آشنایی با غذاهای سنتی اصفهان-گروه غذایی


به هر گوشه از ایران که سفر کنید اقوامی را می‌بینید که با توجه به طبیعت و فرهنگشان غذاهای سنتی لذیذی دارند. بین هزاران غذای محلی و سنتی چندین غذا به دلیل طعم خیلی خوبی که دارند از غذاهای دیگر معروف‌تر‌ند و تعداد طرفدارنشان هم بیشتر است. حتی آوازه بعضی از این غذاهای ایرانی در کشورهای خارجی هم پیچیده است. قُرمه‌سبزی یکی از خوراک‌های ملی ایران است که معمولاً با برنج سرو می‌شود. قرمه سبزی که از سبزیجات، لوبیا قرمز و گوشت بره درست می‌شود، ترش و پر از سبزی است.

  • رستوران سنتی باغ صبا با استفاده از تخت‌های چوبی، سکوی اجرا و میز و صندلی‌های سنتی، فضایی سنتی و نزدیک به معماری دوره صفوی آماده کرده است.
  • ترکیبی از کدوی سبز و سیب‌زمینی این غذای خوشمزه را می‌سازد.
  • وجود سبزی های معطر و عالی برای طبخ این خورش و گوشت و لوبیا قرمز و لیمو آن را عالی و دلچسب خواهد کرد.
  • رسم است که در روز جشن نوروز خورده می‌شود.رشته پلو یکی از خوشمزه ترین غذاهای بهشهر است .
  • گوجه‌ها را به این مخلوط اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد.
  • آش کلم ارومیه، یکی از آش‌های مشهور و خوشمزه زمستانی ارومیه‌ای است که با بلغور، برنج، پیاز، کلم‌برگ، رب گوجه‌فرنگی و نعنا خشک درست‌شده و با آب‌غوره یا سماق مزه‌دار می‌شود.

شکر را با آب و زعفران به صورت شهد در می آورید و برنج را داخل آب ریخته و به آن زردچوبه اضافه می کند. بعد از آبکش کردن برنج قبلا از دم گذاشتن آن بر روی برنج لایه به لایه از مخلوط شهد می پاشید. بعد از دم کشیدن غذا آن را با خلال پسته و بادام و خلال نارنگی شیرین تزیین می کنید. می توانید شکرپلو را با تکه های مرغ سرخ شده و یا گوشت بره هم سرو کنید.

مواد تشکیل دهنده شیرین پلو برنج, مرغ , پیاز, مغز بادام و پسته و خلال پوست پرتقال است. حال با خیال راحت می‌توانید دوغ خود را به غذا اضافه کنید. البته باید بدانید که می‌توانید بسته به سلیقه خود میزان دوغ مورد استفاده در غذا را کم و آب آن را بیشتر کنید. در یکی از این سنگ نوشته ها لیستی از اشیاء قدیمی باستانی که شامل مواد اولیه و تشکیل دهنده فسنجان شامل گردو, انار و مرغ است. در رابطه با طرز تهیه ته‌چین بدانید که آشپز با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهد شد؛ ته‌چین هم در فر پخته می‌شود و هم روی شعله‌ی گاز.

پست های محبوب

درست است که کوفته یک غذای بین‌المللی است اما بدون شک کوفته تبریز یکی از خوشمزه‌ترین کوفته‌های دنیاست. تبریزی‌ها کوفته‌ها را در اندازه‌های متوسط یا خیلی بزرگ می‌پزند. این کوفته‌های پرطرفدار که به‌عنوان میراث ناملموس ملی هم ثبت شده‌اند از گوشت، لپه، برنج و سبزی‌های خوش بو درست می‌شود. نگران بوی سیر هم نباشید چون بعد از خوردن این غذا دهانتان بوی سیر نمی‌گیرد.

لذیذترین غذاهای محلی ایران | شکم گردی در شهرهای ایران

مشکوفی دسری شبیه به ژله است اما نسبت به آن بسیار خوشمزه‌تر است. اگر تا به حال این غذا را نخورده‌اید باید بدانید که شبیه همان آش رشته است. البته با این تفاوت که به جای حبوبات جورواجور، عدس در آن استفاده شده است.

ولی ممکن است به دلیل سختی پخت آنها، به خصوص در آپارتمان‌های امروزی، کمتر به سراغشان بروند. یکی از نکات مثبت کباب تابه‌ای آن است که برخلاف تصوری که از نام کباب به ذهن می‌رسد، می‌توان آن را به راحتی در منزل و در شرایط مختلف تهیه کرد. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های برجسته‌ای که باعث محبوبیت کباب تابه‌ای شده، این است که به مدت زمان بسیار کمی برای پختن آن نیاز است.

خورش اسفناج گردو

اگرچه بسیاری از این غذاها در هر دو استان مشترک هستند، اما با این حال برخی از این غذاها را به طور خاص متعلق به مازندران یا گیلان می‌دانند. در اینجا فقط تعدادی از غذاهای خوشمزه‌شان را با هم می‎بینیم. مواد داخل دلمه ترکیبی از گوشت چرخ کرده، سبزی دلمه، پیاز، لپه و … است. با این حال، دلمه برگ مو محبوبیت بیشتری دارد و بسیاری از ایرانی ها در فصل بهار که برگ های انگیر تازه و ترش و خوشمزه است این دلمه را تهیه می کنند. در واقع اگر می خواهید که با معرفی فقط یک غذا، گردشگران خارجی را با فرهنگ ایرانی و آشپزی آن آشنا کنید، مطمئنا آن سرو کردن دیزی در رستوران های سنتی می باشد. به همین دلیل خوراکی ها و غذاهای ایرانی با تغییر اقلیم از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب برای امتحان کردن طعم آن ها جزو یکی از خاطرات خاص و به یاد ماندنی گردشگران خارجی خواهد شد.

نمک را در انتها به میزانی که دوست دارید به سوپ اضافه کنید. اگر دوست نداشتید از مرغ استفاده کنید می‌توانید عصاره مرغ را به جوی پخته‌شده اضافه کنید. میرزاقاسمی یكی از غذاهای محلی استان گیلان و استان مازندران است.