رستوران سنتی چلچراغ بزرگترین کافه رستوران سنتی شهرکرد


برنج، پیاز، سیب ‌زمینی، انواع گوشت (شتر، بره، گوسفند، گاو، مرغ و ماهی)، رب گوجه‌فرنگی، روغن و هویج از مواد تشکیل‌دهنده این پلوی سنتی با طعمی بی‌نهایت لذیذ هستند. چکدرمه تا حد بسیاری به استانبولی شباهت دارد و معمولا با مخلفات محلی مانند دوغ شتر، ماست و خیار یا ماست و بورانی سرو می‌شود. گوشت استفاده شده در خورش خلال، گوشت گوسفند یا گوساله است؛ اما در برخی از طرز تهیه‌ها از گوشت سفید مانند گوشت مرغ یا بوقلمون نیز برای تهیه این خورش استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه خورش خلال بادام کرمانشاهی، روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است که طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا هدیه می‌کند. این خورش مانند دیگر خورش‌های ایرانی با برنج سرو شده و همراه با سبزی خوردن، انواع ترشی و سالاد شیرازی به سر سفره آورده می‌شود.

  • توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود.
  • سپس مواد چرخ‌کرده را خوب با دست ورز دهید و ادویه‌ها را به آن‌ها بیفزایید.
  • فیله گوشت قرمز و فیله مرغ را یک در میان به سیخ میزنیم و روی آتش و یا در تابه ای که با کره چرب کرده ایم میپزیم.

این غذای مقوی اغلب در ماه محرم به‌عنوان نذری پخته می‌شود و خوشمزه‌ترین نوع آن را می‌توانید در حوالی حرم امام رضا (ع) نوش جان کنید. از روزگاران قدیم رسم بر این بوده است که گوسفندی را جلوی پای دسته‌های عزاداری ذبح کرده و سپس از گوشت آن برای تهیه شله استفاده می‌کردند. این آش لذیذ از ترکیب گوشت، حبوبات، برنج، بلغور گندم و ادویه تشکیل می‌شود.

کباب کوبیده زعفرانی

به‌طور کلی، رژیم غذایی مردم اصفهان با گوشت عجین شده است که برای علاقه‌مندان به گوشت، به‌خصوص گوشت قرمز، یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای اصفهان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. سپس پنج لیوان آب جوش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، درب قابلمه را ببندید و شعله گاز را کم کنید تا گوشت و لوبیا بپزند. در همین حین، رب گوجه‌فرنگی را به‌همراه کمی روغن در یک تابه تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و رنگ آن باز شود. سپس زعفران دم‌کرده، نمک و فلفل را به رب بیفزایید و مواد را خوب مخلوط کنید.

خورش خلال بادام، یکی از غذاهای سنتی، لذیذ و مجلسی استان کرمانشاه است که برخی آن را به‌عنوان بهترین خورش ایرانی می‌شناسند. این خورش خوشمزه متشکل از گوشت گوسفندی به‌همراه خلال بادام، زرشک سیاه، هل، دارچین، گلاب، زعفران، رب گوجه‌فرنگی و لیمو امانی است. کرمانشاهی‌ها معمولا خورش خلال بادام را در مجالس رسمی همچون عروسی و عزا یا ایام محرم سرو می‌کنند. آبگوشت بزقورمه آبدار است و با نان محلی سرو می‌شود؛ در حالی که خورش بز قورمه بسیار کم آب و غلیظ است و آن را با برنج کته می‌خورند.

شکم گردی با غذاهای محلی رشت

سپس سیر له شده را با زردچوبه در تابه تفت دهید تا کمی طلایی شود. در ادامه تخم‌مرغ‌ها را روی سیر سرخ شده بشکنید و آن‌ها را هم بزنید تا تخم‌مرغ بپزد و ببندد. ماست و آب را در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. در این مرحله، ماست و آب را مرتب هم بزنید تا ماست نبرد و گلوله گلوله نشود.

رنگینک یکی از دسرهای سنتی استان خوزستان است که در ماه رمضان میهمان خانه های بیشتر اهوازی هاست و مانند یک وعده غذایی استفاده می شود. مواد اصلی این دسر محبوب، گردو، روغن، خاک قند، آرد و خرما است. ازآنجاکه توجه به آداب و رسوم و برگزاری مراسم سنتی از ویژگی‌های بارز این استان است، بسیاری برای دیدن کردن از این مراسم قصد سفر به چهارمحال را پیدا می‌کنند. مثلا اگر دوست دارید مراسم چراغ بران شهرکرد را از نزدیک ببینید، باید در لحظه سال تحویل خودتان را به امامزاده حلیمه و حکیمه برسانید.

غذاهای این استان غالبا گرم و تند هستند و مواد غذایی ماهی، گیاهان و سبزی های بومی مانند گشنیز و شنبلیله، تمبر هندی، نخود و رب انار در بیشتر غذاهای این منطقه دیده می شود. نخود، در بسیاری از غذاها استفاده می شود زیرا فیبر دارد و تنظیم سیستم دستگاه گوارش و منظم کردن گردش خون را منجر می شود. هم چنین به دلیل داشتن پروتئین فراوان می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد و گیاه خواران و یا افرادی که می خواهند کمتر از گوشت استفاده کنند، می توانند از آن استفاده کنند.

اصلی‌ترین ویژگی غذاهای زنجان، مقوی‌بودن و کالری بالای آن‌ها است. در واقع، از آنجایی که زنجان یک منطقه سردسیر حساب می‌شود، مردم برای تقویت بدن خود در سرمای استخوان‌سوز زمستان به‌سراغ غذاهای پرکالری و طبیعی می‌روند. شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای استان زنجان و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. در کنار انواع غذاهای ایرانی که در رستوران‌های مشهد سرو می‌شوند، غذاهای بومی بسیاری از قبیل کوکو شیرین، حلیم عدس، شله، ساطری پلو و دیگچه وجود دارند که برای یک بار هم که شده باید طعم لذیذ آن‌ها را بچشید.

در برخی شهرها بلغور پلو را با گوشت یا مرغ سرو می‌کنند تا تبدیل به غذایی مقوی‌تر و سیرکننده‌تر شود. گمنه بوشهری، یکی از غذاهای محلی استان خوزستان است که طرز تهیه ساده و سریعی دارد. این غذای مقوی و سرشار از مواد مغذی با بلغور گندم، پیاز و ادویه درست می‌شود.