غذاهای چهارمحال بختیاری غذاهای مخصوص شهرکرد


را در اختیار ساکنان قرار داده تا مردم این استان بتوانند با استفاده از این مواد غذایی غذاهای رنگین و لذیذ تهیه کنند. «ته تالی» یا «تتالی»، یکی از غذاهای محلی استان مرکزی و شهر اراک است که با گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، غوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درست می‌شود. در توضیح نام‌گذاری این غذا باید به شما بگوییم که «تال» در گویش اراکی به‌معنای «ماهیتابه» است و از آنجا که برای طبخ این غذا، گوشت را ته ماهیتابه می‌گذارند، به آن «ته تالی» می‌گویند. «تال» در واقع، یک نوع ظرف مسی کوتاه، پهن و شبیه به تابه با دیواره بلند و ته گرد بوده است و جالب است بدانید که ته تالی را در گذشته در این ظرف روی آتش درست می‌کردند. انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه می‌شوند و به‌قدری مشهور و لذیذ هستند که امکان ندارد تاکنون، نام آن‌ها را نشنیده باشید. آب‌و‌هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان، سبب شده است تا انواع خوراکی‌های طبیعی از جمله صیفی‌جات، میوه‌ها و حبوبات در این منطقه رشد کنند و شاید به همین دلیل است که غذا در این منطقه، تا این حد متنوع است.

کباب بختیاری با کباب قفقازی شباهت هایی دارد، اما در کباب بختیاری از ماست و خامه استفاده نمی‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه کباب بختیاری و نکاتی برای خوشمزه تر شدن آن آشنا خواهیم کرد. مرغ را با پیاز رنده شده، سیر له شده، زردچوبه و فلفل در مقداری روغن در یک قابلمه تفت دهید تا آب پیاز تبخیر شود و رنگ تکه‌های مرغ عوض شود. سپس مغز گردوی پودر شده را در قابلمه بریزید و مواد را با هم مخلوط کنید.

  • در ادامه آرد آماده شده را به سیر داغ بیفزایید و آن‌ها را با هم تفت دهید.
  • شهرهای شمالی ایران از جمله مازندران به‌غیر از جاذبه‌های منحصربه‌فرد، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند که فرهنگ این منطقه را به‌خوبی نشان می‌دهند.
  • پس اگر قصد دارید یک دنده کباب بی‌نقص در خانه درست کنید، یک روز آزاد را انتخاب کنید تا زمان کافی برای آشپزی در اختیار داشته باشید.
  • کاکولی نوعی نان است که خمیرش از شیر، آرد و خشکبار) گردو، کشمش، بادام) تشکیل شده و برای پخت بر روی این نان زرده تخم مرغ، گلرنگ، زعفران، زیره و…
  • برای تهیه این غذا می‌توان از انواع ماهی‌های جنوبی از جمله سالمون، رشکو، سرخو و شیر یا حتی قزل آلا استفاده کرد.

سالهاست كه در بین بختیاری ها رسم شكار وجود دارد و هنوز هم پس از گذر سالیان سال به اجرا در می آید. در ایل بختیاری رسم بر این است كه جوانان برومند بختیاریها كه به سن ازدواج رسیده اند قبل از عروسی، برای تهیه گوشت مورد نیاز جهت غذای مراسم شادی به شكار می روند. اگر در روزهای سفرتان هوس یک دیزی سنگی باکیفیت و عالی کردید، حتماً به سفره‌خانه چوبین سر بزنید. این سفره‌خانه مانند تمام رستوران‌های شهرکرد منویی متنوع از غذاهای ایرانی دارد که نام دیزی سنگی بیش از همه شما را به وسوسه خواهد انداخت.

در ادامه نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازهای سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید. لیست غذاهای آذری از انواع آش و کوفته گرفته تا خورش و کوکو معروف تبریز ادامه دارد. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای تبریز و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. وقتی پیاز طلایی شد، گوشت خورشتی، مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را در غذا بریزید و روی شعله متوسط هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند. در این مرحله دو پیمانه آب روی گوشت بریزید و در تابه را بگذارید تا بپزد.

