انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها مجله ایرانگرد-گروه غذایی


10 دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن بشکنید. طرز تهیه خورش ترش سماق مازندرانیاگر به غذاهای ترش علاقه دارید ، خورشت ترش سماق از این نوع غذاهاست. همانطور که ذکر شد، خورش ترش سماق از انواع غذاهای محلی مازندران است. رستوران رازقیرستوران رازقی در شهر رشت، گلسار، بلوار سمیه، نبش خیابان ۱۲۳ قرار دارد.

آش دوغ یا به زبان محلی دوپتی، یکی از غذاهای سنتی و لذیذ مازندران است که از ترکیب دوغ، حبوبات و سیر داغ تهیه می شود. شما با پخت غذاهای محلی مازندران تازگی و سلامتی را برای عزیزانتان به ارمغان خواهید آورد. نازخاتون در مازندران و گیلان طرفداران بسیاری دارد و معمولا در کنار غذاهایی مانند کوکو سیب زمینی، مرغ وعدس‌ پلو از آن اسفاده می‌ کنند. تهیه نازخاتون بسیار ساده و کم هزینه می باشد و شما می توانید به سرعت یک ترشی فوق العاده درست کنید. است که از بادمجان کبابی ساطوری، کدو سبز،گوجه ‌سبز، ریحان و گلپر، سیر، نمک و آب انگور (یا آبغوره) درست می‌شود و طعم دلنشینی دارد. البته شما می توانید بجای مرغ از گوشت خورشتی نیز استفاده کنید، اما چون مرغ زودتر می پزد اکثرا این غذا را با مرغ تهیه می کنند.

اگر هم قصد دارید در سفر بعدی تان سری به رشت بزنید و می خواهید برای این کار برنامه ریزی کاملی انجام دهید، پیشنهاد خوبی برای تان داریم. برای بررسی دقیق‌تر این شهر می‌توانید ازنقشه و مسیریابی ایرانکارناوال استفاده کنید و جزییات خیابان‌ها و شهرهای آن را ببینید. دوپتی یکی از غذاهای محلی و سنتی مازندران است که از ترکیب دوغ، حبوبات و سیر داغ به وجود می‌آید.

  • اسفناج، عدس، سیر و انار ترش اجزای اصلی تشکیل‌دهنده اسفناج مرجی هستند که ترکیب آن‌ها با هم یک طعم لذیذ را در اختیار شما قرار خواهد داد.
  • طرز تهیه خورش کئی انار مازندرانی مخصوصباز هم یک غذای خوشمزه دیگر.
  • ماهی سفید یا انواع دلخواه دیگر را می‌توان با رب انار، مغز گردو، ادویه و سبزیجات خاص شمال مانند خالواش، نعناع و چوچاق طبخ کرد.
  • «واویشکا» غذایی با ریشه روسی است که بعد از جنگ جهانی دوم به آشپزخانه گیلانی راه پیدا کرد.
  • این غذای خوشمزه به عنوان یکی از غذاهای محلی استان مازندران معروف است.

باقلاقاتق یا همان باقلا خورشت غذایی ساده و خوشمزه است که در لیست غذاهای خانگی گیلانی‌ها همیشه می‌درخشد. یعنی آشتی با انار و دل دادن به مزه ی ملس آن و دانه هایش. این غذا اصالتا برای مازندران است و ترکیب انار و رب انار و گردو و سیر و مرغ سرخ شده، با کته برنج شمال، طعمی فراموش نشدنی تا پایان عمر در ذهن شما خواهد داشت. مواد اصلی این غذا، اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش است.

است که امروزه در سراسر ایران نیز به روش های مختلف طبخ می شود. در قابلمه را گذاشته و به مدت ۳ ساعت با حرارت خیلی کم بپزید؛ بعد از پخت، به آرامی ماهی را از قابلمه خارج کنید. علاوه بر این برنج را باید به صورت جداگانه سفارش دهید و ما حتما توصیه می‌کنیم که کنار برنچ میرزاقاسمی و باقالاقاتق هم سفارش دهید.

انواع غذاهای محلی گیلان؛ سفره سنتی گیلانی ها

برای طرز تهیه دیبیجا ابتدا دل و روده‌های ماهی را تمیز کرده و بشویید. آن‌ها را به همراه روغن مایع درون یک تابه مناسب بریزید و تفت دهید تا آب اضافی آن‌ها تبخیر شود. اگر با این همه غذای رنگارنگ راهی رشت شدید، بخشی از این مزه‌ها را می‌توانید به عنوان سوغات رشت با خود به همراه بیاورید.

بشته واش از غذاهای شمالی بدون گوشت

برای آماده سازی این غذا باید پوست باقلا ها به خوبی جدا شود و در یک ماهی تابه با روغن کم آن ها را تفت دهید. همچنین سیر رنده شده را باید به باقلا در حالت خوردن اضافه کنید به طوری که عطر سیر فضای آشپزخانه را پر کند. توجه داشته باشید در هنگام اضافه کردن تخم مرغ نباید آن را داخل غذا هم بزنید و اضافه کردن بیش از حد شوید نیز موجب تلخی آن می ‌شود. این غذا را می توانید با زیتون پرورده و سیر ترشی در وعده ناهار و شام نوش جان کنید.

مرغ ترش

در واقع ترش تره شرق گیلان یا منطقه رودسر با مرغ طبخ می‌ شود. برای خواندن مراحلطرز تهیه خورش انار مسما گیلانی روی لینک مطلب کلیک کنید. جاباما با ارائه امکاناتی مانند انتخاب بازه قیمت، به شما کمک می‌کند تا بتوانید با هر بودجه‌ای، ویلا، اقامتگاه یا هتل موردنظرتان را رزرو کنید.

این غذا را با نام «غورابیج مازندرانی» هم می‌ شناسند، اما غورابیج اصالتا گیلانی است. برای خواندن مراحل طرز تهیه کولی غورابیج روی لینک مطلب کلیک کنید. در میان غذاهای شمالی انواع غذای نونی طرفداران بسیار زیادی دارد. در این بخش قصد داریم لیست غذاهای شمالی با دستور که در ترکیب خود بادمجان دارند را معرفی کنیم. ماهی در وعده‌های غذایی مردمان گیلان و مازندران جایگاه ویژه‌ای دارد. البته شمالی‌ها ماهی را به دو شکل شور و دودی نیز در می‌آورند که مزه خاصی به خود می‌گیرد.

رستوران، پارکینگ اختصاصی هم برای راحتی بیشتر مشتری‌ها دارد. برای غذا خوردن در رستوران محرم که یکی از بهترین رستوران های گیلان است به بلوار امام، جنب هتل پردیس بروید. غذای خوشمزه دیگری که در گیلان می‌توانید میل کنید، ورقه گیلانی است. این غذا نوعی کوکوی بادمجان گیلکی بوده که همراه با نان یا برنج درست می‌شود.