رستوران سنتی چلچراغ بزرگترین کافه رستوران سنتی شهرکرد


اولین شنبه سال نو را زنان و کودکان از خانه بیرون می‌روند و با چیدن گیاهان خوراکی که تازه سر از خاک در آورده‌اند در مزارع و باغات نحسی، بدی، پلیدیاین روز را دور می‌کنند و به آن «شنبه گردی _ شنبه گردش» می‌گویند. رسم است كه اقوام هم در پرداخت هزینه های مراسم سوم – هفته و چهلم به بازماندگان كمك مالی كرده و تا جائیكه در توان دارند به بازماندگان یاری می رسانند. اگر به سرزمین بختیاری سفر كرده باشید حتماً شیرهای سنگی را بر مزار آنها دیده اید كه بازهم بر طبق آدابی قدیمی بر سر خاك مردان دلیر بختیاری به نشانه دلاوری آنها شیر سنگی را نصب می كنند كه به نام «بردسنگی» معروف می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به رستوران سنتی چلچراغ می باشد. به‌جای لیمو امانی می‌توان از گرد لیمو یا گرد غوره و همچنین آب لیمو نیز استفاده کرد. مجمع به سینی گرد و لب کنگره‌دار از جنس رویی یا استیل گفته می‌شود.

  • حالا مخلوط جاصل را نیز به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت داخل یخچال بگذارید و اجازه دهید مزه دار شود سپس پیاز و فلفل دلمه ای را خلال کنید.
  • برگ بو را به‌همراه مقدار کافی آب جوش در قابلمه بریزید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد.
  • 2_ گوشت راسته گوسفندی برای تهیه کباب بختیاری به شیوه رستورانی گزینه بهتری است.
  • برنج را از چند ساعت قبل بشویید و آن را در آب و نمک خیس کنید.
  • این آش که قدمتش به ۵۰۰ سال قبل می‌رسد، در فهرست آثار غیرمملوس فرهنگی یزد به ثبت رسیده است.

از دیگر مواد تشکیل‌دهنده خورش هویج، یکی از انواع خورش تبریزی می‌توان به گوشت خورشتی، پیاز، آلو و زعفران اشاره کرد. این خورش را می‌توان با گوشت‌های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون نیز طبخ کرد. در ضمن، گیاه‌خواران هم می‌توانند نسخه گیاهی خورش هویج را درست کنند و از طعم آن، لذت ببرند. اکنون باید پیاز و فلفل دلمه‌ای را به صورت خلالی خرد کنید و 5 ساعت قبل از اینکه مرغ و گوشت را به سیخ بکشید آنها را هم داخل مواد مرغ و گوشت قرمز بریزید و در نیم ساعت پایانی کمی آبلیمو اضافه کنید.

نکاتی برای ساخت بهتر کباب بختیاری

توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود. سیخ ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود سپس سیخ ها را برگردانید تا سمت دیگر کباب ها نیز سرخ شود. پس از آماده شدن منقل سیخ ها را روی منقل بچینید و تند باد بزنید تا کباب ها خودشان را بگیرند سپس به صورت متداوم سیخ ها را بچرخانید تا کباب به صورت یکدست بپزند. در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می توانید چند سیخ گوجه کبابی هم تهیه کنید. غذاهای لری همانند فرهنگ غنی آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ غذاهایی که در مناسبت‌ها، مراسم‌ها، مهمانی‌ها و روزمره پخته می‌شود و معمولا از دسته آش‌ها یا غذاهای گوشت دار هستند. مواد تشکیل دهنده این غذاها مقوی هستند و بعضی از آنها در روزهای سرماخوردگی و سرد سال پخته می‌شود تا اهل خانه را از مریضی دور کند.

آش دوغ بختیاری؛ از قدیمی ترین غذاهای محلی شهرکرد

برنج را خیسانده و گوشت را می پزند بعد برنج و گوشت و زیره و نمک را داخل کرده در آن آب می‌ریزند و روی آتش می گذارند تا جوش آید بعد از پختن در حالیکه کمی آب داشته باشد آنرا می کوبند و تقریباً مثل حلیم برنجی می شود. بعد از چند روز كه پیروزمندانه به ایل بازگشت مراسم عقد و ازدواج جوان صورت می گیرد و گوشت شكار جهت تهیه غذای عروسی استفاده می شود. رسم شكار سنتی قدیمی است كه ریشه در آداب اصیل بختیاری دارد و بسیار دیدنی است. کافی شاپ نارین آخرین رستوران از رستوران های شهرکرد نیز یک کافی‌شاپ مدرن است که فضا و دکوراسیونی دل‌نشین دارد.

سفره‌خانه چوبین

پودر خمیر را پس از خشک شدن کامل، آسیاب کنید تا آرد کشک سالاری به دست آید. دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد. برای خوشمزه‌تر شدن خورش قورمه سبزی، این خورش را با گوشت گوسفند و قلم گوسفند درست کنید. البته برای تهیه این خورش می‌توان از گوشت گوساله، مرغ، بوقلمون یا حتی قارچ نیز استفاده کرد.