طرز تهیه ترشی پیاز قرمز

«گوزلمه» در زبان ارومیه‌ای به‌معنای «منتظر نباش» یا «صبر نکن» است و دلیل نام‌گذاری این غذا این است که تهیه گوزلمه به زمان بسیاری نیاز ندارد و بسیار ساده است. گوزلمه یک فست فود ایرانی به شمار می‌آید و شما می‌توانید آن را با کمی تزئین، به پیش‌غذایی مجلسی نیز تبدیل کنید. این غذای لذیذ معمولا با نان خشک به‌عنوان صبحانه، عصرانه یا شامی سبک سرو می‌شود. در ابتدا مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری را مشاهده خواهید کرد و سپس طرز تهیه کباب بختیاری را به شما آموزش می‌دهیم. برای تهیه کباب بختیاری باید مقدار مواد اولیه با همین نسبت های دقیقی که ذکر شده کناد هم قرار بگیرند تا غذای خوشمزه تری داشته باشید. یکی از لذیذترین غذاهای سنتی لرستان آش شله ماش است که به خاطر داشتن مواد تشکیل دهنده آن مثل لوبیا چیتی، عدس، ماش، آب گوشت و برنج خاصیت بسیار زیادی دارد و انرژی لازم در طول روز را تامین می‌کند.

برای سرو سوتی پلو با گوشت، کافی است گوشت چرخ‌کرده را با نمک، فلفل، زردچوبه و پیاز رنده شده ورز دهید و به‌شکل کوفته قلقلی دربیاورید. سپس ماست، سیر له شده و نمک را به تخم‌مرغ می‌افزایند و آن‌ها را روی حرارت ملایم گاز کمی هم می‌زنند تا ماست، آبکی نشود. کشور ایران در کنار چین و روم، یکی از سه مکتب خوراک جهانی است و به جرات می‌توان، آن را به‌عنوان بهترین مقصد گردشگری غذایی و شکم گردی معرفی کرد.

برخی افراد در انتهای پخت، مقدار بسیاری پیاز داغ در خورش می‌ریزند تا طعم خورش را بهتر کنند. در صورت امکان به‌جای آب از آب گوشت استفاده کنید تا خورش قیمه زعفرانی مجلسی شما لذیذتر شود. افزودن یک قلم گوسفند به‌همراه گوشت به خروش، طعم بی٬نظیری به غذای شما می‌دهد. بهتر است خورش قیمه را با گوشت گوسفندی بپزید که بافتی نرم و چرب دارد.

غذاهای چهارمحال و بختیاری را از دست ندید !!!

این غذا همانند دیگر آش های ایرانی پخت می شود به نحوی که به جای سبزیجات رایج آش ها، از شنگ، موچه (مچچه)، پاغلاغ و سیر صحرایی استفاده می شود. غذای دیگری است که بیش تر خانوار دامدار تهیه می کنند که عبارت است از آرد و شیر که آرد را کمی تفت می‌دهند و سپس شیر را اضافه می‌کنند. برای تهیه غذا جگر را روی آتش کباب می­ کنند سپس آنرا خرد کرده داخل چربی های گوسفندی می ­پیچند و دوباره کباب می ­کنند. در فصل بهار که ایلات به ییلاق و سردسیر می­رسند بیشتر خوراک آنها از قارچ­ هایی است که در کوهستان می­ روید آنها قارچ را کباب یا با روغن سرخ کرده با نان می­ خورند و گاهی قارچ خشک را به گرمسیر برده و از آن استفاده می­ کنند.

زنان ایل از عدس، خوراکی را می پزند که آنرا اوگندی می گویند در لهجه بختیاری به معنای عدس و آب است که از عدس و روغن و ادویهبه همین نام تهیه می شود. می توانید با سماق و سبزیجات تازه و سالاد یا فلفل کبابی آن را سرو و میل کنید. گوشت ها یک تکه بره بعد یک تکه گوشت مرغ را به سیخ بچسبانید. شال مردان بختیاری به اندازه ۸متر از پارچه چلواری سفید است كه به صورت شال در آورده و دور كمر می پیچانند و گره های ریزی برای نمای آن از سر خود همان پارچه درست می كنند. كلاه نمدی هم یكی دیگر از اجزای لباس محلی مردان بختیاری است همینطور گیوه ملكی كه برای پوشش پاها مورد استفاده قرار می دهند. سفره‌خانه فردوسی و چلچراغ بهترین سفره‌خانه‌های شهرکرد هستند.