رستوران‌های شهرکرد غذاهایی برای همه سلیقه‌ها ره بال آسمان


بعد از اینکه مواد دو تا سه دقیقه روی حرارت ماند، آن‌ها را آبکش کنید. پیچاق قیمه را می‌توان به‌عنوان ناهار یا شام و همچنین برای سحری و افطاری سرو کرد. برخی افراد برای تهیه این خورش، تخم‌مرغ را روی خورش می‌شکنند و اجازه می‌دهند تا تخم‌مرغ در خود خورش بپزد؛ در حالی که برخی تخم‌مرغ را جداگانه نیمرو می‌کنند و آن را در هنگام سرو، روی خورش پیچاق قیمه می‌ریزند.

  • قلیه تخم مرغ نیز یکی از غذاهای خوزستان است که سریع حاضر می شود و در مواردی که نیاز به فراهم آوردن فوری غذا هستید،‌ بسیار کاربرد دارد.
  • این مخلوط را پس از پخت کامل کله پاچه در قابلمه بریزید و غذا را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دیگر بپزید تا طعم مواد به خورد هم برود.
  • وشت چرخ‌کرده به‌شکل کوفته ریزه، خرما هسته گرفته، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج، رب، پیاز داغ و ادویه از مواد تشکیل‌دهنده قابلی پلو هستند.
  • گلیم‌ها، جاجیم‌ها و فرش‌های دستبافت (معروف به بی‌بی باف) هم از صنایع دستی زیبای این استان هستند.

نصف سیب‌زمینی‌ها، پیازها و گوشت گوسفندی را در چرخ‌گوشت، چرخ کنید. سپس مواد چرخ‌کرده را خوب با دست ورز دهید و ادویه‌ها را به آن‌ها بیفزایید. مواد گوشتی را روی سینی فر پهن کنید و گوجه‌ فرنگی‌ها و سیب‌زمینی‌های ورقه شده را به‌همراه فلفل‌های سبز حلقه حلقه شده روی آن بچینید. سینی را برای یک تا دو ساعت در طبقه وسط فر از قبل گرم شده در دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کباب سرداشی آماده شود. به‌دلیل شرایط خاص آب‌و‌هوایی و خصوصیات اقلیمی که دارد، دارای غذاهای متنوع و خوش آب و رنگ است. بسیاری از ادویه‌های این منطقه هندی است و تاثیر بسیاری از غذاهای هندی بر غذاهای محلی این منطقه به وضوح قابل‌مشاهده است.

غذاهای محلی استان خراسان شمالی با آداب، رسوم و فرهنگ خاصی تهیه می‌شوند و معمولا به‌دلیل استفاده از سبزی‌های کوهی، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارند. برای خوردن قوروت بادمجان، مقداری نان خشک را در ظرف تیلیت می‌کنند و آن را به‌همراه بادمجان سرخ شده میل می‌کنند. این غذا طعمی بی٬نظیر دارد و با وجود کلسیم، آهن و فسفر فراوان، برای استحکام و رشد استخوان و همچنین پیشگیری از کم‌خونی بسیار مفید است.

آش گوشت (زیر برنجی) خرم آباد

پس از خنک شدن ماش، آن‌ها را چنگ بزنید تا تفاله‌های ماش (پوست ماش) جدا شود. یکی از ویژگی‌های اصلی این خوراکی محلی، طعم شیرین آن است و از همین رو بیشتر برای دسر مصرف می‌شود. غذاخوری‌های حاشیه زنده‌رود، خیابان‌های اطراف میدان نقش جهان، هتل‌های اصفهان و غیره از گزینه‌های پیش روی شما برای چشیدن بهترین خورش ماست عمرتان هستند که نباید از آن غافل شوید. خورش ماست از آن امضاهای اصیل اصفهانی است که خود به‌تنهایی دلیل خوبی برای سفر به خطه از کشورمان محسوب می‌شود.

