از غذاهای شمالی کشور که از مواد خرد شده استفاده میشود ️ نکس-گروه غذایی


گفتنی است که این غذا برای اولین بار توسط محمد قاسم خان در زمان حکومت قاجار برای حاکم رشت سرو شد به همین علت نام این غذا را از او گرفته‌اند. مثل شوركولى ،رازقی و محرم..البته فست فودها هم داره ولى تعداد فست فودها انقدر زیاده که نمیشه اسم برد.. من فقط میرزا قاسمی رو خوردم و با مهارت هم بلدم درست کنم.

مواد اولیه این خورشت گردوی چرخ شده، سبزی (جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، نعنا و کمی شنبلیله)، آب انار، پیاز رند شده، رب انار، نمک، فلفل، زردچوبه، گوشت چرخ کرده و گلپر است. اول گردوی چرخ شده، آب انار و رب انار را ترکیب و چند ساعتی روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شوند. در ظرفی جداگانه گوشت چرخ کرده و پیاز را به صورت کوفته های کوچک در می آوریم و به خورشت اضافه می کنیم.

امیدواریم تا این غذای خوشمزه را در منزل برای عزیزانتان تهیه کرده و با آنان میل کنید. این غذا بسیار بذیذ است و از غذاهای محلی استان مازندران است. طرز تهیه آش بشته واش مازندرانی مخصوص را برایتان قرار دادیم تا بتوانید آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه کرده و با آنان میل کنید.

  • غذای شمالی ساده و تازه از طعم و عطر هستند و ترجیح طعم های شیرین و ترش برعکس تند است.
  • واویشکا، شامی، میرزا قاسمی و … از غذاهای نونی شمالی محسوب می‌شوند.
  • این موضوع برای خانواده‌های پرجمعیت اهمیت بسیاری خواهد داشت.
  • یکی از لذتبخش‌ترین خوراکی‌های دنیا، نان محلی‌هایی است که تازه و داغ میل‌ می‌کنیم.

آخرین بار به همین سبب کل اعضای خانواده بجز خودم که کباب نخوردم سخت بیمار شدند وای کاش سرکار خانم خاور باندازه ظرفیت کیفی رستورانشان مشتری بپذیرند . در این مقاله قصد داریم شما را با چندین غذای شمالی برتر که هنگام سفر به ایران باید امتحان کنید آشنا کنیم، پس همراه کاملیما باشید. نمود اهمیت آن را می توان در تنوع غذایی این استان به ویژه در مرکز آن یعنی شهر رشت مشاهده کرد. وجود گیاهان، ماکیان و حیوانات دریایی مختلف دست مردم این دیار را برای خلق غذاهای متنوع باز می گذارد. سبزی چوچاق جزو سبزی‌هایی است که فقط در بازارهای شمال کشور می‌توان آن را یافت.

بادمجان، پیاز، رب انار، گوجه‌فرنگی، زردچوبه و مغز گردو مواد اصلی این خورش خوشمزه را تشکیل می‌دهند. شش انداز بادمجان را می‌توانید با کته و یا نان سنگک میل کنید. گمج کباب به کباب ترش گیلانی و اناربیج شباهت بسیاری دارد. این غذای خوشمزه شمالی همان‌طور که از اسمش پیداست درون گمج که یکی از ظرف‌های معروف شمالی برای پخت غذا است، تهیه می‌شود. هرکسی که یک بار به گیلان سفر کرده باشد، قطعا کباب ترش را با گوشت و پوست خود حس کرده است.

آخرین آمار کرونا در کشور ۲۲ آذر ۱۴۰۱/ تکرار روز بدون فوتی و شناسایی ۳۰ بیمار جدی

همچنین بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا با استفاده از چربی آن غذای شما رنگ و لعاب بهتری داشته باشد. مزه دار کردن مرغ قبل از پخت باعث از بین رفتن بوی نامطبوع آن می شود. همچنین برای اینکه طعم غذای شما بهتر شود، کافیست مرغ را در حین پخت دو بار از فر خارج کنید و به آن زعفران و کره بمالید. همچنین جایگزین سبزی های معطر شمالی، ریحان و نعناع می تواند باشد. میرزا قاسمی، شش انداز بادمجان، نازخاتون و … از غذاهای شمالی هستند که با بادمجان طبخ می‌شوند. بشته واش یکی دیگر از غذای محلی مازندران است که از خانواده آش‌ها محسوب می‌شود؛ تنها تفاوتی که این غذا با آش دارد این است که این غذا را با برنج نیز می‌توان سرو کرد.

کدوبره

همراه با غذا ترشی میل می‌کنید یا بیشتر اهل سالاد و ماست هستید؟ برویم با هم سری به خوشمزه‌ترین چاشنی‌های گیلانی بزنیم. این شیرینی بیشتر در شهر رشت و از خمیر رشته، مغز گردو، هل وسایر ادویه جات و خاک قند درست می‌شود. اغلب رشته خوشکار را در ماه رمضان و سر سفره افطار میل می‌کنند. رستوران آرارات یکی از رستوران‌های بسیار عالی در رامسر است که غذا را به صورت بیرون‌بر و رستورانی سرو می‎کند.

لپه باید بعد از خیس خوردن کمی نیم پز شود تا بوی نامطبوع آن از بین برود. همچنین مرغ ها در این غذا باید به خوبی سرخ شود سپس به محتویات داخل ظرف اضافه گردد. در تهیه سیر قلیه باید مواد را همواره هم بزنید تا ته نگیرد و حتماً قبل از اضافه کردن لپه به ترکیب آن را نیم پز کنید زیرا تاثیر بسیار زیادی در طعم نهایی غذا خواهد داشت.

یکی از غذاهای سنتی شمال ایران، مخصوصاً گیلان مرغ ترش است. علت تمایز مرغ ترش با سایر غذاهای مشابه استفاده از سیر، نارنج، لپه و تخم مرغ در طبخ آن است. در خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد. باقلا وابیج با باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر و کره درست می شود و معمولا با برنج خوش عطر شمال، زیتون پرورده و ماهی شور خورده می شود.