انواع غذاهای محلی مازندران 21 غذا آموزش آشپزی آنلاین-گروه غذایی


برای تهیه ی این غذا از مرغ، دانه‌ های انار، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و گردو استفاده می شود. باید بگذارید آب خورشت خشک شود و آن را به صورت غلیظ سرو کنید. اگر دانه های اناری که در این غذا استفاده می کنید ترش است باید کمی شکر به آن اضافه کنید تا طعمش ملس شود. «خورش ترش تره» از جمله خوشمزه‌ترین غذا های خطه شمال ایران به خصوص گیلان و یک غذای ساده و بدون گوشت است. این خورش لذیذ و سالم را معمولا با حبوباتی مثل عدس یا با برنج و حتی آرد برنج درست می‌ کنند. برخی تنها با اضافه کردن کمی نمک و فلفل، ماهی سفید را در روغن سرخ می‌ کنند و برخی دیگر به صورت شکم پر و با مخلفات و رب انار و سبزی این ماهی را درست می‌ کنند.

  • ترش تره یعنی معنای واقعی ترش بودن و باید بدانید که این غذا مثل کباب ترش و مرغ ترش جزو غذاهای ترش شمالی است اما با این تفاوت که ترشی، مزه ی غالب در این غذا است.
  • همانطور که از مواد اصلی کدو بره مشخص است، این غذا در لیست غذاهای مقرون به صرفه مازندران قرار دارد و تمامی مواد غذایی آن به راحتی در دسترس قرار دارند.
  • نازخاتون طرفداران بسیاری در بین مردم شمال دارد و معمولا در فصل تابستان بر روی سفره ناهار قرار می‌گیرد.
  • اگر در رستوران اردشیر چند هنرپیشه و خواننده و انواع سلبریتی را دیدید، تعجب نکنید.
  • سبزی معطر در انواع غذاهای شمالی نباید زیاد سرخ شود زیرا باعث تلخ شدن آن میگردد.
  • در کنار این غذا می توانید از ماست و ترشی نازخاتون شمالی نیز استفاده کنید.

برای درست‌کردن آن به لوبیای رشتی، سیر، زردچوبه، شوید خشک و کره نیاز دارید. تخم‌مرغ و ماهی کولی را هم که به ترکیب اضافه کنید، نتیجه بسیار خوشمزه می‌شود. انار بیج شبیه فسنجان است اما در آن آب انار و سبزی هم استفاده می شود.

اینجا یک رستوران با دکوراسیون ساده، میز و صندلی‌های سنتی و نورپردازی خاص است و فضای رستوران و کارکنانش، حس صمیمیت و دوستی را ایجاد می‎کنند. در رستوران دوستی رامسر انواع غذاهای محلی و ماهی‌های تازه صید شده سرو می‌شود. علاوه بر این میرزاقاسمی، کته کباب و کباب ترش نیز در منوی این رستوران وجود دارد و همگی با کیفیت بالا و طعم عالی به مشتریان عرضه می‌شود. رستوران آرارات جایی برای همه سلیقه‌هاست که انواع غذاهای غذاهای سنتی و غذاهای دریایی را به همراه خوراک‌های اصیل ایرانی و انواع کباب را با قیمتی بسیار منصفانه سرو می‌کند. با اجاره ویلا جکوزی دار در شمال می‌توانید از رستوران آرارات غذا گرفته و برای نوش جان کردن با همسفرانتان به ویلای لوکس خود ببرید.

خورش های شمالی

البته میزان ترشی آن را باتوجه‌به ذائقه‌های مختلف می‌توان کم یا زیاد کرد. نکته قابل‌توجه درباره آغوز مسما یا فسنجان شمالی این است که شمالی‌ها معمولاً این غذا را ترش درست می‌کنند. در کنار آغوز مسما می‌توانید زیتون‌پرورده و یا زیتون و باقلا میل کنید تا از وعده غذایی خود نهایت لذت را ببرید. خورش های شمالی را باید سرآمد بهترین طعم و مزه‌ها در جهان دانست. خلاقیت در غذاهای شمالی به‌گونه‌ای است که نمونه‌اش را در هیچ جای دنیا نخواهید یافت.

گوشت مزه دار شده پس از کباب شدن با کته قالبی سرو می شود. کته کباب یا پلوکباب رشتی یکی از غذاهای رایج و معروف استان گیلان به شمار می رود. گیلانی ها برای آماده کردن این غذای لذیذ از گوشت گوساله استفاده می کنند و برای مزه دار کردن، آن را در موادی همچون ماست، روغن زیتون و آب پیاز می خوابانند.

از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود

برای تهیه این غذا اول سیر با شوید تفت داده می شود و بعد باقلا و آب به آن اضافه می شود تا خوب بپزد. بعد از پخته شدن باقلاها تخم مرغ ها را به غذا اضافه می کنیم. اگر غذاهای ملس دوست داشته باشید حتما خورشت آلو یکی از محبوب ترین غذاهای شماست.

با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود. این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است. مواد اصلی باقلاقاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است.

اما چون فرصت‌های ما محدود است و زندگی‌مان کوتاه، هیچ‌وقت نمی‌توانیم همه چیز را، خود به تنهایی، تجربه کنیم. خواندن برای تجربه کردن و نوشتن برای سهیم کردن دیگران در تجربه‌های نو. در دانشگاه روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و با چند سایت و مجله دیگر همکاری داشته‌ام. به سفرزون علاقه دارم چون با نوشتن و خواندن هر مطلب، به جایی تازه سفر می‌کنم و تجربه‌ای تازه به دست می‌آورم …

برای تهیه ی اسفناج مرجی از اسفناج پخته، عدسی، سیر و انار ترش استفاده می شود. وجود اسفناج و عدس این غذا را به غذای مناسبی برای کسانی که کمبود آهن دارند تبدیل کرده است. «کویی تره» یکی از غذاهای محلی و سنتی استان گیلان و شهرستان رشت است که شباهت هایی به میرزا قاسمی یا حتی فسنجان دارد ولی در اصل با آن ها تفاوت های کلی هم دارد. این غذا بیشتر مناسب فصل پاییز و زمستان است که کدو حلوایی در بازار به وفور یافت می شود.