آشنایی با غذاهای سنتی اصفهان-گروه غذایی


خورشت سیب از غذاهای لذیذ و مغذی لرستان است که در تهیه آن از شیره انگور گوشت گوسفند و نشاسته ذرت استفاده می‌شود. همچنین وجود سیب در این خورشت طعم بسیار خاصی به آن می‌دهد. از دیگر غذاهای سنتی این استان می‌توان به نان برساق, کلانه و آش دوغوا اشاره نمود.

  • جالب است بدانید که کلسیم موجود در بادامی که در قیمه نثار استفاده می‌شود، دو برابر پسته است!
  • پس از گذشت چندین ساعت، مخلوطی از آب غلیظ و تیره رنگ خورشت بر بالای ظرف جمع می‌شود که نشان از قورمه سبزی جا افتاده دارد.
  • کباب کوبیده هم با توجه به طعم لذیذ و عامه پسندش همواره عضو ثابتی در انواع مجالس ما ایرانی ها بوده است.
  • در مرکز ایران از گوشت قرمز چرخ کرده در پخت فسنجان استفاده می­شود.

رستوران چهل ستون تهرانپارس یکی از بهترین رستوران های سنتی شرق تهران محسوب می‌شود که در محدوده دلاوران قرار دارد. این رستوران به‌خوبی دیزاین شده است و می‌توان آن را ترکیبی از دیزاین سنتی و قاجاری دانست. بخش‌هایی از این رستوران کاملاً قجری و سلطنتی و بخش‌هایی دیگر از آن، به شکل کاملاً سنتی و بی‌آلایش طراحی شده است. در بخش میانی این رستوران، فضایی باز با حوضی لاجوردی تعبیه شده است که به چهل ستون ظاهری بسیار زیبا هدیه می‌دهد.

هتل

با این تفاسیر می‌توانید متوجه شوید که کهی پلا دقیقاً چجور غذایی است. در این غذای خوشمزه مازندرانی علاوه بر کدو حلوایی، پیاز، گوشت چرخکرده، برنج، زیره، زردچوبه و ادویه‌های دیگر می‌ریزند. مرغ شکم پر یکی از اصیل‌ترین غذاهای مازندران است که خیلی هم اعیانی به شمار می‌رود. این غذا را معمولاً در مهمانی‌ها می‌پزند و در مجالس مهم سرو می‌شود. برای پخت این غذا شکم یک مرغ درسته را خالی می‌کنند و با مواد مخصوص پر می‌کنند. این مواد مخصوص از سبزیجات، پیاز داغ، اناردون، گردو، زرشک یا آلوچه، قیسی، آلو و آب نارنج تشکیل می‌شود.

طرز تهیه آبگوشت قرمه سبزی (همدان)

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که رب انار استفاده شده در بیشتر انواع ماهی شکم‌پر، خواص بسیاری برای لاغری دارد. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف رب انار می‌تواند برای کاهش وزن و چربی‌های بدن به خصوص در اطراف شکم مفید باشد. سرو این غذا به این صورت است که مواد آن را کوبیده و به صورت گوشت کوبیده با نان میل می کنند و آب آن را با تلید نان می خورند.

دال عدس، میگو پلو و رنگینک از دیگر غذاهای خوش طعم جنوب کشورمان است. البته امکان ندارد شما به اهواز بروید و بتوانید از فلافل‎های عربی نشین اهواز، غافل شوید. اهالی برای تهیه خورشت به ابتدا گوشت گوسفندی را با پیاز و ادویه می‌پزند و در این حین ورقه‌های به را سرخ می‌کنند. در آخر به سرخ شده و زعفران را به گوشت اضافه می‌کنند و می‌گذارند تا کاملاً بپزد.

آش قونیه, ماش ماشک و ماشاب از دیگر غذاهای محلی این استان هستند. شاید کوفته را بتوانید در هر نقطه‌ای از ایران و هرجایی که هستید میل کنید اما کوفته‌های تبریزی یک شیوه‌ درست کردن خاصی دارند، که کوفته‌های دیگر ندارند. به صورت کلی بگویم، برای آماده کردن کوفته، گوشت را در یک هاون سنگی می‌کوبند و بعد سبزیجات و لپه را به آن اضافه می‌کنند. در انتها گردو و آلوخشک را داخل کوفته قرار می‌دهند و پس از تزئین با پیاز داغ و زرشک آماده سرو می‌شود. فوت کوزه‌گری این غذا در همان سبزیجات مخصوص و تعداد تخم‌مرغ استفاده شده برای جلوگیری از وا رفتن کوفته است. کوفته سبزی یک غذای خوشمزه سنتی شیرازی است که نوعی کوفته ایرانی در آش است.

۲۳- خورش کرفس

یکی از ویژگی‌های طبخ ماهی شکم‌پر این است که می‌توان آن را درون فر یا روی گاز پخت. به علاوه این غذا را می‌توان هم با سبزی پلو و هم با برنج ساده و سفید نوش جان کرد. به علاوه اگر برنج را به همراه سبوسش مصرف کنید، پتاسیم موجود در آن، می‌تواند در کنترل فشار خون هم تأثیرگذار باشد.

قرمزه نخودچی یا قیمه ریزه نخودچی از دیگر غذاهای سنتی اصفهان است. برای درست کردن این غذا گوشت چرخکرده را با آردنخودچی ترکیب و کوفته‌های ریز از آن درست می‌کنند. سپس با دانه‌های انار، رب انار، پیاز داغ، شکر و ادویه می‌پزند. احتمالاً با مراجعه به رستوران سنتی دف، محو تماشای نقش‌های آبرنگ در سقف این عمارت شوید. رستوران دف از جمله رستوران های سنتی تهران است که با سرو انواع غذاهای گیلانی، دل میهمانانش را به دست آورده است.

برای خواندن طرز تهیه شفته اراکی با گوشت و آرد نخودچی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شفته اراکی مراجعه کنید. هیچ‌ غذایی به اندازه املت نمی‌تواند در لیست غذاهای ایرانی نوستالژیک باشد. شیرازی‌ها معمولا به عنوان یک غذای سبک برای شام یا ناهار، «یتیمچه» را به عنوان غذای ایرانی بدون برنج در اولویت قرار می‌دهند. برای طرز تهیه پتیمچه، تنها به بادمجان و گوجه فرنگی نیاز دارید. البته می‌توانید به این غذای ساده ایرانی، سیب زمینی هم اضافه کنید. به لیست غذاهای ایرانی، «خورش آلو اسفناج» را هم اضافه کنید.