دنباله‌روی برخی‌ها در کشور از تفکر داعشی

روی گوشت ضربه می‌زنند و آنها را در برای ۴ تا ۵ ساعت در یخچال می‌گذارند. سس کباب را از ترکیب روغن محلی، رب، زعفران و چند ادویه تهیه می‌کنند و موقعی که گوشت به آرامی روی ذغال می‌پزد بر روی آن از سس می‌زنند تا خوش طعم و عطر شود. دنده کباب که در گویش محلی به آن دنه کواو می‌گویند، از محبوب‌ترین غذاهای غرب ایران و زاگرس است، هر چند این غذا معمولا با نام کرمانشاه کنار هم می‌آید. اگر می‌خواهید طعم یک کباب خوشمزه را در لرستان امتحان کنید، به سراغ دنده کباب بروید.

قله ماسوا، یکی از غذاهای محلی ایلام است که با آش ماسوا تفاوت بسیاری دارد. این غذا که در واقع همان کله پاچه است، با کشک سرو می‌شود و بسیار مقوی و سیرکننده است. شما می‌توانید ترخینه جامد را در خانه تهیه کرده یا به‌صورت آماده از عطاری‌ها خریداری کنید، البته باید در نظر داشته باشید که درست کردن ترخینه جامد، حدود هفت روز زمان می‌برد. با ما همراه باشید و با طبخ این آش ایلامی مقوی از سرماخوردگی و آنفلونزا دوری کنید.

گردو پلو

در ادامه خیلی کم کباب ها را باد بزنید و بگذارید به آرامی پخته شوند تا مغز پخت شوند. در ضمن سیخ ها را به طور مداوم بچرخانید، تا کباب ها یک‌دست پخته شوند. در انتهای آماده شدن کباب‌ها، کره آب شده را به همراه زعفران و کمی آب در یک کاسه بریزید و با یک قلمو بر روی کباب‌ها بکشید تا کباب بختیاری شما چرب و لذیذتر شود. به را پوست بگیرید و بعد از جداکردن هسته‌های آن، به را در ابعاد مکعبی متوسط خرد کرده و در روغن سرخ کنید. سپس به سرخ‌شده را همراه زعفران دم‌کرده و شکر به خورشت اضافه کرده و صبر کنید تا غذا جا بیفتد. خورش قیمه نخود از غذاهای خوش‌طعم یزدی است که به‌جای لپه، از نخود در آن استفاده می‌شود.

کوکو شیرین با سیب‌زمینی آب‌پز شده، تخم‌مرغ، ماست، هل سابیده شده، زعفران و گاهی اوقات آرد درست می‌شود و برای تزئین آن از زرشک، خلال بادام و پسته استفاده می‌کنند. شربت کوکو شیرین قزوینی نیز متشکل از آب، شکر، گلاب، زعفران و هل است. شیرین پلو، ترکیبی بی‌نظیر از برنج، خلال پرتقال شیرین ‌شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، زرشک، گلاب و کره است و طعمی شیرین و بسیار خوشمزه‌دارد. اگر از طرفداران قیمه نثار هستید، حتما شیرین پلو قزوینی را امتحان کنید و مطمئن باشید که بی‌درنگ، عاشق آن خواهید شد. اهالی شیراز معتقد هستند كه خوشمزگی اين آش به پخت آن با گوشت فراوان در دیگ‌های بزرگ است که اغلب در طباخی‌ها و هنگام پخت نذری، از شب تا صبح می‌پزد و همین روند طولانی پخت، طعمی فوق‌العاده به آن می‌دهد.

سبزی قورمه سبزی را زیاد سرخ نکنید که سیاه شود؛ زیرا در این صورت سبزی در خورش خشک می‌شود و می‌شکند. از لیمو عمانی سیاه برای تهیه خورش قورمه سبزی استفاده کنید. در انتهای پخت، حتما لیمو عمانی‌ها را دربیاورید تا طعم غذای شما را تلخ نکنند. واژه قیمه در فرهنگ دهخدا، یک کلمه ترکی و به‌معنای «گوشت تکه‌ شده» است. وجه تسمیه خورش قیمه این است که در گذشته گوشت خورش قیمه را به‌قدری ریز می‌کردند که به آن «قیمه موری» یا «قیمه مورچه» می‌گفتند.