غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد


از دیگر غذاهای معروف سنتی استان چهار محال و بختیاری، آبریز است که چرب و خوشمزه و یا پیاز یا تره کوهی در روغن سرخ می شود و معمولا ترشی انار به آن اضافه میکنند. برای خوشمزه شدن غذای آوریز بیشتر از گوشت با استخوان استفاده می‌شود. این غذا بر خلاف نامش، در طبخ آن از آب استفاده نمی‌گردد، بلکه با آب خود گوشت و مقداری روغن پخته و سرخ می‌گردد.

  • باقلی قاتق، یکی از خورش‌هایی است که می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا یا همراه غذا در کنار غذاهایی چون ماهی کولی، ماهی شور و غیره نیز سرو کرد.
  • لاشه‌ بز در ادامه تمیز شده و از جایی مانند سقف راهرو یا دالان آویزان می‌شد تا برای یک شب به‌اصلاح لاشه ببندد.
  • سپس پیاز ریز خرد شده را در قابلمه بریزید و آن را تفت دهید تا سبک و طلایی شود.
  • وقتی گوشت نیم‌پز شد، آلوهایی که از قبل خیس کرده‌اید، در خورشت بریزید.
  • سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد.
  • پس از پخت کامل ماش و کم شدن آب داخل قابلمه، مقداری آب سرد در قابلمه بریزید تا پوست ماش کنده شود و به روی آب بیاید.

تنوع قومیتی بالا در استان خوزستان باعث شده است که علاوه بر وجود آداب ‌و رسوم و فرهنگ خاص در هر منطقه، تنوع غذایی نیز در رژیم مردم بومی وجود داشته باشد. غذاهای خوزستانی معمولا تند و پرادویه هستند و گل سرسبد غذاهای آن را غذاهای دریایی نظیر قلیه ماهی و قلیه میگو تشکیل می‌دهند که به شیوه‌های مختلف مانند کبابی یا همراه با پلو طبخ و سرو می‌شوند. شیشلیک از غذاهای مخصوص مشهد به حساب می‌آید که از واژه‌ای ترکی گرفته شده است. در زبان ترکی قفقازی، «شیش» به معنی سیخ است و «لیک» به گوشت‌های درون سیخ گفته می‌شود. نحوه طبخ شیشلیک با دیگر کباب‌ها قدری تفاوت دارد و در اغلب رستوران‌ها بهترین کباب شیشلیک با دنده گوسفند با استخوان و روی حرارت مستقیم آتش تهیه می‌شود. برای تهیه خمیر، ماست را در یک کاسه بزرگ بریزید و زردچوبه و سیاه دانه را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

۲۴. غذاهای محلی استان تهران

این آش را به شادی میمنت روییدن دندان بچه‌ها می‌پزند و شاید بتوان گفت این آش نوعی غذایی آئینی است که در پخت آن از نخود، لوبیا، عدس، باقلا، گندم استفاده می‌کنند. سپس سیخ های کباب را داخل تابه می چینیم و حرارت را ابتدا ملایم می کنیم تا گوشت ها آب نیندازند و بعد از اینکه رنگ گوشت ها عوض شد آن ها را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن ها نیز خودش را بگیرد و بعد حرارت را کم می کنیم. حالا سیخ ها را روی جای صافی قرار می دهیم و با پشت کارد یا بیف کوب کمی روی گوشت ها می کوبیم تا کمی تخت شوند و زمان پخت یکدست پخته شوند. منقل را آماده می کنیم و زغال ها که بطور یکدست روشن شدند سیخ ها را روی منقل می چینیم.

نکات تکمیلی در مورد کباب بختیاری

در دقیقه آخر، رشته پلویی را در آب بریزید و با برنج مخلوط کنید. گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده شده، نمک، فلفل و زردچوبه در یک کاسه ورز دهید. در ابتدا بلغور را پاک کنید و کمی آب روی آن بپاشید تا مرطوب شود. سپس بلغورها را در یک تابه بریزید و آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا بوداده شود. توجه داشته باشید که در این مرحله شعله گاز نباید زیاد باشد؛ زیرا بلغورها به سرعت می‌سوزند.

۱۳. غذاهای محلی استان قم

برای تهیه این غذا ابتدا برنج را با مقداری آب، روی حرارت ملایم می گذاریم تا برنج مانند شیر برنج شود. سپس آن را با سیب زمینی که ریز رنده کرده ایم مخلوط می کنیم یا چرخ می کنیم. کباب بختیاری و کباب کوبیده و کباب تابه ای از انواع غذا های ایرانی هستند که بهتر است هر کدبانویی طرز تهیه این نوع کباب ها را یاد بگیرد تا بتوانید در برنامه غذایی خانواده خود با پخت این کباب های لذیذ تنوعی را ایجاد کند.

خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند گز، عسل، نبات، کشک، قره قوروت از سوغاتی‌های خوراکی‌اش هستند. گلیم‌ها، جاجیم‌ها و فرش‌های دستبافت (معروف به بی‌بی باف) هم از صنایع دستی زیبای این استان هستند. به‌علاوه از یاد نبرید که طعم غذاهای محلی خوشمزه مثل کباب بختیاری، آش اوماج، کالاجوش، آش دوغ را هم حتما بچشید؛ اگرنه طعم‌های بی‌نظیری را از دست خواهید داد. در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی روغن مایع و نمک و فلفل به مواد اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست را نیز به کاسه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. برای این که مواد خوب مخلوط شوند با دست گوشت‌ها را زیر و رو کنید.