دستور تهیه کباب بختیاری اصیل به چندین روش منحصر بفرد اکالا


در همین حین، سیب‌های خلالی خرد شده را در بقیه روغن در یک تابه تفت دهید و آن را پس از پخت گوشت، به‌همراه نمک به خورش بیفزایید. سرکه را با شیره انگور یا خرما مخلوط کنید و آن را به‌همراه زعفران در قابلمه بریزید. در دقایق پایانی پخت خورش، نشاسته ذرت را در آب سرد حل کنید و در قابلمه بریزید تا به خورش شما لعاب دهد.

  • به‌طور مثال، به این نان در کشور افغانستان، «بولانی»، در ترکیه، «گزلمه» و در آذربایجان، «سبزله گوتاب» می‌گویند.
  • دارچین، رنگ خورش را تیره می‌کند؛ پس اگر دوست دارید خورش قیمه شما روشن باشد، دارچین را حذف کنید.
  • سپس گوشت مزه‌دار شده را با پیازها تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند.
  • می توانید در هنگام خوابانیدن گوشت مرغ در درون مخلوط آب پیاز و زعفران از نمک برای خوشمزه تر شدن گوشت های مرغ استفاده کنید.
  • این آش از گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزی‌های تشکیل می‌شود و از همین نظر شباهت بسیاری به آش شله‌قلمکار دارد.

مخلفات رنگارنگ و ترش‌مزه اردک شکم‌پر آن‌قدر لذیذ هستند که آب دهانتان را راه خواهند انداخت. پس در سفر به مازندران و در خانه محلی‌ها حتما سراغ این غذای خوشمزه را بگیرید و اگر تاکنون آن را نخورده‌اید، حتما آن را امتحان کنید. باقلی قاتق، یکی از خورش‌هایی است که می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا یا همراه غذا در کنار غذاهایی چون ماهی کولی، ماهی شور و غیره نیز سرو کرد.

طرز تهیه کباب بختیاری اصلی

سس مخصوصی که همراه دنده کباب سرو می‌کنند، طعمی خاص به کباب می‌دهد و آن را از دنده کباب‌هایی که در سایر شهرها طبخ می‌شود، متمایز می‌کند. پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و به همراه سس سویا ، نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه و روغن زیتون با گوشت قرمز مخلوط کنید و به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال قرار دهید. شما با مشاهده این مطلب به راحتی میتوانید یک “کباب بختیاری” خوشمزه را در منزل خود درست کنید. فیله گوشت قرمز و فیله مرغ را یک در میان به سیخ میزنیم و روی آتش و یا در تابه ای که با کره چرب کرده ایم میپزیم.

۸. غذاهای محلی استان گلستان

زنجانی‌ها برای تهیه جغور بغور (جیغیر بیغیر) از دل و جگر و قلوه گوسفند همراه با غوره، پیاز، گوجه‌فرنگی و ادویه استفاده می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید این خوراک در زنجان به‌عنوان صبحانه میل می‌شود و در سفر به این منطقه خواهید دید که دکه‌ها و رستوران‌های بسیاری در طول صبح، جغور بغور داغ را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. پایه این غذا را موادی مانند دل، قلوه و جگر گوسفند تشکیل می‌دهد که همراه با ادویه‌جات مختلف و سبزیجانی مثل پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ترکیب می‌شوند وطعمی لذیذ را خلق می‌کنند. خرما پلو یکی از غذای اصیل و مقوی اهوازی است که می‌توان آن را برای وعده سحر یا افطار در ماه مبارک رمضان سرو کرد.

در همین حین، پیاز خرد شده را در یک تابه در روغن تفت دهید تا خوب طلایی و سرخ شود. پیاز سرخ شده را به برنج در حال پخت بیفزایید و اجازه دهید تا غذا برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه جا بیفتد. در آخر غذا را در ظرف سرو بکشید و روی آن را پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید. نمک، فلفل و زردچوبه را به ماهی سرخ شده اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. آب برنج خیس خورده را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید تا مغز دانه‌های آن نرم شود. ته‌دیگ مورد نظر خود را با کمی روغن در کف یک قابلمه بچینید.

نکات تکمیلی در مورد کباب بختیاری

شما می‌توانید با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو با لیست کامل غذاهای یزد و طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. پیازهای خرد شده را با کمی روغن در یک قابلمه تفت دهید تا طلایی و سبک شوند. سپس گوشت را در قابلمه بریزید و آن را به‌همراه پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. در مرحله بعد، ادویه، زردچوبه، فلفل و رب گوجه‌فرنگی را به پیاز و گوشت بیفزایید و آن‌ها را خوب مخلوط کنید و تفت دهید تا بوی خامی ادویه و رب گرفته شود. مقداری آب جوش روی گوشت‌ها بریزید و درب قابلمه را ببندید تا گوشت روی حرارت ملایم گاز بپزد. در همین حین، پیاز ریز رنده شده را با زردچوبه در یک تابه در کمی روغن تفت دهید تا حسابی طلایی و سرخ شود.

سپس استخوان هایش را جدا می کنند و همراه پیاز، سیر و ادویه در روغن سرخ می شود. برای سرو، آن را لای پلو می دهند که ظاهرش مانند پلو مخلوط می شود. زیرا در هر گوشه‌ی شهرهای این استان، خوراکی و صنایع دستی رنگارنگ دلبری می‌کنند.