی در تهران است که قدیمی‌ها آنجا را خوب می‌شناسند.